آخرین عناوین

دوشنبه 26 مهر 1395-22:9 کد خبر:32375

فرماندار عباس آباد خبر داد:

دفع غیر بهداشتی زباله در عباس آباد به مرز بحرانی رسید

فرماندارعباس آباد با ابراز نگرانی از دفع غیر بهداشتی و سنتی زباله ها گفت : این وضعیت فاجعه بار در این منطقه به مرز بحران رسیده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، سیدابراهیم هاشمی در نشست شورای اداری شهرستان عباس اباد افزود:با وجود اینکه تاکنون پی گیری های زیادی برای حل این معضل در استان صورت گرفته ولی موفق به حل آن نشده ایم.

وی اظهار داشت:هرچند زباله تولیدی در کلانشهر ها به علت کویری بودن بنا به گفته کارشناسان حدود ۸۰ درصد آن به صورت سنتی دفع می شود اما نباید چنین وضعیتی در این منطقه به لحاظ واقع شدن در حوزه حفاظت شده البرز مرکزی شاهد باشیم.

هم اکنون حجم انبوهی از زباله های تولیدی شهرستان عباس آباد در پیرامون شهرداری این شهر در محدوده ساحلی تخلیه و دپو می شود.

فرماندار عباس آباد با تاکید بر این نکته که حمل و امحای زباله ها باید منطبق با تکنولوژی نوین انجام شود ، افزود: طبق بررسی های صورت گرفته و در نشستی که در سطوح محلی، استانی و کشوری برگزار شد ، میزان اعتباری که برای حل معضل زباله در عباس آباد ، تنکابن و رامسر نیاز است حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی اظهار داشت:هرچند در سال های پیش قراردادی با شرکت های خارجی با هدف امحای صحیح زباله به شیوه نوین در غرب مازندران به ویژه تنکابن بسته شد ولی به علت تحریم های ظالمانه چنین اتفاقی رخ نداد.

فرماندار عباس آباد گفت:طبق پی گیری هایی که امسال انجام گرفته و نشستی که با رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد این موضوع مطرح و وعده داده شد تا بزودی این معضل شود.

هاشمی ابراز امیدواری کرد که فضایی در روستای ماشاء الله عباس آباد برای دفع بهداشتی زباله مکان یابی شده برای این منظور آماده شود.

فرماندار عباس آباد از شهرداران این شهرستان به ویژه شهردار شهر عباس آباد خواست تا برای بازسازی فضای مکان یابی شده منطبق با شاخصه های زیست محیطی تلاش کند.

هاشمی در ادامه با اشاره به فرارسیدن فصل سرما و درپی آن شدت بارندگی ها برلزوم آمادگی مسئولان در برابر بلایای طبیعی و غیر طبیعی تاکید کرد.

وی گفت که مسئولان نسبت به دوگانه سوز کردن واحدهای خدماتی مانند خبازی ها و بیمارستان ها قدام کنند و احتمال آنکه شاهد قطعی گاز در فصول سرما باشیم دور از انتظار نیست.

فرماندار عباس اباد همچنین بر حضور همه مردم در طرح سرشماری نفوس و مسکن تاکید کرد و گفت: اطلاعات جمع آوری شده در سرشماری نفوس و مسکن در برنامه ریزی های کلان کشور اثرگذار است لذا باید مردم در این طرح اطلاعات دقیق خود را با اعتماد کامل ثبت کنند.

هاشمی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهرستان خواست تا با اطلاع رسانی دقیق به مردم میزان مشارکت عمومی را در این طرح ملی افزایش دهند.

مرحله اول هشتمین دوره سرشماری نفوس و مسکن تا بیست و هفتم مهر ماه به صورت اینترنتی ادامه دارد و پس از ان نیز مرحله دوم به مدت یک ماه با حضور ماموران به در منازل انجام خواهد شد.

شهرستان عباس آباد در غرب مازندران از جمله شهرهایی که مشکل دپوی زباله دارد و چندی پیش به دلیل پایان یافتن مهلت قانونی دپو ، زباله های زیادی در سطح شهر پراکنده شده بود.

این مشکل از آنجایی شروع شده که به دلیل پایان یافتن مهلت قانونی دپوی زباله های عباس اباد در منطقه ‘پلهم چال’ و نداشتن مکان دیگر ، جمع آوری زباله ها در سطح شهر عباس آباد متوقف شده بود.

میزان زباله تولیدی در این شهر به خاطر گردشگر پذیری از حدود ۲۰ تا ۶۰ تن در روز در نوسان است .

بیش از ۱۵ سال است که زباله های شهر عباس اباد در منطقه جنگلی پلهم چال دفن می شود.

شهرستان عباس آباد با سه نقطه شهری ، ۴۳ روستا و جمعیتی دستکم ۵۰ هزار نفر در غرب مازندران واقع است.

براساس آمار از منابع رسمی ، هم اکنون ۴۲ واحد بزرگ دفع زباله به وسعت ۳۰۰ هکتار درجنگل های شمال وجود دارد که روزانه به طور متوسط حدود ۲هزار و ۵۰۰ تن زباله در این مناطق تخلیه می شود.

بنا به گفته کارشناسان ، پراکندگی و دپوی غیربهداشتی زباله در مناطقی از جنگل های شمال علاوه بر خسارت های فراوان زیست محیطی همچنین در پی چنین اتفاقی شیرابه ناشی از آن نیز در این عرصه ها منجر به خشکیدن انواع گونه های ارزشمند گیاهی شده و حتی روی منابع آب های زیرزمینی نیز اثرات سوء داشته است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :