آخرین عناوین

پنجشنبه 15 مهر 1395-8:52 کد خبر:32239

پایگاه خبری پلیس خبر داد:

برگزیده اخبار ناجای مازندران در یک نگاه

اخاذی  از زن جوان در تلگرام/ هشدار فتا مازندران به کلاهبرداران کلیک دزد/ هشدار پلیس فتا مازندران برای حفظ امنیت در فضای مجازی/هشدار فتا مازندران درباره محافظت از اکانت ایمیل


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل پايگاه خبري پليس ،مهمترین اخبار ناجای مازندران به شرح ذیل می باشد:

اخاذی  از زن جوان در تلگرام

شخصی که با در اختیار داشتن تصاویر خصوصی زنی در شبکه اجتماعی تلگرام، اقدام به اخاذی از وی کرده بود توسط کارآگاهان سایبری پلیس فتا استان شناسایی و دستگیر شد.

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران ضمن گرامیداشت هفته ناجا در تشریح این خبر اعلام کرد : در پی مراجعه زنی، با ارائه مرجوعه قضايي به پليس فتا استان چنین عنوان داشت؛ در حدود چند ماه قبل با شخصي در شبکه اجتماعي اينستاگرام آشنا شدم و در ادامه وی به تصاوير شخصي بنده در اينستاگرام دسترسی پیدا کرد و سپس این تصاویر را در شبکه اجتماعی تلگرام برايم ارسال و بنده را تهديد نمود که آنها را پخش مي نمايد و به همين بهانه مرا مجبور نمود که در مرحله اول10.000.000ريال و در مرحله بعد 25.000.000 ريال به حساب وی واريز نمایم ، از این رو تقاضای رسیدگی  به پرونده را دارم.

پس از اخذ این مرجوعه قضایی بلافاصله مراتب در دستور کار کارآگاهان پلیس فتا استان قرار گرفت و در ادامه با بررسی های فنی و اطلاعاتی صورت پذیرفته و رصد فعالیت متشاکی در شبکه اجتماعي اینستاگرام و تلگرام ، متهم شناسایی گشت.

وی گفت :  کارشناسان پلیس فتا استان با هماهنگي مقام محترم قضايي ضمن جمع آوري سيستمهاي رايانه اي و مخابراتي متهم را به اين پليس احضار و در تحقيقات به عمل آمده ضمن اقرار به بزه انتسابي اعلام نمود، بنده با شاکيه رابطه دوستی قبلی داشته و فقط تقاضاي طلب خود را از او داشتم . سرانجام با تکمیل تحقیقات، پرونده متشکله به همراه طرفین جهت سیر مراحل قانونی تحویل دادسرا گردید.

رئیس پلیس فتا مازندران در پایان هشدار داد:

-عکس و فیلم های خصوصی خود را به هیچ عنوان در اختیار دیگران حتی نزدیکان و اقوام خود قرار ندهید.

-از ذخیره کردن اطلاعات خصوصی نظیر و فیلم و عکس بر روی تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ پرهیز کنید.

هشدار فتا مازندران به کلاهبرداران کلیک دزد

بستر اینترنت و سهولت استفاده از آن باعث شده تا گرایش به سمت آن زیاد شود،تقریبا همه افراد ترجیح می دهند تا جایی که امکان دارد فعالیت های خود را اعم از خرید ، کسب اطلاعات و ... را در اینترنت انجام دهند.

 به عنوان مثال دانشجویی که برای کارهای پایان نامه خود به دنبال مطلب می گردد، ترجیح  می دهد به جای صرف وقت و هزینه و رفتن به کتابخانه، به اینترنت مراجعه و با تایپ کردن مطلب مورد نظر، هزاران هزار مطلب را جستجو و مطالعه کند. یا حتی برای خرید روزانه، ترجیح می دهیم به جای صرف وقت و منتظر ماندن در ترافیک، به صورت اینترنتی خرید انجام دهیم.

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران گفت:  گرایش روز افزون به اینترنت باعث شده تا کلاهبرداران از این فرصت استفاده کرده و تنها با چند کلمه پر کاربرد، و کلید واژه خاص که مد نظر کاربران است، آنها را به سایت های مختلف و البته نا مرتبط هدایت و به نحوی موتورهای جستجو را به اشتباه بیندازند و در واقع کلیک دزدی انجام دهند.

این روند متقلبانه برخی سایت ها و صفحات اینترنتی در اصطلاح عامیانه کلیک دزدی نامیده می شود و به قصد افزایش بازدید و کلیک خود اقدام به ایجاد صفات دروغین می کنند که برخی از سایت برای جذب بازدید کننده بیشتر و ارتقای رتبه خود، به این ترفند ها متوسل می شوند.

اما افرادی که این کار را انجام می دهند باید بدانند از نظر حقوقی و قانونی، این عمل سایتها یک نوع کلاهبرداری رایانه ای است و به موجب مصوبه اخیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، با سایت هایی که برای افزایش بازدید و ارتقا رتبه کشوری و جهانی خود به حیله و تقلب متوسل می شوند و با سوء استفاده از کلمات کلیدی پر بازدید و تگ های پر کاربرد، کاربران را فریب می دهند، و وقت و زمان و گاهی سرمایه آنها را هدر می دهند، برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس فتا مازندران در خاتمه گفت: به موجب ماده 67 قانون تجارت الکترونیک و ماده 13 قانون جرایم رایانه ای، با کسانی که با توسل به هر گونه وسایل متقلبانه بازدید شوند، و کاربران را به سایت هایی دیگر که مربوط نیست هدایت کنند و برای خود منفعتی کسب کنند، علاوه بر رد مال به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواد شد.

هشدار پلیس فتا مازندران برای حفظ امنیت در فضای مجازی

همانطور که می‌دانید در عصر امروز بسیاری از کارهای مهم و ضروری از طریق اینترنت انجام می‌شود؛ خریدهای اینترنتی، انتقال وجه، رد و بدل کردن اطلاعات و تصاویر خصوصی و … . از این رو هک شدن اکانت‌های اینترنتی شما می‌تواند زیان‌های بزرگ و غیرقابل جبرانی را برایتان در پی داشته باشد.

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران انتظامی نکات ذیل را در خصوص بالا بردن امنیت در فضای مجازی عنوان کرد: 

1- پسورد های خود را مطمئن و ایمن کنید

شاید شنیده باشید که رایج ترین پسورد ها عباراتی مانند “password” و اعدادی مانند 1234 است. اگر شما اکانتی با این رمز دارید بهتر است قبل از خواندن ادامه مطلب سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید!

پسورد هایی مانند شماره تلفن، کدپستی، شماره شناسنامه، کدملی، نام خودتان و رمزهایی از این قبیل نیز به هیچ عنوان امن و مطمئن محسوب نمی شوند.

پسورد هایی را که انتخاب می کنید بهتر است شامل هر سه گروه حروف کوچک، حروف بزرگ و اعداد باشند. در کلمه مورد نظرتان به صورت تصادفی از حروف بزرگ استفاده کنید و در صورت امکان اعداد و علائم را جایگزین حروف کنید،به طور مثال می توانید به جای کلمه baran از 3@RaN استفاده کنید.

همچنین می توانید به صورت عمدی املای کلمات را اشتباه بنویسید، مثلاً به جای good friend از gudfrend استفاده کنید، استفاده تصادفی از فاصله ” ” نیز می تواند مؤثر باشد.

یک روش دیگر هم وجود دارد که برای کاربران ایرانی بسیار مفید است. کیبرد را روی زبان انگلیسی تنظیم کنید اما فکر کنید که در حال فارسی تایپ کردن هستید و مثلاً بنویسید thVKJ fiJvdK hsj که به صورت تصادفی از حروف بزرگ نیز استفاده شده و اگر با کیبرد فارسی تایپ می شد جمله “فارنت بهترین است” حاصل می شد.

این روش علیرغم امنیت بالا یک مشکل دارد که ممکن است در کیبرد های مختلف جای حروف فارسی متفاوت باشد و یا بخواهید در گوشی یا تبلت پسورد خود را وارد کنید و در وارد کردن پسورد دچار مشکل شوید.

 البته اگر عبارت کوتاهی باشد احتمالاً پس از مدت کوتاهی آن را حفظ می شود.

یک نکته مهم دیگر این است که به هیچ عنوان از یک پسورد برای چند اکانت استفاده نکنید؛ چرا که اگر یکی از آنها هک شد تمامی اطلاعات و اموال خود را به باد خواهید داد!

1 – سؤال های امنیتی را عمداً اشتباه پاسخ دهید

حتماً می دانید که در سایت هایی مثل ایمیل ها پس از انتخاب پسورد باید یک سوال امنیتی انتخاب کرده و به آن پاسخ دهید تا در صورتی که پسوردتان را فراموش کردید بتوانید با دانستن پاسخ آن سوال پسوردتان را تغییر دهید.

اما اگر از آن دسته افراد اجتماعی هستید که در فیس بوک نیز فعالیت زیاد دارید پیدا کردن پاسخ این که اولین معلمتان چه کسی بوده و یا نام عموی مورد علاقه تان چیست اصلاً برای یک هکر یا حتی کاربر عادی دشوار نیست.

3 – استفاده مداوم از HTTPS

همانطور که می دانید پروتکل HTTPS یک پروتکل امن است که در بیشتر سایت های معتبری مانند گوگل، فیس بوک، توییتر و … به کار می رود.

این پورتکل یک فایده امنیتی مهم دارد و آن این است که تمامی ارتباطات شما را با سرور رمزگذاری می کند و به این ترتیب اگر هکری به شبکه وای‌فای خانگی شما نفوذ کرد به هیچ عنوان نمی تواند اطلاعات رد و بدل شده شما را بخواند، (بله، اگر از پروتکل های رمزگذاری شده استفاده نکنید هکر ها می توانند به راحتی کلمات تایپ شده شما را نیز بخوانند) استفاده از این پروتکل در کافی نت ها و وای‌فای های عمومی مانند دانشگاهها بسیار حیاتی است.

افزونه هایی هستند که می توانند به صورت خودکار سایت های پشتیبانی کننده از این پروتکل را شناسایی کرده و به صورت خودکار پس از تایپ سایت مورد نظر شما را به نسخه HTTPS آن منتقل کنند.

کافیست HTTPS را در جستجوی افزونه های مرورگر خود وارد کنید تا لیستی از آنها را پیدا کنید. به طور مثال برای فایرفاکس HTTPS Finder این کار را برایتان انجام خواهد داد.

4 – لاگین ها را دو مرحله ای کنید

سایت هایی مانند فیس بوک و گوگل این قابلیت را دارند که برای ورود به اکانت علاوه بر رمز عبور، کدی را به گوشی شما پیامک کنند تا پس از وارد کردن آن در سایت بتوانید به اکانتتان دسترسی پیدا کنید.

به این ترتیب هربار باید به جز پسورد کد پیامک شده را نیز وارد کنید که البته کاری خسته کننده است اما امنیت شما را به مراتب افزایش می دهد.

5 – هشدار های ورود را فعال کنید

سایت هایی مانند فیس بوک و گوگل اگر متوجه شوند که از آی پی های مختلفی تلاش برای ورود به اکانت انجام می شود به صورت خودکار یک پیامک برایتان ارسال می کنند و بعضی مواقع از ورود کاربران با آی پی های مشکوک جلوگیری می کنند. این قابلیت را می توانید حساس تر کنید و در فیس بوک تنظیم کنید که در صورت ورود از آی پی مشکوک بلافاصله به شما اطلاع داده شود.

6 – از آدرس ایمیل محرمانه استفاده کنید

همیشه سعی کنید یک آدرس ایمیل خاص داشته باشید که آدرس آن را تنها در اختیار دوستان و آشنایان قابل اطمینانتان قرار دهید و برای حساب های بانکی حساس خود نیز از آن استفاده کنید.

به این ترتیب اگر پسورد ایمیلتان با ایمیل های دیگر مشترک است (که نباید اینطور باشد!) کمی ایمن تر خواهید بود،همچنین سعی کنید تمامی ایمیل هایی را که حاوی پسورد های مختلف سایت های متفاوت برایتان ارسال شده است را هر چه سریع تر حذف کنید.

7 – پسورد های خود را مدیریت کنید

یک برنامه مدیریت پسورد مانند 1Password می تواند علاوه بر آنکه پسورد های پیچیده تان را برایتان به صورت خودکار وارد کند بلکه به صورت خودکار برای تعویض پسورد به شما هشدار می دهد.

رئیس پلیس فتا مازندران در خاتمه گفت: در صورت مواجهه با هر گونه مشکل، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش "گزارش وب ‌سایت ‌های متخلف"  گزارش نمایند.

هشدار فتا مازندران درباره محافظت از اکانت ایمیل

اکانت های ایمیل اغلب حاوی مقدار زیادی اطلاعات شخصی است که آن ها را تبدیل به هدف با ارزشی برای هکرها و مجرمان سایبری کرده است.

حسن محمدنژاد رئیس پلیس فتا استان مازندران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس ضمن گرامی داشت هفته نیروی انتظامی گفت:  ایمیل یا همان پست الکترونیک علاوه بر این که یک روش آسان برای برقراری ارتباط با دوستان، اعضای خانواده و همکاران تان است؛ اگر مورد هک قرار بگیرد، می تواند به یک کابوس برای شما تبدیل شود،تحقیقات نشان داده که اطلاعات ارزشمندی را افراد از طریق ایمیل ارسال می کنند.

کلاهبرداران به راحتی از طریق ایمیل های ارسالی در Hotmail به شماره حساب بانکی افراد دسترسی پیدا می کنند، آنها وقتی وارد اکانت ایمیل افراد می شوند به دنبال مواردی همانند فاکتورها، رسیدهای PayPal، رسیدهای خرید آنلاین و هرچیز مالی دیگر می گردند و با تلاش زیاد و ورودهای متعدد به اطلاعات ارزشمندی دسترسی پیدا می کنند.

با این توضیح مشخص می شود که چرا هکرها علاقه مند به اکانت ایمیل شما هستند و این که چرا شما باید از اکانت ایمیل تان محافظت کنید.

 محمدنژاد در ادامه گام های زیر را برای حفاظت از اکانت ایمیل عنوان کردند:

1-برای مقاصد متفاوت از ایمیل های متفاوت استفاده کنید

این یک ایده خوب است که برای مقاصد مختلف از جمله کاری، شخصی و خرید های آنلاین از ایمیل های متفاوتی استفاده کنید. این کار میزان خطر را کاهش می دهد و دست هکرها را برای شما رو می کند.

2-از مزایای تأیید هویت دوعاملی استفاده کنید

تأیید هویت دوعاملی ویژگی است که در آن از شما درخواست موارد بیشتری جز رمز عبور برای ورود به اکانت ایمیل می شود.

در این ویژگی شما الزام می شوید هم چیزی را که می دانید همانند رمز عبور را وارد کنید و هم چیزی را که تحت مالکیت شماست همانند شماره تلفن. اغلب پشتیبانان ایمیل این ویژگی را برای شما فراهم    می کنند و دستورالعمل مرحله به مرحله برای ایجاد آن به شما ارائه می دهند.

3-مراقب ایمیل های مشکوک باشید و از آنتی ویروس استفاده کنید

اگر ایمیل هایی را دریافت کردید که ارسال کنندگان آن را نمی شناسید، بر روی هیچ کدام از لینک ها و یا فایل های پیوست آن کلیک نکنید.

هکرها اغلب تلاش می کنند تا شما را به سمت افشای رمز عبورتان هدایت کنند و یا ویروس هایی را به داخل سیستم شما وارد کنند تا دسترسی به اطلاعات شما پیدا کنند.

4-زمانی که از wifi عمومی و یا کامپیوترهای مشترک استفاده می کنید، مراقب باشید

از وارد شدن به حساب ایمیل خود از کامپیوترهای عمومی دوری کنید؛ چرا که می تواند آلوده به نرم افزارهای جاسوسی باشد. همچنین به wifi عمومی نا امن متصل نشوید .

5-رمز عبور ایمن داشته باشید

رمزهای عبور اولین وسیله دفاعی شما در برابر هکرها هستند. برای داشتن یک رمز عبور قوی شما باید از نشانه ها, اعداد و حروف بزرگ و کوچک استفاده کنید. به خاطر داشته باشید، پیچیدگی و منحصر به فرد بودن رمز عبور منجر می شود به راحتی در دسترس هکرها قرار نگیرد.

رئیس پلیس فتا مازندران در خاتمه گفت: اگر دچار بدشانسی شدید و ایمیل شما مورد هک قرار گرفت، فوراً پسوردتان را تغییر دهید و اسکن آنتی ویروس آپدیت شده را بر روی سیستم خود اجرا کنید و در صورت مواجهه با هر گونه مورد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir بخش "گزارش وب ‌سایت ‌های متخلف"  گزارش نمایند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :