آخرین عناوین

دوشنبه 15 شهريور 1395-12:8 کد خبر:31863

خبری که موجب تعجب چهار تشکل و گروه شد:

نرخ بیکاری در مازندران با وجود تعطیلی 70 درصد کارخانه‌ها تک‌رقمی شد!

تک رقمی شدن نرخ بیکاری خبری بود که موجب تعجب دبیر اجرایی خانه کارگران،کانون کارفرمایان،اتاق بازرگانی و انجمن صفنی کارگران ساختمانی شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، تک رقمی شدن نرخ بیکاری خبری بود که استاندار مازندران در جمع مردم جویبار مطرح کرد، خبری که موجب تعجب دبیر اجرایی خانه کارگران مازندران، کانون کارفرمایان استان، اتاق بازرگانی و انجمن صفنی کارگران ساختمانی می‏‌شود.

دلیل مطرح کردن تعجب این چهار تشکل و گروه به این خاطر است که دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران در حدود یک ماه قبل از تعطیلی 70 درصد واحدهای تولیدی استان مازندران گلایه داشت و بارها و بارها در مصاحبه و خبرهای خویش خواستار ساماندهی وضعیت تولید و توجه به قشر کارگر در استان مازندران شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از تعطیلی بیش از 800 واحد تولیدی مازندران خبر داد بود و گفت: بقیه واحدهای تولیدی استان مازندران با همه ظرفیت مشغول کار نیستند، بسیاری از واحدهای تولیدی استان مازندران با مشکل نقدینگی مواجه هستند.

از طرفی دبیر کانون کارفرمایان استان مازندران نیز به دلیل مشکلاتی که برای فعالان این عرصه وجود دارد، بارها و بارها از وضعیت کار و نداشتن برنامه منسجم در حوزه تولید و واردات کالاها گلایه داشت و حتی نامه‌ای به مسئولان ارشد قضایی کشور و مسئولان اجرایی نوشت و راهکاری را برای برون رفت از وضعیت فعلی ارائه کرد.

انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیز با گلایه از عدم ساخت و ساز در استان مازندران به مشکلاتی که در این حوزه برای کارگران ساختمانی مازندران وجود داشت اشاره کرد و گفت: بازار ساخت و ساز در استان چندان مطلوب نیست، بسیاری از کارگران مازندران با مشکل بیکاری مواجه هستند.

سیدهادی ساداتی در مصاحبه حدود یک ماه گذشته خویش از بیکاری 90 درصد کارگران ساختمانی استان مازندران گلایه کرده و از اینکه کار ساختمانی در استان تعطیل شد به شدت گلایه‌مند بود، البته ساداتی سیاست کشوری در قبال تولید را مهم‌ترین علت کاهش ساخت و ساز در استان عنوان کرد و این موضوع به استان مازندران هم سرایت کرد.

اگر به بخش کشاورزی استان مازندران و پای درد دل انجمن نظام مهندسی کشاورزی و نظام مهندسی ساختمان هم بنیشینم اوضاع چندان مناسب نیست و مسئول نظام مهندسی ساختمان کشاورزی استان نیز دل پر دردی نسبت به بیکاری جامعه بخش کشاورزی داشت.

اما آمار قابل تامل محمودی مدیرکل تامین اجتماعی مازندران درباره افراد بیمه بیکاری دیگر زنگ خطری جدی برای وضعیت کار و اشتغال در استان را به صدا در آورد. این مسئول تعداد افرادی که در حال حاضر از بیمه بیکاری استفاده می‎کنند را 13 هزار نفر اعلام کرد و این 13 هزار نفر بعد از اتمام دوره متقاضی اشتغال به کار خواهند بود، با این اوضاعی که در صنعت استان، در حوزه ساخت و ساز وجود دارد، مطرح کردن کاهش نرخ بیکاری با این جسارت شاید کمی عاقلانه به نظر نرسد، وقتی ساخت و سازی در استان وجود ندارد، وقتی تولیدکنندگان روز به روز به دنبال تعطیلی واحدهای تولیدی خویش هستند، آمار کاهش نرخ بیکاری از کجا سر در می‌آورد، استاندار مازندران هم در پاسخ به اینگونه انتقادها درباره اوضاع اشتغال در استان نگاه‌ها را متوجه مرکز آمار ایران می‌داند و به صراحت اعلام می‎کند که این آماری است که این مرکز در اختیار ما قرار می‎دهد.

ممکن است اینطور القا شود که آمارسازی می‎تواند زمینه رضایت مندی را فراهم کند و در بوق کرنا کردن آمارهای که حداقل با اوضاع و احوال فعلی جامعه متناسب نیست می‎تواند آب سردی بر پیکره بیکاری افراد در جامعه باشد، ولی حداقل مردم در زندگی عادی و روزمره خویش مشکلات، گرانی و بیکاری را درک می‏‌کنند.

 اینگونه آمارسازی نه تنها در حوزه فعلی به نفع مسئولان استانی و کشور نیست بلکه موج منفی از و دلنگرانی را بین مردم در ارتباط با عملکرد مسئولان اجرایی ایجاد می‎کند.

به نظر می‎رسد رئیس آمار ایران در مدت حضورش در استان مازندران خواست دین خویش به مسئولان استانی را ادا کند و در بدو ورودش به مرکز آمار ایران با مطرح کردن کاهش نرخ بیکاری به مسئولان استانی دست مریضاد بدهد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :