آخرین عناوین

يکشنبه 28 شهريور 1395-21:28 کد خبر:31973

در واکنش به خبر پیگیری ایجاد پارک علم و فناوری مازندران در خارج از مرکز استان:

مسئولان در قبال بی توجهی به جایگاه و الزامات مرکز استان بخود آیند

انتشار مستندات مربوط به انتقال پارک علم و فناوری مازندران به شهرستان جویبار٬ منجر به واکنش هایی از طرف برخی از مدیران مرکز استان شد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش ، انتشار مستندات مربوط به انتقال پارک علم و فناوری مازندران به شهرستان جویبار در این سایت ، منجر به واکنش هایی از طرف برخی از مدیران مرکز استان شد.

علیجان شمشیربند رئیس شورای اسلامی شهر ساری یادداشتی را در همین رابطه در اختیار ما قرار داده است که عینا منتشر می شود:

در پی انتشار خبر مربوط به پیگیری یکی از نمایندگان محترم شهرستان قائمشهر در مجلس شورای اسلامی برای ایجاد پارک علم و فناوری استان در منطقه ای از حوزه انتخابیه اش ، شمشیربند رئیس شورای اسلامی شهر مرکز استان در گفتگویی به این موضوع  واکنش نشان داد.

رئیس شورای اسلامی شهر ساری در این گفتگو با اشاره به اینکه بسیاری از مسئولان استان از جمله استاندار محترم به دفعات بر نقش انکار ناپذیر توسعه مرکز استان در شتاب بخشیدن به روند پیشرفت و توسعه مازندران اذعان نموده اند، تصریح کرد : وقتی از ضرورت و اهمیت توسعه مرکز استان سخن می گوئیم این امر باید مصداق عینی داشته باشد وگرنه شعاری بیش نخواهد بود.

وی افزود : یکی از معیارهای توسعه مرکز استان ، تقویت زیرساخت های آن در حوزه های مختلف بویژه بخش های اقتصادی ، عمرانی ، علمی - فرهنگی و ورزشی می باشد که تحقق این امر در گرو توجه و پیگیری نمایندگان و مسئولان شهرستان و حمایت مدیران استانی است.

شمشیر بند در پاسخ به این سوال که ارزیابی اش در مورد پیگیری ها برای ایجاد پارک علم و فناوری در مکانی غیر از مرکز استان چیست ، تصریح کرد: البته ایرادی بر کار آن نماینده محترم وارد نیست و چه بسا اقدام ایشان از این جهت که برای ارتقاء جایگاه حوزه انتخابیه و خدمت بیشتر به موکلانش می کوشد ، درخور تحسین نیز باشد .

 انتقاد ما از مدیران محترم  مرکز استان است که در قبال آنچه که به جایگاه مرکزیت این شهرستان لطمه وارد می سازد و در تصادم با این جایگاه هست ، موضع انفعالی دارند.

وی یادآور شد : طی سالهای متمادی نارسایی های مرکز استان تکیه کلام همه مدیران و کارشناسان شهرستان و استان بود. همه از وضع نامطلوب شاخص های مرکزیت در این شهر ابراز ناخرسندی میکردند و در واقع اگر رسانه ها این وضعیت را بحق نقد می نمودند ، متولیان ( اعم از تصمیم گیران و مجریان ) نیز حرف آنها را تکرار می کردند و معلوم نبود چه کسی می بایست برای رفع این کاستیها اقدام می کرد !

رئیس شورای شهر مرکز استان اضافه کرد : در سالهای اخیر با ظهور رویکرد عملگرایی در مدیریت شهری ساری بحمدا... این شهر تا حدود زیادی از آن رکود و کم تحرکی خارج شد و همه مردم و مسئولان به عینه مشاهده کردند چنانچه عزم و اراده ای برای ارتقاء جایگاه مرکز استان وجود داشته باشد این امر دور از دسترس نخواهد بود .

خوشبختانه جهش های عمرانی ، ممکن ساختن برخی ناممکن ها و انجام طرح های ابتکاری توسط شورای شهر و شهرداری مرکز استان این باور را در جامعه و حتی در مدیران اجرایی بوجود آورد که برای رسیدن به شرایط مطلوب باید از پیله حرف و شعار به در آمد و پا در میدان عمل گذاشت .

وی گفت : اتفاقا ما اعضای شورای شهر و شهردار مرکز استان نیز به دفعات این موضوع را به دستگاههای اجرایی یادآور شدیم که از این ظرفیت مدیریت شهری برای توسعه مرکز استان ( که می تواند مقدمه توسعه کل استان باشد ) استفاده کنند،این امر در صورت توجه جدی مدیران استان در عین حال می توانست به تعامل طرفین قوت بخشد.

رئیس شورای شهر ساری خاطر نشان کرد : از طرفی حوزه خدمات شهری در مواردی فراتر از اختیارات قانونی نهاد مدیریت شهری می باشد و برای ارائه تمام و کمال این گونه خدمات ، همکاری دیگر دستگاههای خدمات رسان الزامی است،علاوه براین در بسیاری موارد همراهی و حمایت مدیران فرادستی از شروط لازم برای پیشبرد طرحها و پروژه های شهری به شمار می آید و این امر در مورد مرکز استان از ضرورتی دوچندان برخوردار می باشد.

شمشیربند با ابراز تاسف از اینکه این همراهی و حمایت آنطور که انتظار می رود ، صورت نمی گیرد تصریح کرد : در مواردی ملاحظه می شود که مدیران استانی بین مرکز استان و دیگر شهرها (حتی شهرهای کوچک و جدیدالتاسیس) از لحاظ توجه ، تفاوت و تمایزی قائل نمی شوند در حالیکه مرکز استان از حیث نقش اداری ، سیاسی ، اقتصادی و خدمات دهی در استان ، قابل قیاس با سایر شهرها نیست و همین نقش و جایگاه متمایز ایجاب می کند که نگاه متمایزی به آن معطوف شود.

وی گفت : بعضی اتفاقات در سطح استان موید این است که مسئولان شهرستان و استان برغم اذعان به ضرورت نگاه ویژه به مرکز استان و (پیشانی استان) خواندن آن ، در قبال آنچه که جایگاه و موقعیت این شهر را نشانه می رود ، موضع تسامحی دارند.

رئیس شورای شهر ساری ادامه داد : توزیع نامناسب اعتبارات از جمله اعتبارات مربوط به تملک دارایی های سرمایه ای و مقاومت در تخصیص آنچه که حق ساری (صرف نظر از عنوان مرکزیت ) می باشد ، کارشکنی در اجرای پروژه های بزرگ و راهگشا ( نظیر فاز 2 بوستان ملل ) ، تلاش برای استقرار مراکز بزرگ تولیدی ، خدماتی ، فرهنگی و بازرگانی در شهرهایی غیر از مرکز استان مانند انتقال نمایشگاه بین المللی به شهر دیگر و... سلسله رویدادهایی است که در جهت عکس الزامات توسعه مرکز استان روی داده و ظاهرا پایانی هم برای آن نیست چنانکه در خصوص پیگیری هایی که اخیرا برای ایجاد پارک علم و فناوری مازندران در مکانی غیر از مرکز استان در جریان است ، هیچ واکنشی از سوی مدیران و نمایندگان ما مشاهده نمی شود.

وی یادآور شد : حتی در ابتدای همین دوره شورا ، این نهاد با محوریت کمیسیون طرح و برنامه  ، نشستها و رایزنی هایی با مسئولان ستادی پارک علم و فناوری استان جهت ایجاد فضای عملیاتی این پارک در ساری داشته و در حقیقت برای تحقق این امر پیشقدم شد اما ظاهرا بازهم بواسطه برخی بی عملی ها و همراهی نکردن ها ، آن تلاشها هنوز به نتیجه نرسیده که البته ریاست محترم کمیسیون طرح و برنامه شورا کماکان پیگیر موضوع می باشد.

شمشیربند تاکید کرد : توسعه مرکز استان به نحوی که کلیت استان را به تحرک و تحول وادارد مستلزم عملگرایی مدیران استان و شهرستان و خروج از این موضع شعاری است و مادامی که فقط در شعار ، ساری را پیشانی استان بدانیم و در عمل اعتقادی به این حرف بروز نکند ، اتفاقی نخواهد افتاد و در به همان پاشنه قبلی خواهد چرخید .

رئیس شورای شهر ساری در خاتمه ابراز امیدواری کرد : مدیران محترم استان با پیگیری امور مربوط به شانیت مرکز استان که همان جایگاه و شانیت کل استان محسوب می شود ، به مطالبات و انتظارات بحق مردم مرکز استان توجه ویژه و عملی مبذول دارند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :