آخرین عناوین

سه شنبه 27 مهر 1395-8:56 کد خبر:32379

معاینه فنی صندلی مدیران شهری:

سرنوشت شهرداران ۵ شهر بزرگ مازندران بعد از انتخابات شوراهای پنجم

در مازندران انتخابات در فضای مجازی کلید خورده و هنوز به فضای حقیقی نرسیده است،هر دو گروه اصلی سیاسی استان هنوز جز تکرار مکررات چیز جدیدی نگفته اند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، سال آینده دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها پیش روست و بنابراین تابستان داغی را رقم خواهد زد.

با حوادث اخیر سیاسی؛ از دست رد زدن صالحی وسلیمانی به سینه اصولگرایان تا بایکوت شدن احمدی نژاد بعد از چند دور سفر استانی، حالا هردوگروه اصلی سیاسی کشور تقریبا از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 96 به نفع «حسن روحانی» مطمئن هستند و تمام تمرکزشان را روی «انتخابات شوراهای اسلامی شهر» گذاشته اند.

در تهران انتخابات رسما شروع شده و اصلاح طلبان عموما با استفاده از ماجرای واگذاری املاک در شهرداری تهران مشغول آمده کردن ذهن مردم پایتخت هستند، که پیشتر با رایی قاطع و بی سابقه در انتخابات مجلس دهم، تمایل اصلاح طلبی خود را نشان داده اند.

در طرف مقابل اصولگرایان نیز از فضای محرم و صفر  بیشترین استفاده را می کنند و در قالب هیات های مذهبی و از زبان مداحان مشهور ماجرای فیش های حقوقی و برخی قضایای کهنه نظیر کرسنت را برای تخریب اصلاح طلبان پیش خواهند کشید. آنها بیشترین تمرکز و تمام تلاششان را بر جنوب و جنوب شرقی تهران متمرکز کرده اند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی نتوانست بر رای شمال و مرکز تهران پیروز شود.

بنابراین پیش بینی می شود اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل بتوانند بر کرسی های شورا تکیه بزنند و به احتمال قوی «قالیباف» سال پایانی شهرداری اش را در پایتخت تجربه می کند،چه اینکه اگر تهرانی ها رای انتخابات 7اسفند را تکرار کنند دیگر جایی برای افرادی نظیر «الهه راستگو» نخواهد ماند تا در وقت اضافه گل به خودی بزند.

سرنوشت شهرداران ۵ شهر بزرگ مازندران

در مازندران اما انتخابات در فضای مجازی کلید خورده و هنوز به فضای حقیقی نرسیده است. هر دو گروه اصلی سیاسی استان هنوز برنامه ای برای انتخابات شورا ارائه نکرده اند یا در مقالات جسته و گریخته شان در رسانه های محلی جز تکرار مکررات چیز جدیدی نگفته اند.

هرچند در بسیاری از شهرهای استان، تبلیغ خانه به خانه نامزدهای بالقوه آغاز شده است اما اخبار رسیده حاکی است که این دیدارها عاری از هرگونه نوآوری و سخن تازه است.

نگاهی به شهرهای بزرگ مازندران که در اقتصاد و فرهنگ استان نقش پررنگ تری دارند نشان می دهد که اعضای مستقر در شوراهای شهر بیش از آنکه وجهه ای سیاسی داشته باشند به دلایل قومی و لابی های شهری به عضویت پارلمان شهری درآمده اند. اتفاقی که در تاریخ انتخابات شوراهای شهر در استان ها و شهرستان ها امری عادی است.

از طرف دیگر اگر احزاب را در ترازو بگذاریم سهم اصولگرایان بیشتر از اصلاح طلبان است و به همین خاطر است که اصلاح طلبان برنامه ویژه ای برای 5 شهر ساری، آمل، بابل، قائمشهر و نوشهر دارند.

سرنوشت عبوری در شورای شهر پنجم ساری

در ساری اگر حمایت های جسته و گریخته شهردار درکار باشد، کاری از دست احزاب ساخته نیست و اینبار نمی شود با قرار گرفتن در لیست امید وارد شورا شد، بنابراین علی رغم سروصداهای بسیار زیاد در مرکز استان به احتمال بسیار زیاد نامزدهای نزدیک به عبوری وارد شورا خواهند شد و تعدادشان آنقدر کافی خواهد بود که رای به ابقای او بدهند.

همچنین با توجه به نامزدهای بالقوه به نظر می رسد سهم اصولگرایی در شورای بعدی ساری همچنان حفظ خواهد شد و اگر افرادی نظیر کوروش یوسفی، محمدآقامیری یا برادر فرامز نقیبی وارد کارزار شوند می توان نقشی برای اصلاحات نیز قائل شد.

در ساری رقابت اصلی میان سه گروه اصلی سیاسی در شهر، اصولگرایان، اصلاح طلبان و جبهه موسوم به «عملگرایی» یا همان هواداران گفتمان عبوری خواهد بود.

در میان دو گروه اول افرادی حضور دارند که با شهردار ساری دشمنی جدی دارند و آنقدر رای دارند که هر کدام 1 نماینده را راهی پارلمان کننند اما به احتمال بسیار قوی رای شان برای برکناری عبوری کافی نخواهد بود.

ضمن اینکه نباید  فراموش کرد که «عبوری» در ساری جایگاهی برای خود در میان مردم ساخته که برکناری اش بسیار هزینه بر خواهد بود.

مهدی عبوری:

تمایل سیاسی: اصولگرا

محبوبیت مردمی: بسیار بالا

میزان اعضای موافق در شورا: اکثریت شکننده

رابطه با نمایندگان مجلس: یوسفنژاد: بسیار عالی/ دامادی: بسیار بد

رابطه با امام جمعه شهر:بسیار خوب

سرنوشت بیژنی در شورای شهر پنجم بابل

اما در بابل وضعیت به نفع جریان احمدی نژاد است، بابل شهر اصولگرایان تندوتیز و اصلاح طلبان تندوتیز است،شهر به شدت سیاه و سفید.

به احتمال قوی چهره های شاخص اصلاح طلبی پشت فیلتر ردصلاحیت ها می مانند و شورای بعدی از نظر حزبی اصولگرا خواهد بود.

البته توازن سیاسی شورا  برای «اردشیر بیژنی» چندان فرقی نخواهد کرد و به احتمال زیاد او نیز در همین جایگاه ابقا خواهد شد چون هنوز برنامه هایش را اجرایی نکرده و فرصت کافی نداشته است.

ضمن اینکه بابل پیش از بیژنی با حضور فرهاد عسکری دوران افول خود را تجربه کرد و حالا شورائیان (فارغ از طیف سیاسی) اجازه تکرار آن وضعیت را نخواهند داد.

اما نباید این نکیه را فراموش کرد که اگر اصلاح طلبان بابل با چهره های جوان ، خوش سخن و البته زیرک( که چیزی از تمایل سیاسی شان بر زبان نمی آورند) وارد کارزار شوند و اکثریت شورا را در دست بگیرند کار برای «بیژنی» بسیار دشوار خواهد بود، زیرا بسیاری معتقدند شهردار بابل بیش از آنکه در این مدت عملکرد ملموسی داشته باشد، حضور میدانی ملموسی داشته است.

اردشیر مقیم پور بیژنی:

تمایل سیاسی: اصولگرا

محبوبیت مردمی: متوسط

میزان اعضای موافق در شورا: اکثریت قابل تکیه

رابطه با نمایندگان مجلس: نیازآذری: خوب/ نجفی: عادی

رابطه با امام جمعه شهر:خوب

سرنوشت رحیمی در شورای شهر پنجم قائمشهر

در قائمشهر اوضاع خاص است،میزان نارضایتی از شورای شهر قائمشهر بالاست و به احتمال زیاد بخش عمده ای از اعضای فعلی دور بعد نمی توانند به پارلمان شهری راه پیدا کنند.

در این شورا سهم اصلاح طلبان قابل توجه بود اما کار چندانی از پیش نبردند زیرا مردم ثائمشهر هنوز نتوانسته اند شخصیت محبوب خود ار پیدا کنند و شیوه رای دادن و انتخاب هایشان در ۱ دهه اخیر موید همین امر است.

فارغ از ترکیب سیاسی شورای شهر قائمشهر، فعلا جایگاه «رضا رحیمی» شهردار نورسیده این شهر کارگری خوب است. او با خرید کارخانه نساجی حالا بلندگوی تبلیغاتی خوبی دارد و به احتمال زیاد تا روز انتخابات یک یا دو پروژه نسبتا چشمگیر را افتتاح خواهد کرد و به نظر ماندنی است، مخصوصا اینکه باید به او نیز مانند بیژنی فرصت داد و البته حمایت بیت امام جمعه قائمشهر را هم دست کم نگرفت.

رضا رحیمی:

تمایل سیاسی: اصولگرا

محبوبیت مردمی: سنجیده نشده است

میزان اعضای موافق در شورا: اکثریت قابل اتکا

رابطه با نمایندگان مجلس: ادیانی: خوب/ رضیان:بدون تنش

رابطه با امام جمعه شهر:خوب

سرنوشت امیرسلیمانی در شورای شهر پنجم آمل

در آمل اما زمین بازی سیاسی تقریبا یک طرفه است،طرفداران سیاسی احمدی نژاد در آمل نیز مثل بابل پایگاه خوبی دارند و آیت الله مصباح در میان شهرهای استان تنها در این کهن شهر است که اسما صاحب نماینده گی است.

آمل از دیرباز شهری اصولگرا بوده و سهم  اصولگرایان چه در مجلس و چه در شورای شهر بالا بوده است، اما «امیرسلیمانی» شهردار آمل در لبه تیغ حرکت می کند.

او که در سفر استانی احمدی نژاد به آمل به شکلی آشکار از وی حمایت کرد و هنگام سخنرانی رئیس جمهور سابق شانه به شانه اش ایستاد، حالا منتظر است تا ببینید مزد این حمایت را چگونه خواهد گرفت.

اگر دوزِ سیاسی شورای شهر آمل کم شود احتمال برکناری «امیرسلمانی» بیشتر از شهرداران ساری، بابل و قائمشهر است، اما اگر اصولگرایان نزدیک به احمدی نژاد و همچنین چهره های غیرسیاسی نزدیک به بازار بر صندلی های شورا تکیه بزننتد «امیرسلمانی » ماندگار خواهد بود، مخصوصا اینکه از حمایت یوسفیان ملا نیز برخوردار است.

احمد امیرسلیمانی:

تمایل سیاسی: اصولگرای نزدیک به پایداری

محبوبیت مردمی: متوسط

میزان اعضای موافق در شورا: اکثریت شکننده

رابطه با نماینده مجلس: یوسفیان ملا: بسیار خوب

رابطه با امام جمعه شهر: خوب

سرنوشت بنی شیخ الاسلامی در شورای شهر پنجم نوشهر

در نوشهر هم اوضاع چندان بر وفق مراد «فرهاد بنی شیخ الاسلامی» نیست،او که از نزدیکان «احمدی لاشکی» نماینده نوشهروچالوس به شمار می آید تا همین چند ماه پیش زیر تیغ استیضاح اعضای شورا قرار داشت و می شود گفت که تقریبا رفتنش قطعی شده بود اما به هرحال با بعضی حمایت ها ماندگار شد و از آنروز به بعد سعی کرد شیوه کاری اش را تغییر دهد و طرح هایی تازه ارائه کند.

شهردار نوشهر قصد دارد تا انتخابات شورای سال 96 چهره نوشهر را دگرگون کند و نخستین گام وی افتتاح "منطقه گردشگری کپورچال" خواهد بود که بعد از آزدسازی انقلابی ساحل، آنهم در دل شهر به بهترین پروژه گردشگری این شهر بدل شده است.

« شیخ الاسلامی» اگر بتواند محبوبیت ایجاد شده به وساطه ازادسازی ساحل را حفظ کند و طرح هایی تازه را به اجرا بگذارد می تواند در شورای شهر بعدی نیز شهردار بماند.

اما مخالفان «احمدی لاشکی» برای شورای شهر برنامه دارند و اصلاح طلبان بعد از شکست تلخ ریاحی در انتخابات مجلس که حاصل عدم تفاهم درونی خودشان بود، حالا آماده در اختیار گرفتن شورا هستند و اگر آنها بر کرسی تکیه بزنند دوست نزدیک نماینده نوشهر و چالوس را تاب نخواهند آورد،مگر اینکه شیخ الاسلامی بتوانند با کسب محبوبیت بالای مردم هزینه برکناری اش را سنگین کند.

فرهاد بنی شیخ الاسلامی:

تمایل سیاسی: اصولگرا

محبوبیت مردمی: خوب

میزان اعضای موافق در شورا: اقلیت

رابطه با نماینده مجلس: یوسفنژاد: بسیار عالی

رابطه با امام جمعه شهر: خوب

گفتنی است در این گزارش می شد به شهرهای بهشهر و چالوس نیز پرداخت، اما اطلاعات ما از این دوشهر و وضعیت شوراهای آن به حدی نبود که در قالب تحلیل بگنجد، بنابراین بعد از کامل شدن بررسی در گزارشی جداگانه به سرنوشت احتمالی شهرداران آن خواهیم پرداخت.

در هفته ها و ماه های آینده به تناوب گزارش هایی درباب انتخابات شورا منتشر خواهد کرد و در سری بعد به سراغ رجالی خواهد رفت که شورا را به نیّت مجلس ترک گفتند و حالا برسر دوراهی مانده اند. 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :