آخرین عناوین

دوشنبه 15 شهريور 1395-17:36 کد خبر:31871

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

مرکبات واکس زده‌ای که مشتری‌ها را می‌پراند

رئیس اتاق بازرگانی مازندران در تازه ترین نشست خود گفت: رنگ های مرکبات مشتری 100 هزار تنی مازندران را پرانده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایسنا، سید محمد جعفری، رئیس کمیسیون بازرگانی، امور گمرکی، حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی مازندران در نشست کمیسیون به موضوع رنگ آمیزی مرکبات در سورتینگ ها پرداخت و توضیح داد: با توجه به اینکه مازندران در کشور قطب کشاورزی به شمار می رود، باید به این موضوع بیشتر بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه سورتینگ ها اقداماتی را با موضوع رنگ زدایی مرکبات انجام می‌دهند، افزود:  در این بخش مشکلاتی با علوم پزشکی و باغداران و سورتینگ داران وجود دارد که باید رفع شود،با توجه به اینکه زمان چیدن مرکبات 50 تا 60 روزه است برای دارندگان مرکبات این فرصت کمی است و ظاهرا رنگ کردن مرکبات برای ماندگاری بیشتر آن استفاده می‌شود.

جعفری با بیان اینکه بیش از 120 سال است که سبز زدایی مرکبات در کشورهای مختلف انجام می شود، افزود: برخی از کارشناسان رنگ های این مرکبات را سرطان‌زا دانستند و لازم است این موضوع شفاف شود، وقتی یک محصول وارد کشور می شود، در صورت مشکل دار بودن استفاده نخواهند شد.

وی با بیان اینکه باید رنگ‌ها مجوز سازمان غذا و دارو را داشته باشد، افزود: استفاده از رنگ برای کمیسیون واضح است اما در این جلسه به این مهم پرداخته می شود که از چه رنگی استفاده کنیم که ضرری برای سلامتی مردم نداشته باشد.

 سلامت مردم برای همه مهم است، درباره نحوه استفاده از رنگ باید سازمان جهاد کشاورزی آموزش های لازم را به سورتینگ داران ارائه کند و در این مسیر برای ما استانداردهای ایران اهمیت دارد.

جعفری افزود: باید کمیته ویژه در موضوع مرکبات صادراتی و رنگ آوری آن با نمایندگان، جهاد کشاورزی، دانشگاه علوم پزشکی، اتحادیه مرکبات، اتاق بازرگانی، نماینده سورتینگ داران و نیز نماینده استانداری، تشکیل و نتیجه آن عملیاتی شود.

روسیه مرکبات واکس زده را نمی پذیرد

لیلا واثقی،  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مازندران تصریح کرد: باید در صادرات کیوی و مرکبات به کشورهای همجوار دقت کنیم چرا که اشتباه در این حوزه موجب خواهد شد که از صادرات مرکبات به آن کشورها محروم شویم. در حال حاضر خبر دادند که از مبادی آستارا کیوی سبز با کیفیت پایین به روسیه صادر می‌شود،این اقدامات موجب ایجاد مشکلات در روابط اقتصادی دو کشور شده و باید بخش خصوصی، این موضوع را در نظر داشته باشد.

وی بیان کرد: با صحبت هایی که با خریداران مرکبات روسیه شده، متوجه شدیم آنها میوه‌های واکس زده را نمی پسندند که این مهم باید از سوی صادرکنندگان مورد توجه قرار گیرد.

رنگ ها مجوز وزارت بهداشت داشته باشند

محمد رجبی، کارشناس ارشد مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: نمی توانیم آزمون خطا داشته باشیم. رنگی باید در غذا استفاده کرد که خوراکی باشد.

اکنون رنگی که وزارت بهداشت آن را تایید کند دیده نشده و رنگ مورد استفاده مورد تایید نیست،باید آن چیزی که سورتینگ داران به عنوان رنگ دارند استفاده می‌کنند از سوی وزارت بهداشت تایید شده باشد.

کارشناس ارشد مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: باید برای استفاده از رنگ بر روی مرکبات در محل سورتینگ مرکبات، کارشناسان فنی و نماینده و ناظر وجود داشته باشد.

رنگ‌ها مرکبات را زودتر فاسد می کنند

محمد رضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز گفت: برداشت مرکبات در 4 ماه از سال انجام می‌شود و قبل از تامسون باید نارنگی پیش رس و نارنگی محلی برداشت شود، به مدت 100 روز برداشت مرکبات داریم و بسیاری از میوه‌های شمال به دلیل استفاده نادرست از واکس و رنگرزی زودتر از معمول فاسد می شوند.

مرکبات رنگ نشوند بهتر است

ایزدی، کارشناس مسئول مرکبات و کیوی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره رنگ آمیزی مرکبات گفت: برخی از مرکبات نیاز به رنگ آمیزی دارند و اگر مجوز غذا و دارو باشد می توانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از غذاها رنگ خوراکی استفاده می‌شود، افزود: باید چگونگی و میزان استفاده از رنگ مشخص شود و اگر به صادرکنندگان مرکبات شیوه رنگ زنی مرکبات آموزش داده نشود استفاده غیر استاندارد موجب می شود که میوه حالت سوخته پیدا کند، در رقم تامسون نیازی به رنگ‌آمیزی نیست و حتی رنگ‌آوری هم انجام نمی شود، گاهی سورتینگ کنندگان مجاز هستند با درخواست مشتری مرکبات را رنگ کند ولی باید رعایت اصولی رنگرزی را حفظ کنند.

ایزدی افزود: با نظر استاندارد و تاکید کارشناسان استفاده هیچگونه رنگ و واکسی پسندیده نیست و باید متناسب با کشور هدف این کار را انجام دهیم.

رنگ، مشتری 100 هزار تنی مرکبات مازندران را پراند

عبدالله مهاجر، رئیس اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه گفت: باید نقد را به عنوان یک اصل و کمک به یکدیگر بپذیریم  و از آن به عنوان یک فرصت نهایت بهره را ببریم، باید واقعیت ها را بپذیریم و برای رفع مشکل تلاش کنیم.

در سال گذشته مشتری 100 هزار تنی مرکبات مازندران وجود داشت اما وقتی محصولاتمان را دید نپذیرفت و محصول مورد نظر را بهداشتی ندانست، خوب نیست دنبال برکرسی نشاندن و حذف خودمان باشیم، اگر استفاده از رنگ از نظر بهداشت مشکلی ندارد و موجب رونق باغداری می شود باید انجام شود در غیر این صورت نباید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه امکان دارد رنگ ها از چارچوب غیرقانونی یا به صورت قاچاق وارد شود، افزود:  باید در کوتاهترین مدت درباره موضوعات مربوط به ترانزیت کالا و نیز اقداماتی برای اعطای وام کم بهره به منظور کاهش قیمت تمام شده مرکبات مورد توجه قرار گیرد و با مدیریت هزینه جانبی، صادرات مرکبات مقرون به صرفه شود.

مهاجر افزود: امسال ظرفیت تولید مرکبات بالاست و اتاق زمینه و بستر لازم را برای صادرات مرکبات آماده می کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :