آخرین عناوین

يکشنبه 18 مهر 1395-9:6 کد خبر:32275

معاون فني و عمراني شهرداري ساري بیان کرد:

زيرگذر فرح آباد يكي از پيچيده ترين پروژه ها در سطح مازندران بود

معاون فني و عمراني شهرداري ساري گفت: زيرگذر فرح آباد يكي از پيچيده ترين پروژه ها در سطح مازندران بود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مركز امور رسانه شهرداري ساري، عباس رشيدي معاون فني و عمراني شهرداري ساري كه در مراسم افتتاح زيرگذرفرح آباد بخاطر تلاش بي وقفه در اين پروژه از سوي عبوري مورد تجليل قرار گرفت طي مصاحبه اي به تشريح چرايي احداث اين زيرگذر و موانع و مشكلات آن پرداخت .

رشيدي ضمن بيان اين مطلب كه ميدان فرح آباد يكي از مهمترين تقاطع هاي شهري در برخورد با راه ترانزيت غرب به شرق و مشهد و راه ارتباطي به دريا و ورودي شمالي شهر به شمار مي آيد گفت:

به علت توسعه شهري و تمركز مراكز تجاري-دانشگاهي-صنعتي و كشاورزي، محور مذكور و بلوار شهيد بهشتي هميشه شاهد ترافيك سنگين بود به همين دليل به دستور شهردار محترم مطالعات جامع و دقيقي انجام شد تا بهترين راه كار را براي مناسب سازي ترافيك در اين ميدان پيدا كنيم .

آنچه در پي اين مطالعات حاصل شد احداث يك زيرگذر بود زيرا طبق محاسبات كاملا كارشناسانه به اين نتيجه رسيديم كه عمده ترافيك ميدان فرح آباد در بخش شمال به جنوب و بالعكس است و به همين دليل بود كه حتي روگذري كه با هزينه سنگين در ميدان احداث گرديد نتوانست راهگشا باشد .

وي سپس در پاسخ به پرسشي در پيوند با مشكلات فرا روي احداث زيرگذر درميدان فرح آباد تأكيد كرد : پس از دريافت استعلامات از دستگاههاي مختلف پيرامون تأسيسات موجود در عمق ميدان فرح آباد متوجه شديم كه با حجم انبوه و بي سابقه اي از تأسيسات مواجه هستيم تا جايي كه به قول شهردار محترم آنجا جعبه تقسيم بود.

مانند وجود ۴ خط شبكه فاضلاب و تجمع كل خطوط انتقال فاضلاب شهري و انتقال آن از خط ۱۲۰۰ به تصفيه خانه-هدايت آبهاي سطحي زيرگذر – وجود خط انتقال برق ۶۳ و ۲۰ كيلو ولت – وجود خطوط انتقال مخابرات فيبر نوري در ۲ ضلع شمال و جنوب ميدان وجود خط انتقال آب ۱۵۰و ۳۵۰ و۴۰۰ ميلي متر در ضلع شمال و جنوب ميدان –خط انتقال گاز ۲۴ اينچي در شمال و ۴ اينچي در جنوب ميدان – به انضمام پايه هاي پل وليعصر و نيز مشكلات هدايت ترافيك در زمان ساخت زيرگذر ، با توجه به اين موارد مشاور با بررسي از وضعيت موجود حفظ ميدان قبل را ميسر ندانسته و مشكلات بي شماري را پيش بيني كرد كه برخي از اين مشكلات را عرض مي كنم با حفظ ميدان و با در نظر گرفتن ارتفاع آزاد زيرگذر ، استقرار زيرگذر به عرض حدود ۵/۱۷ متر (با احتساب عرض داخلي و قرنيز)در بلوار شهيد بهشتي تا روبروي كلينيك طوبي ادامه مي يافت .

به علت عرض  ۳۰ متر سواره ، عرض باقيمانده دو طرف كناره زيرگذر تا ۵/۵ متر كاهش مي يافت كه الزام در تصرف پياده رو دو طرف ، مشكلات در ساماندهي ايستگاه تاكسي و كم شدن عرض معابر عمومي را بدنبال داشته و مديريت ترافيك در زمان احداث زيرگذر را دشوار مي كرد .

از سوي ديگر وجود چهارخط انتقال فاضلاب كل شهر ساري با در نظر گرفتن عمق زيرگذر كليه خطوط بايد جمع آوري مي شد و از طرفي اامكان تعميق خطوط وجود نداشته و ضرورت جابجايي به خارج از محيط زيرگذر الزامي بوده كه اين كار علاوه بر هزينه سنگين جابجايي (حدود ۵۰ ميليارد ريال) مشقت اجرا و مديريت ترافيك در زمان جابجايي را بسيار دشوار و شايد هم غيرممكن مي كرد .

يا جابجايي خط انتقال گاز ۲۴ اينچي يا انتقال آب هاي سطحي زيرگذر به صورت مكانيكي كه روش نامطمئني بود ووو  سرانجام طرح تغيير هندسي ميدان را در نظرگرفت .

عباس رشيدي معاون فني و عمراني شهرداري ساري در ادامه اين مصاحبه به فوايد تغيير هندسي ميدان و ترفيع پل ها و اصلاح پروفيل طولي زيرگذر اشاره كرد و افزود : با اين كار نه تنها زمان احداث زيرگذر كاهش يافت بلكه با عدم برخورد با سه خط فاضلاب از ۴ خط موجود و عدم برخورد با خط انتقال گاز ۲۴ اينچي و عدم نوسازي خط انتقال برق ۶۳ كيلو ولت ،انتقال آب هاي سطحي زيرگذر هم به صورت ثقلي و با احداث و نقب به طول ۲۷۵ متر به نهر گذرخان در ضلع غربي زيرگذر و بالاخره كاهش سطح پل از ۳۲۰ مترمربع به ۸۵۰ متر مربع را بدنبال داشت .

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا موارد فوق در كاهش هزينه هاي احداث زيرگذر هم تأثيري داشت يا خير خاطرنشان كرد :صد در صد اثرگذار بود تا جايي كه علاوه بر كاهش مدت زمان اجراي احداث زيرگذر موجب شد مبلغ بسيار چشمگيري هم در هزينه ها صرفه جويي به عمل آيد .

رشيدي در پايان با تقدير از دستگاههاي حفار بخاطر همكاري صميمانه با شهرداري ساري افزود :

جا دارد ضمن تجليل ويژه از حمايت هاي اعضاي محترم شوراي شهر از پيمانكار پروژه رييسيان – نماينده كارفرما و مدير پروژه جابر ملكي – ناظر مهندسين مشاور شامخ انديشان ساداتي – رييس دفتر فني باقري و آزمايشگاه فني مكانيك خاك استان هم صميمانه سپاسگزاري كنم .

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :