آخرین عناوین

شنبه 3 مهر 1395-16:23 کد خبر:32049

پس از بازگشایی در اردیبهشت سال گذشته:

چرا خانه صنایع دستی مازندران تعطیل شد؟

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی گفت: تعطیلی این خانه به‌ دلیل مشکل فنی و حقوقی رخ داده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایسنا، فریدون میرزالو درباره تعطیلی خانه سیمرغ ساری، توضیح داد: واگذاری املاک دولت باید طبق قوانین و شرایط خاصی انجام شود.

وقتی می‌خواهیم ملکی را واگذار کنیم، باید تابع قوانین محاسبات عمومی کشور باشد، زمانی که دیوان محاسبات موضوع مربوط به خانه سیمرغ ساری را که در زمان مدیریت دیگری افتتاح شده بود، بررسی کرد، معتقد بود این خانه غیرقانونی است و امکان ندارد یک مکان دولتی بدون پرداخت مبلغی واگذار شود.

او ادامه داد:‌ برای این موضوع جلسات متعددی تشکیل و موضوع بارها پیگیری شد، سرانجام نامه‌ای به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال کردم و جریان را توضیح دادم، در این نامه درخواست کردم بعد از این، خانه‌ای افتتاح نشود تا بتوانیم روند را قانونمند کنیم، ما خانه‌های صنایع دستی را تعطیل نکردیم، بلکه افتتاح آن‌ها را متوقف کردیم تا مشکل فنی این روند حل شود.

میرزالو اظهار کرد: قرار شد به‌نحوی که دیوان محاسبات رضایت دارد و با انجام یکسری موارد از سوی ما، این مشکل حل شود،اقدامات لازم انجام شد و نامه آن را برای دیوان محاسبات ارسال کردیم اما تا کنون پاسخی داده نشده است، هر روز هم پیگیر این موضوع هستیم، اما فعلا جوابی داده نشده است، قرار شده با سمیع‌الله حسینی مکارم – معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی – صحبت کنیم تا تکلیف این موضوع مشخص شود، از نظر من این موضوع انجام شده است.

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی با بیان این‌که متاسفانه استفاده‌کنندگان از این خانه‌ها فکر می‌کنند از اموال شخصی‌شان استفاده می‌کنند، گفت: برخی از آن‌ها زمانی که قرارداد می‌بندند، بعد از تاریخ قرارداد، حاضر نیستند خانه را تخلیه کنند. هدف از این کار این است که هر هنرمند یک سال در این خانه‌ها کار کند و هنگامی که خودش را معرفی کرد و در کارش قوی شد، اجازه استفاده از آن را به دیگران هم بدهد، قرار نیست هر هنرمندی مادام‌العمر از فضایی استفاده کند و به دیگران اجازه بهره‌برداری ندهد.

او ادامه داد:خانه‌های صنایع دستی مثل خانه‌های باستان‌شناسی، با ایده‌ و اهداف خاصی راه‌اندازی شدند؛ اما متاسفانه به خوبی از این خانه‌ها استفاده نمی‌کنند،ممکن است در هر خانه صنایع دستی، ۱۰ اتاق بیشتر نباشد و تعداد کمی از هنرمندان بتوانند در آن کار کنند، با وجود ۳۰۰ هزار هنرمند در کل کشور، زمان زیادی می‌برد تا همه هنرمندان بتوانند از این خانه‌ها استفاده کنند. 

میرزالو اضافه کرد:اگر جواب نامه پیگیری‌های مربوط به خانه صنایع دستی مازندران داده شود، می‌تواند به کارش ادامه دهد.

براساس این گزارش، خانه صنایع دستی مازندران (سیمرغ) اردیبهشت‌ماه سال گذشته افتتاح و بعد از مدتی، فعالیت آن متوقف شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :