آخرین عناوین

دوشنبه 26 مهر 1395-10:2 کد خبر:32366

آسمان گریان و دشت‌های خندان و دل‌های نگران:

طرح ساماندهی آب‌های سطحی مازندران در کُما/ خاطرات تلخ مردم مازندران از بارش باران

مردم مازندران واقعاً چالش آبگرفتگی را به‌عنوان موضوع جدی خود از مسئولان به‌ویژه استاندار خود مطالبه می‌کنند و خواستار توجه جدی هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، باران که می‌بارد همه باید خوشحال باشند که در رحمت الهی به سوی مردم شمال کشور و استان مازندران باز شد، ولی این روزها بارش باران آغاز رنج و زحمت برای مردم استان مازندران است.

آسمان گریان و دشت‌های خندان

میزان بارش نزولات آسمانی در مازندران نسبت به معدل کشوری بالاتر است و این استان هر ساله از ناحیه نزولات آسمانی و تغییر ناگهانی شرایط جوی، متحمل تلفات و خسارت‌های گسترده و فراوان می‌شود.

هرچند آسمان مازندران در اغلب مواقع گریان است، اما دشت‌ها و طبیعت این استان همیشه لبانی خندان و گونه‌های شاداب و باطراوت دارند.

مازندرانی‌ها هیچ سالی را سراغ ندارند که در آن سال سیل و حوادث طبیعی و جوی برای آنها هزینه‌های هنگفت جانی و مالی را بوجود نیاورده باشد، بدین جهت همواره انتظار داشته‌اند تا مسئولان استانی و کشوری برای مصونیت ‌بخشیدن به آنها، از هیچ تلاشی فروگذار نباشند تا آنها هم بمانند طبیعت با بارش باران، لبانی خندان داشته باشند.

تشکیل مدیریت بحران، آنهم در قالب اداره کل و تشکیلاتی متناسب با رفع نیاز اساسی مازندران به ایجاد زیرساخت‌های پیشگیرانه در مقابل حوادث غیرمترقبه، توقع سال‌های سال مردم این استان حادثه‌خیز است که به نظر می‌رسد با تکرار ضرر و زیان‌های این حوادث در هر سال، ستاد حوادث غیرمترقبه و یا ستاد مدیریت بحران در شهرستان‌ها و اداره کل آن در مرکز مازندران به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

ضرورت نگاه کلان و اقدام‌های اساسی

شناسایی نقاط آسیب‌پذیر بویژه در بالادست‌ها و ارتفاعات جنگلی و ممانعت از تخریب جنگل و مراتع و ایجاد موانع بروز و شکل‌گیری سیل، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، همچنین نظارت دقیق و عملی در ساخت سازه‌های شهری و روستایی برای سکونت و یا تجارت، از اقدام‌های پیشگیرانه می‌باشد که از مدیریت بحران شهرستانها و استان مازندران انتظار می‌رود.

گام بعدی، ایجاد آمادگی ستادها و عناصری که در مدیریت بحران شهرستان‌ها حضور دارند، برای مواجهه درست و منطقی و منظم و حساب‌شده با وقایع و بحران‌هاست که تعیین نوع بحران‌ها نیز بسیار ضروری به نظر می‌رسد تا متناسب با آن بتوان به ایجاد آمادگی مبادرت ورزید.

آموزش همگانی برای برخورد با شرایط بحرانی، از اقدام‌های فوق‌العاده مهم مدیریت بحران است که باید در دستور جدی کار قرار گیرد. واقعیت این است که علی‌رغم مانورهای زلزله و آتش‌سوزی و سایر حوادث از سوی هلال‌احمر و مدیریت بحران، مکرر مشاهده شد که این آموزش‌ها بیشتر فانتزی و غیر کاربستی و عمدتاً غیر عمومی است و تاثیر چندانی در روز حادثه از خود نشان نمی‌دهد.

حدیث کهنه و تکراری آب‌زدن‌ها

بارش باران سبب آبگرفتگی شدید معابر، پیاده روها، جوی‌های آب، سطح خیابان و مغازه‌ها و در برخی مواقع خانه‌ها می‎شود، بماند که برخی از خانواده‌ها خاطرات خوشی از بارش تابستانه ندارند، چون حداقل در دو مورد تابستان امسال شاهد کشته‌شدن چند نفر و وارد آمدن خسارت‌های هنگفت به اموال و زیرساخت‌های شهری و روستایی بوده‌اند.

بارش این روزها در شهرهای استان مازندران، تکرار دوباره رنج و زحمت برای مردم استان است، همه خیابان‌های استان پر از آب می‌شوند هنگامی که هوا می‌غرد و می‌بارد، حتی در پیاده‌روها امکان تردد وجود ندارد، به دلیل بارش شدید باران و مشخص نشدن جوی آب، در برخی از نقاط شهری امکان غرق شدن کودکان مدرسه‌ای، آنها را تهدید می‌کند.

بارش سیل‌وار، تخصیص اعتبار قطره‌چکانی

طرح ساماندهی آب‌های سطحی تنها در مرکز استان مازندران و در شهر ساری در برخی از نقاط اجرایی شد، انتظار این است که در دیگر نقاط نیز این طرح به صورت جدی‎تر و با توجه به نیاز اساسی مرکرمازندران، این موضوع در برنامه کاری مسئولان مربوطه قرار گیرد.

از سوی دیگر در سایر شهرهای استان، خبری از اجرایی شدن ساماندهی آب‌های سطحی نیست، این موضوع در حالی است که مازندران در فصل کشت و کار با کمبود منابع آبی مواجه است و عدم برنامه‌ریزی و عدم اختصاص بودجه مناسب برای ساماندهی آب‌های سطحی در استان، باعث هدر رفت آب‌های سطحی ناشی از بارش باران می‎شود که به نظر می‎رسد در این بخش اقدامات جدی انجام نشده است.

نکته دیگر این‌که مازندران استان باران خیز کشور است، مشکل آب گرفتگی شهرهای استان مربوط به دیروز و امروز نیست، این موضوع از سال‌های سال گریبانگیر استان است ولی تاکنون اقدامی برای رفع مشکل آب‌های سطحی استان نشده و همیشه این موضوع لنگ اعتبارات بوده است و مردم در فصل باران به جای فرود آوردن سجده شکر باید نگران آبگرفتگی و تردد خودشان در خیابان‌ها باشند

مدیریت منابع آب مازندران چه می‌کند؟

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه مازندران دارای رودخانه‌های متعددی است و مناطقی از استان سیل‌خیز هستند که حوادث سال‌های گذشته و صدمات جانی و مالی اخیر مؤید این امر است، تاکید کرد: بخشی از این حوادث ناشی از دخل و تصرف مردم در طبیعت است که با تصرف در بستر و حریم رودخانه‌ها سبب تغییر مسیر رودخانه، سبب تشدید سیلاب شده است.

یخکشی بیان کرد: به‌ دلیل محدودیت اعتباری دستگاه‌های اجرایی، تاکنون به‌جز اجرای طرح‌های فوری اضطراری اقدام قابل توجه‌ای از سوی مسئولان در استان انجام نشده است، لذا برای کنترل سیلاب در مازندران نیازمند ردیف مطالعه و اجرای کنترل سیلاب هستیم که پیگیری لازم برای اخذ مجوز در دست اقدام است.

این مسئول ادامه داد: همچنین برای کنترل بهتر سیلاب نیازمندیم طرح مطالعات جامع رودخانه در استان را که بالغ بر 85 درصد انجام شده به اتمام برسانیم که خروجی نتایج این طرح می‌تواند ما را در مدیریت و کنترل سیلاب در استان کمک زیادی نماید.

خلاصه چه باید کرد؟!

‌به‌نظر می‌رسد نجات شهرهای مازندران از آبگرفتگی، که در اکثر شهرها مانع تردد عادی و جاری و توقف حرکت زندگی معمولی مردم می‌شود، از اولویت‌های مسئولان در بخش عمران باید باشد.

مردم مازندران واقعاً چالش آبگرفتگی را به‌عنوان موضوع جدی خود از مسئولان بویژه استاندار خود مطالبه می‌کنند و خواستار توجه جدی به این مورد و معضل عمومی هستند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :