آخرین عناوین

دوشنبه 15 شهريور 1395-12:33 کد خبر:31866

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

غریبه شدن جوانان با مفهوم ازدواج آسان

این روزها به تنها چیزی که جوانان برای زندگی مشترک فکر می‌کنند پایین آوردن خواسته‌ها و در واقع آشنایی با مفهوم ازدواج آسان است.


خزرتیترخبر: زندگی مشترک به معنای تلفیق دو سلیقه مختلف در زمینه‌های مختلف و آوردن آن زیر یک سقف مشترک است، ولی این موضوع برای بسیاری از جوانان امروز قابل درک نیست.

این روزها به تنها چیزی که جوانان برای زندگی مشترک فکر می‌کنند پایین آوردن خواسته‌ها و در واقع آشنایی با مفهوم ازدواج آسان است، جوانان برای زندگی آینده خود زندگی آرمانی و دور از ذهن تصور کرده و سعی می‌کنند کم و کاستی‌های زندگی خود را در زندگی زناشویی جبران کنند در صورتی‌ که امکان این موضوع وجود ندارد چرا که ابتدای زندگی مشترک برای همه مشکلاتی را به همراه دارد.

برخی حتی زندگی مشترک خود را با برگزاری مراسم پرخرج و بریز و بپاش‌ آغاز می‌کنند در حالی‌که می‌توانند با کم‌ترین هزینه وارد زندگی مشترک شوند، ادامه این رویه و فرهنگ شدن این موضوع در میان جوانان عواقب ناگواری را به همراه دارد، کما اینکه برخی از جوانان برپایی مراسم عروسی پر زرق و برق را بیشتر می‌پسندند.

* استفاده از ظرفیت سمن‌ها در امر ازدواج جوانان

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در این‌باره، اظهار کرد: سند کاهش و کنترل طلاق در مازندران تهیه شد و با دستور استاندار مازندران به دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران ابلاغ شد.

عیسی قاسمی طوسی با بیان اینکه سند افزایش ازدواج نیز در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: در حال حاضر یکی از نگرانی‌های مهم مسئٔولان با توجه به کاهش موالید، کاهش ازدواج است که برای جامعه ما طی چند سال آینده مطلوب نیست و باید تدبیری جدی در این زمینه اندیشیده شود.

وی افزود: لازم است همه مسئولان در این زمینه ورود پیدا کنند و مشوق‌های لازم در این حوزه برای جوانان در نظر گرفته شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران اضافه کرد: یکی از مشوق‌ها بحث تسهیلات بانکی است که در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

این مسئول با بیان اینکه اشتغال، امکانات و تهیه جهیزیه از مهم‌ترین مشکلات جوانان در امر ازدواج است، گفت: به دنبال این هستیم از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیران در این زمینه بهره‌مند شویم.

* معمار خانواده آتی خود باشیم

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه ازدواج نقطه عطفی و یکی از مهم‌ترین تصمیمات در طول زندگی فرد است، اظهار کرد: با ازدواج خانواده تشکیل می‌شود و نظام خویشاوندی شکل می‌گیرد و نسل بقا می‌یابد.

رمضان‌علی گلچوبی با بیان اینکه همه ما در انتخاب خانواده هیچ اختیاری نداشتیم ولی معمار خانواده آتی خود هستیم، اضافه کرد: در واقع ازدواج در زمره پیچیده‌ترین روابط انسانی و دارای ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی است.

وی یادآور شد: در احادیث و روایات در مورد ازدواج تأکید فراوان شده به‌ طوری‌‌ که در اسلام هیچ بنایی محبوب‌تر از ازدواج نزد خداوند نیست.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران افزود: برای اینکه افراد به مرحله ازدواج برسند باید پیش‌زمینه‌هایی آماده شود و افراد باید به بلوغ فکری، روانی، اجتماعی و اقتصادی در زمینه ازدواج برسند.

گلچوبی با بیان اینکه اگر در بحث ازدواج صرفاً به بلوغ جسمی و جنسی فکر شود شاید مشکلاتی برای این افراد به‌ وجود بیاید، تصریح کرد: آموزش و مشاوره پیش از ازدواج موضوعی بسیار مهم است.

وی یادآور شد: باید تشابهات لازم از نظر طبقات اجتماعی، تحصیلات، شرایط اجتماعی، فرهنگ، سطح خانوادگی، خلق و خو، شخصیت و مسائل اقتصادی بین زوجین باشد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران با اعلام اینکه افراد برای خیلی از مهارت‌های ساده خود تحت آموزش قرار گرفته و تجربه می‌کنند ولی برای ازدواج کمتر از آموزش‌ها برخوردار می‌شوند، بیان کرد: بسیاری از افراد یک‌شبه ازدواج می‌کنند و هیچ آموزشی در این زمینه نمی‌بینند نکته مهم اینکه که حتی برخی وقت، انرژی و هزینه بسیار زیادی را برای برگزاری مراسم صرف شده اما در مورد ازدواج و آموزش مسائل زناشویی وقت کمتری صرف می‌شود.

* کمرنگ بودن مهارت لازم برای زندگی زناشویی در جامعه

گلچوبی با تأکید بر اینکه بحث مهارت لازم برای زندگی زناشویی در جامعه ما بسیار کمرنگ است، خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و آموزشی برای جوانان به‌ منظور اینکه وارد بازارهای شغلی شوند ده‌ها حرفه و فن آموزش ارائه شده تا فرد به شغل مناسبی دست پیدا کند اما برای اینکه زن و شوهری ایده‌آل باشند از کمترین آموزش‌ها برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر مردم و جوانان با آرزوهای غیرواقعی ازدواج می‌کنند و اعتقاد دارند که پس از ازدواج زندگی شادی خواهند داشت، افزود: زندگی شاد امکان‌پذیر است اما نیاز به تعهد و تلاش دارد زن و شوهر برای هر موفقیتی نیاز به تلاش و آموزش دارند؛ این‌گونه نیست که هر زن و شوهری که زندگی خوبی دارند شانسی باشد در واقع این مهم با تلاش و پشت‌کار محقق شد.

* ضرورت آموزش و مشاوره پیش از ازدواج در دنیای کنونی

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران بیان کرد: خانواده‌ها باید به این موضوع توجه کنند در گذشته ازدواج ازطریق بستگان درجه یک و نزدیکان انجام می‌شد ولی درحال حاضر با توجه به کم‌رنگ شدن ارتباطات و محدود شدن تعداد فرزندان بزرگ‌ترها و پدر و مادر می‌توانند پیشنهاد دهنده در امر ازدواج جوانان باشند و در این امر خیر مشارکت کرده و از مشاوران فن کمک بگیرند.

گلچوبی با تأکید بر اینکه نقطه خلأیی که در پیرامون خود و سطح استان مشاهده می‌کنیم این است که خیلی افراد به در پیشنهاد دادن کم‌کاری می‌کنند، افزود: توصیه ما این است به بحث پیشنهاد در امر ازدواج جوانان توجه کنند و تحقیق و بررسی با خانواده و یا خود دختر و پسر خواهد بود.

وی با بیان اینکه آموزش و مشاوره پیش از ازدواج در دنیای کنونی اجتناب‌ناپذیر و ضروری است، اظهار کرد: جوانان برای ازدواج موفق می‌توانند از صاحبان فن و مشاوران و روان‌شناسان کارآزموده و بابصیرت کمک بگیرند.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی مازندران در پایان گفت: در هر لحظه از زندگی از زمان انتخاب همسر تا دوران عقد، ازدواج و پدر و مادر شدن باید متناسب با نیاز خود از آموزش و یادگیری لازم برخوردار شویم.

* افزایش میانگین سن و کاهش تمایل به ازدواج در میان جوانان

معاون جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان مازندران اظهار کرد:ازدواج مهم‌ترین و اساسی‌ترین تصمیم سرنوشت‌ساز در زندگی جوانان است.

حجت‌الله حیدری با بیان اینکه در حال حاضر با مشکلاتی ازجمله افزایش میانگین سن ازدواج و کاهش تمایل به ازدواج در میان جوانان هستیم، اضافه کرد: در سال‌های 93 و 94 میانگین ازدواج نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته که می‌طلبد که همه دستگاه‌ها در حوزه ازدواج قوی‌تر ورود پیدا کنند.

وی تصریح کرد:تعداد ازدواج در سال 93، 29هزار و 436 بوده در حالی‌که این آمار در سال 94 به 27 هزار و 375 رسیده است.

معاون جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به اینکه برای نخستین بار برنامه‌ای برای کاهش طلاق و افزایش ازدواج در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: در جلسه‌ای با حضور دستگاه‌ها هماهنگی در ارتباط با برنامه‌های هفته ازدواج در استان انجام شد.

حیدری یادآور شد:هماهنگی لازم با بانک‌های عامل در بحث وام ازدواج نیز صورت گرفته که خود یکی از عوامل ترغیب جوانان به ازدواج محسوب می‌شود.

وی در پایان گفت:اداره‌کل ورزش به تنهایی همه دستگاه‌ها موظف هستند در این زمینه ورود پیدا کنند.

در حال حاضر جوانان زندگی رویایی با تمام امکانات مالی برای آینده خود تصور می‌کنند و حاضر نیستند از هیچ یک از خواسته‌های خود بگذرند؛ در حالی‌که نمی‌دانند هیچ کدام از این امکانات خوشبختی را برای آنان رقم نمی‌زند خوشبختانه تنها در سایه درک متقابل و تفاهم امکان‌پذیر است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • معصومه
    شنبه 20 شهريور 1395-22:29


    تامین نیاز ج. ن .س. ی. به صورت غیر شرعی با کمترین هزینه و اشباعیت در این زمینه و عدم اطمینان جوانان به غیر هم جنس هم یکی از دلایل کاهش امر ازدواج خصوصا در استان مازندران میباشد