آخرین عناوین

يکشنبه 18 مهر 1395-11:13 کد خبر:32278

هشدار معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر:

خزر در معرض یک تهدید جدی!!

معاون تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر گفت: افزایش تکثیر مصنوعی بچه ماهیان سفید در کنار کاهش تکثیر طبیعی ، زیست بوم این دریا را در معرض تهدید قرار داده است .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، حسن فضلی علت کاهش بیش از حد تکثیر طبیعی ماهیان دریای خزر را افزایش روزافزون آلودگی ها دانست و افزود : در مقابل تاکید بر صید ماهی سفید از دریا فقط از تکثیر مصنوعی ، این دریا را به سمت تک گونه ای شدن پیش می برد.

وی تکثیر طبیعی آبزیان را رکن اصلی بقای گونه های ماهیان دریا دانست و گفت : بر اساس آمار شیلات ایران اکنون بیش از 75درصد ماهیان استخوانی صید شده در استان های شمالی را ماهی سفید تشکیل می دهد که 90 درصد این گونه از محل تکثیر مصنوعی است.

فضلی افزود : تکثیر طبیعی ماهیان دریای خزر به دلیل آلودگی شدید رودخانه ها و صید بی رویه ماهیان مولد در زمان تخم ریزی از بین رفته است .

وی ادامه داد : اینکه سالانه چندین میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت مصنوعی تکثیر و در دریا رها شود ، سبب تخریب ژنی این گونه ماهی در خزر نیز می شود.

معاون پژوهشکده اکولوژی دریای خزر با تاکید بر این نکته که ظرفیت اکولوژی این دریا برد مشخصی دارد و نمی توان همانند مزرعه پرورش ماهی از آن استفاده کرد ، بیان داشت : به هر حال تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی باید صورت بگیرد تا ذخایر ژنی آبزیان این دریا حفظ شود.

وی افزود : با تک گونه ای شدن صید ، ادامه فعالیت جامعه صیادی شمال نیز به خطر می افتد.

فضلی تنها راه ادامه صید و صیادی در دریای خزر را تامین امنیت و سلامت رودخانه ها برای تخم ریزی و تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی دانست و بر ضرورت تمرکز بر این موضوع تاکید کرد.

براساس اعلام شیلات مازندران سالانه حدود 60 تا 70 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت مصنوعی تکثیر و در دریای خزر رها می شود.

ماهیان استخوانی در فصل تخم ریری به دهانه رودخانه ها وارد می شوند و پس از تخم ریزی هم این منطقه را ترک می کنند.

علاوه بر آلودگی های مختلف زیست محیطی که در دهانه رودخانه ها بیشتر از سایر نقاط است ، صید ماهیان بارور هم مشکل دیگری است که رودخانه های مازندران را ناامن کرده است .

مازندران 130 رشته رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 22 رشته آن به صورت مستقیم به دریای خزر منتهی شده و رودخانه شیلاتی نامیده می شود .

بر اساس آمار شیلات ایران ، پارسال 18هزار تن انواع ماهی استخوانی در استان های مازندران، گیلان و گلستان از دریای خزر صید شد که 74درصد ماهی سفید ، 14 درصد کفال ، هفت درصد کپور و بقیه هم از سایر گونه ها بود.

فصل صید ماهیان استخوانی از دریای خزر امسال از روز گذشته در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان آغاز شد و تا اواخر فروردین سال آینده ادامه دارد.

دریای خزر از 575 نوع گیاه ، یکهزارو 332 گونه جانور و 850 نمونه ماهی برخوردار است و 90 درصد خاویار جهان از این دریا صید می ‏ شود .

این دریا ، محیط زیست گرانبهاترین ماهی های دنیاست و در بخش ایرانی آن و رودخانه هایی که از ایران به آن می ریزند 78 گونه و زیرگونه ماهی یافت می شود.

با وجودی که دریای خزرمحیطی مناسب برای زندگی و رشد مرغوب ترین ماهی های خاویاری جهان است اما به گفته محققان صید بی رویه این ماهی ها مولد سبب شدتا 90 درصد از تعداد این ماهیان در یک قرن اخیر کاسته شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :