آخرین عناوین

دوشنبه 19 مهر 1395-16:18 کد خبر:32296

هشدار محیط زیست نوشهر:

بی خطر سازی زباله های عفونی بیمارستانی مطلوب نیست

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهرگفت : بی خطر سازی زباله های عفونی به وسیله دستگاههای اتوکلاو بیمارستان این شهرستان مطلوب نیست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، اتوکلاو(Autoclave) دستگاهی است که با استفاده از بخار اشباع برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی در فشار و دمای بالا به کار می رود.

کامبیز محسن سلطانی افزود : به طور میانگین در روزهای عادی 50 تن و روزهای متغییر مقدار 85 تن زباله در این شهرستان گردشگرپذیر تولید می شود که کمتر از حدود 10 درصد آن زباله های عفونی است که متاسفانه به شیوه مطلوب بی خطرسازی نمی شود.

وی اظهار داشت : این موضوع بارها در نشست های مختلف بویژه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مطرح و امیدواریم مسئولان بهداشت و درمان برای حل این معضل بهداشتی و زیست محیطی تدابیری اتخاذ کنند.

کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان تاکید دارند که عوامل انتقال بیماری مانند باکتری ها ، قارچ ها و ویروس ها از طریق ابزار و اقلام پزشکی بیمارستانی می تواند بسیار خطرناک باشد اما بخار تولید شده در اتوکلاو توانایی از بین بردن این عوامل را دارد.

نوشهر با جمعیتی دست کم 137 هزار نفر در غرب مازندران در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر است ضمن آنکه بسیاری از مسافران و گردشگران بدون رعایت موازین زیست محیطی دستاوردی جزو برجای گذاشتن حجم انبوهی از زباله در جای جای این منطقه نخواهند داشت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر همچنین با ابراز نگرانی از سرریز فاضلاب های خانگی در مناطقی از حوزه شهری این شهرستان گفت : بتازگی حدود 50 مورد برگه اخطاریه به برخی از مالکان مجتمع های مسکونی ، پذیرایی و اقامتی با هدف ساماندهی این وضعیت فاجعه بار داده شد که متاسفانه به این اخطاریه اعتنایی نشده است .

وی افزود : این فاضلاب ها پس از سرریز شدن و ورود به رودخانه ها در نهایت به دریای خزر می ریزد که این وضعیت می تواند زنگ خطری برای تهدید سلامت ذخایر آبی دریای خزر باشد.

طبق آمار منابع رسمی، هم اکنون سالانه 400 میلیون متر مکعب فاضلاب در شمال کشور تولید می شود که فقط 40 درصد آن تصفیه می شود و 60 درصد بقیه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دریای خزر می ریزد.

مسئولان و کارشناسان بهداشتی نیز بروز برخی از بیماری ها از جمله وبا ، التور و نیز ریوی و عفونی را متاثر از ورود فاضلاب به داخل رودخانه ها و دریای خزر می دانند و ادامه چنین وضعیتی را عاملی تهدید کننده برای سلامت افراد جامعه و آبزیان دراین استان مطرح کردند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :