آخرین عناوین

سه شنبه 6 مهر 1395-16:26 کد خبر:32103

فرصت‌هایی که به تهدید تبدیل می‌شوند:

بارش‌ها و تندبادها در مازندران، نعمت یا نغمت؟/ مسئولان جواب دهند، مردم که فقط خسارت می‌دهند!

مازندرانی‌ها هیچ سالی را سراغ ندارند که در آن سال سیل و حوادث طبیعی و جوی برای آنها هزینه‌های هنگفت جانی و مالی را به‌وجود نیاورده باشد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، میزان بارش نزولات آسمانی در مازندران نسبت به معدل کشوری بالاتر است و این استان هر ساله از ناحیه نزولات آسمانی و تغییر ناگهانی شرایط جوی، متحمل تلفات و خسارت‌های گسترده و فراوان می‌شود.

تنها در شهریورماه امسال، مازندران شاهد دوبار بارش شدید باران توام با باد و طوفان بود، که در بار اول سرعت طوفان و تندباد در قائمشهر به 130 کیلومتر در ساعت و در بابل به 95 کیلومتر رسید و موجب تخریب و ویرانی‌های گسترده بویژه در شهرهای قائمشهر، بابل و آمل شد و به برخی از شهرهای غرب این استان نیز خسارات وسیعی را وارد آورد.

حوادث بی‌سابقه طوفان در مازندران

بسیاری از مردم این چند شهر بویژه آنانی که سن و سالی از آنها گذشته بود، می‌گویند که در عمرشان چنین صحنه بارندگی توام با تگرگ و طوفان تند را ندیده بودند و طبیعی است که چنین طوفانی خسارات زیادی را متوجه مردم و زیرساخت‌های شهرها کرده باشد و بابت آب‌گرفتگی خانه‌ها، بسیاری از اثاثیه و لوازم زندگی مردم دچار خسارت شده باشد، اما غیرطبیعی بودن این حوادث تکراری، عدم چاره‌اندیشی جدی مسئولان این استان برای این مواقع و تمهید زیرساخت‌های مناسب برای مواقع آب‌گرفتگی است.

این اتفاق پرخسارت در مازندران برای چندمین بار در سال‌جاری است که زندگی و جان مردم این استان را مورد تهدید قرار می‌دهد و هربار خسارات فراوانی را متوجه مردم و زیرساخت‌های شهرها و راههای این استان می‌کند و هربار نیز رسانه‌ها با برشمردن نواقص شهرها، خواهان تدبیر مسئولان بویژه مدیریت بحران استان می‌شوند و این بار نیز چه چیزی می‌تواند مطالبه این نوشتار باشد؟

آیا این بار هم بمانند دفعات متعدد گذشته، سکوت مسئولان و انتظار برای وقایع دیگر و عدم اعلام اقدامات برای ایجاد امنیت روانی به مردم، باید منتظر بروز حوادث مشابه دیگر بود و یا این بار ...

هر سال و تکرار قصه پر غصه در مازندران

مازندرانی‌ها هیچ سالی را سراغ ندارند که در آن سال سیل و حوادث طبیعی و جوی برای آنها هزینه‌های هنگفت جانی و مالی را بوجود نیاورده باشد، بدین جهت همواره انتظار داشته‌اند تا مسئولان استانی و کشوری برای مصونیت‌بخشیدن به آنها، از هیچ تلاشی فروگذار نباشند.

تشکیل مدیریت بحران، آنهم در قالب اداره کل و تشکیلاتی متناسب با رفع نیاز اساسی مازندران به ایجاد زیرساخت‌های پیشگیرانه در مقابل حوادث غیرمترقبه، توقع سال‌های سال مردم این استان حادثه‌خیز است که به نظر می‌رسد با تکرار ضرر و زیان‌های این حوادث در هر سال، ستاد حوادث غیرمترقبه و یا ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌ها و اداره کل آن در مرکز مازندران به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

پیشگیری، همیشه بهتر از درمان است

شناسایی نقاط آسیب‌پذیر بویژه در بالادست‌ها و ارتفاعات جنگلی و ممانعت از تخریب جنگل و مراتع و ایجاد موانع بروز و شکل‌گیری سیل، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، همچنین نظارت دقیق و عملی در ساخت سازه‌های شهری و روستایی برای سکونت و یا تجارت، از اقدام‌های پیشگیرانه می‌باشد که از مدیریت بحران شهرستانها و استان مازندران انتظار می‌رود.

گام بعدی، ایجاد آمادگی ستادها و عناصری که در مدیریت بحران شهرستانها حضور دارند، برای مواجهه درست و منطقی و منظم و حساب‌شده با وقایع و بحران‌هاست که تعیین نوع بحران‌ها نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد تا متناسب با آن بتوان به ایجاد آمادگی مبادرت ورزید.

آموزش همگانی برای برخورد با شرایط بحرانی، از اقدام‌های فوق‌العاده مهم مدیریت بحران است که باید در دستور جدی کار قرار گیرد. واقعیت این است که علی‌رغم مانورهای زلزله و آتش‌سوزی و سایر حوادث از سوی هلال‌احمر و مدیریت بحران، مکرر مشاهده شد که این آموزش‌ها بیشتر فانتزی و غیر کاربستی و عمدتاً غیر عمومی است و تاثیر چندانی در روز حادثه از خود نشان نمی‌دهد.

تدبیر و تجهیز قبل از وقوع حوادث

برخورداری از نقشه راه و تدبیر در تامین نیازمندی‌های حادثه‌دیدگان به انواع لوازم و تامین آنها از طریق واحدهای مربوطه و مرور و نظارت بر این آمادگی‌ها از طریق بازدید از انبارها و خطوط تولید، نکاتی است که می‌تواند به مردم و مسئولان این امنیت خاطر را بدهد که در صورت بروز حادثه، کسی به‌خصوص مسئولان مربوطه کاسه چه‌کنم، چه‌کنم را به دست نگیرندو میزان تلفات و خسارات را بیشتر کنند و سطح نارضایتی‌ها را افزایش دهند.

شهریور امسال قائمشهری‌ها از هم گسیختگی و ناآمادگی مسئولان مدیریت بحران را به‌خوبی شاهد بودند، که ضمن ارج‌نهادن زحمات مسئولان و تشکر از آنها، باید این واقعیت تلخ و گلایه‌های مردم را ÷ذیرفت و به رفع نواقص اهتمام ورزید.

وقوع طوفان در ساعت 4صبح و تشکیل جلسه ستاد بحران در حدود ساعت 11، گویای بسیاری از ناگفته‌های ملال‌آور و تلخ است که با این اشاره کوتاه، درصدد چاره‌اندیشی اساسی از سوی اولیای امور می‌باشیم، نه بازگویی ضعف و کاستی‌های گذشته.

اگر گفته می‌شود اجناس با کیفیت سفارش داده شود، برای پرهیز از بروز مشکل اخیر در توزیع ایرانیت بی‌کیفیت بین مردم در تیراژ وسیع است که اکثر این ایرانیت‌ها به کار مردم نیامد و حتی خسارت‌دیدگان موفق نشدند آنها را تا پای ساختمان‌های بی سقف خود ببرند، و این یک مورد برای نمونه و بمنظور بیان ضرورت دقت در خریداری و سفارش اجناس است تا چنین مناظر زشتی رخ ندهد.

تقسیم وظائف و مدیریت دقیق بر آن

طبیعی است که وظائف امدادرسانی در زمینه‌های مختلف بین دستگاه‌ها و نهادهای دخیل تقسیم شود و مانورها نیز برای تمرین کارآزمودگی این نهادها و بررسی نقاط ضعف و قوت‌ها است.

در همه نقاط دنیا، مدیریت بحران هنگام بروز حوادث به‌عنوان هماهنگ‌کننده دستگاه‌ها و نیروهای عمل‌کننده، بر حسن انجام وظائف تعیین‌شده نظارت می‌کند و اینگونه نیست که چند ساعت پس از وقوع حادثه با تشکیل جلسه و فراخوان نهادهای عضو بخواهد تقسیم کار کند.

کارهای مقدماتی می‌بایست قبل از هر حادثه‌ای انجام شده باشد و روز وقوع حادثه، هر یک از دستگاه‌ها و نهادها به ایفای نقش خود در امدادرسانی و برآورد خسارات بپردازند.

کمک قطره‌چکانی در مقابل ویرانی چند لحظه‌ای

و سرانجام، گام بعدی پیگیری‌های لازم در تامین اعتبار برای جبران خسارت‌هاست، معمولاً بازدید مسئولان بالای کشور و حضورشان در صحنه حوادث به شناخت‌شان نسبت به عمق خسارت‌ها و انتقال آن به هیئت دولت و تسریع در تامین اعتبارات لازم برای بازسازی و اعطای تسهیلات کمک می‌کند.

طبیعی است سرعت بخشیدن به برآورد خسارت‌ها و پیگیری مجدانه برای نقدسازی اعتبارات از وظائف فوری مقامات و مسئولان استان بویژه استاندار است،چند رخداد پرخسارت امسال نشان داد که بخش اعظمی از خسارت‌دیدگان تاکنون موفق به دریافت کمک‌های اعتباری نشده و همچنان برای آن روز شماری می‌کنند.

امید است ظرف چند روز آینده، خبرهای خوش مسئولان موجب مسرت خسارت‌دیدگان حوادث غیرمترقبه امسال مازندران شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :