آخرین عناوین

سه شنبه 27 مهر 1395-9:4 کد خبر:32380

مدیرکل جهاد کشاورزی به مقدار کم رضایت داد:

عقب‌نشینی مدیرکل جهاد کشاورزی در ارتباط با باقی‌مانده سم در محصولات تولیدی مازندران

همین که مسئول جهاد کشاورزی استان قبول کرد که باقی‌مانده سم در برخی از محصولات وجود دارد، خود حرکت رو به جلو است و باید به فال نیک گرفته شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، مدت‌ها بود که بحث باقی‌مانده سموم در برخی مواد کشاورزی تولیدی استان مازندران مطرح بود، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز نسبت به باقی‌مانده سم در برخی از محصولات تولیدی مازندران واکنش نشان می‌داد.

انتقادات دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با باقی‌مانده سم در حد انتقادات رسانه‎ای بود و این موضوع حتی در کارگروه سلامت استان مازندران در دانشگاه علوم پزشکی با حضور معاون سیاسی امنیتی و مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران مطرح شد که مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران آن‌طور که رسانه‌ها نوشتند از موضع قبلی خود که به طور کلی باقی‌مانده سم در محصولات تولیدی را رد می‌کرد، این بار گفت: باقی‌مانده سم در برخی از محصولات تولیدی استان مازندران کم است.

این اظهارات در حالی مطرح شد که مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران در پاسخ به اظهارات قبلی بحث بالا بودن اراضی زیر کشت مازندران را مطرح کرد و اینکه زمین‌های زیر کشت مازندران نباید با دیگر استان کشور مقایسه شود و مقایسه مصرف سم استان مازندران با استان کویری را ناعادلانه می‌دانست، البته این موضوع هم قابل انکار نیست، چون اراضی کشاورزی مازندران با استان همجوار مانند سمنان نباید مقایسه شود.

در جلسه کارگروه سلامت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اعوان و انصارش موفق شد که مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران را مجاب کند که باقی‌مانده سم در برخی از محصولات تولیدی از جمله صیفی‌جات وجود دارد و مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران قبول کرد که باقی‌مانده سم در برخی از محصولات تولیدی مازندران کم است.

البته دلاور حیدرپور به این مقدار کم از توضیحات قانع نشد و گفت: باقی‌مانده سم نه تنها در محصولات تولیدی مازندران بلکه در دیگر محصولات تولیدی در سایر نقاط کشور نیز ممکن است وجود داشته باشد اما میزان باقی‌مانده سم در محصولات تولیدی مازندران چندان زیاد نیست.

وی از برخی افرادی که داری صلاحیت علمی نیستند انتقاد کرد و افزود: بعضی از افراد غیرکارشناس در ارتباط با وجود سم در محصولات تولیدی نظر می‌دهند که انتظار است که اظهار نظر در ارتباط با وجود سم توسط افراد کارشناس انجام شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی مازندران به این موضوع هم اذعان کرد که برخی از کشاورزان از روی عدم آگاهی و یا عدم دریافت آموزش لازم اقدام به استفاده از سم می‌کنند، اما برداشت عمومی بر بالا بودن مصرف سم و کود در استان را قبول ندارم، از طرفی میزان کود مصرفی کشاورزان استان بسیار کمتر از میزان کشوری است.

وی نگاه مسئولان حاضر در جلسه را به گذشته معطوف کرد و گفت: میزان مصرف سم استان در دهه 70 تا 80 حدود 12 هزار تن بود که با اقدامات انجام شده در حال حاضر مصرف سم به زیر 4 هزار تن رسید، از طرفی ضمن کاهش مصرف سم تلاش کردیم سمومی مصرف شود که خطرات کمتری نیست به گذشته دارند.

نکته آخر اینکه همین که مسئول جهاد کشاورزی مازندران قبول کرد که باقی‌مانده سم در برخی از محصولات تولیدی استان وجود دارد، خود حرکت رو به جلو است و این موضوع باید به فال نیک گرفته شود که شاید مسئولان جهاد نسبت به کنترل همین مقدار کم هم برنامه‌ مناسبی را در دستور کار قرار دهند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :