آخرین عناوین

يکشنبه 28 شهريور 1395-10:58 کد خبر:31969

مسئولان به داد اهالی روستا برسند:

کمبود و آلودگی آب شرب در برخی روستاهای تنکابن

آنچه امروز مشکل‌گشای آب شرب اهالی روستا است، فقط تأمین اعتبار است و از مسئولان می‌خواهیم به داد اهالی برسند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، بسیاری از مشکلات بهداشتی کشورهای در حال پیشرفت ناشی از برخوردار نبودن از آب آشامیدنی سالم است، از آنجایی که محور توسعه پایدار، انسان سالم است و سلامت انسان در گرو بهره‌مندی از آب آشامیدنی مطلوب بوده لذا بدون تأمین آب سالم جایی برای سلامت مثبت و رفاه جامعه وجود ندارد.

مطالعات نشان می‌دهد مدیریت تأمین آب در روستاهای کشور باید تحول یابد، در واقع نمی‌توان بدون استفاده از طرح‌های موفق روستاهای پیشرفته و در قالب یک مدیریتی سنتی، انتظار داشت طرح‌های تأمین آب موفق باشد.

ریشه مشکلات تأمین آب در کشور طی چند سال گذشته باید شناسایی و از تکرار اشتباهات گذشته پرهیز شود.

امروزه انتقال آب شرب با تانکر به برخی از روستاهای کویری و خشک و بدون آب و علف کشور، تعجب‌برانگیز نیست ولی این انتقال در روستاهای شمال کشور و به‌ویژه در مناطق روستاهای تنکابن که بارش باران در بسیاری از روزهای سال، عرصه را برای زندگی روزمره مردم تنگ می‌کند، آیا در اندیشه کسی می‌گنجد؟!

* نیمی از محل در 12 ساعت هیچ‌گونه آبی ندارند

در همین زمینه عضو شورای اسلامی روستای آخوندمحله که سال‌هاست از نداشتن آب شرب سالم رنج می‌برند، گفت: روستای آخوندمحله از توابع بخش مرکزی تنکابن با بیش از 300 خانوار و یک‌هزار و 200 نفر جمعیت در فاصله 11 کیلومتری شهر قرار دارد که مردم این روستا حدود 20 سال است که مشکل آب آشامیدنی را لمس می‌کنند.

عیسی نژادمقدم افزود: مشکل آب روستای آخوندمحله در تمام فصول سال است، روستا را به دو نیم تقسیم کردیم که نیمی از محل در 12 ساعت هیچ‌گونه آبی ندارند و آب را برای بقیه محل آزاد می‌کنیم، این کار را با مدیریت، هر روز انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: همین امر سبب شده در بعضی مواقع از تانکرهای آب برای تأمین آب شرب روستا استفاده کنیم، همه ما به این باور رسیده‌ایم آنچه که امروز مشکل‌گشای آب شرب اهالی این روستا است، فقط تأمین اعتبار است و از مسئولان می‌خواهیم به داد این اهالی برسند.

* زمان بارندگی آب روستا گِل‌آلود است

رئیس شورای اسلامی روستای نعمت‌آباد نیز در زمینه همین مشکل گفت: روستای نعمت‌آباد حدود 10 کیلومتر با مرکز شهر تنکابن فاصله دارد که دارای یک‌هزار و 700 خانوار است و از حدود 6 سال پیش با مشکل آب شرب مواجه است.

علیرضا قاسمی اظهار کرد: در طول سال زمان بارندگی آب روستا گِل‌آلود است و در تابستان به‌خاطر کمبود آب، آب را برای اهالی روستا جیره‌بندی می‌کنیم.

براساس این گزارش، با وجود نزولات آسمانی در شمال کشور و بعد از گذشت حدود 38 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی چرا باید بسیاری از روستانشینان از نعمت آب شرب محروم باشند؟

این دو روستا نمونه‌هایی از روستاهایی هستند که از نداشتن آب آشامیدنی یا آلوده بودن آن رنج می‌برند، جا دارد مسئولان ذی‌ربط برای حل مشکل مردم با «اقدام و عمل» قدم‌های مؤثری بردارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :