آخرین عناوین

شنبه 1 آبان 1395-8:36 کد خبر:32428

کارگران فصلی و دردسرهای‌شان:

قهر بودن بیمه با کارگران «نارنگی و پرتقال چین» در مازندران/قشری محروم و بی‌نصیب حتی در قبال مخاطرات

پاییز برای بعضی از اقشار به نام فصل نارنگی چینی و پرتقال چینی معروف است، آنها کارگران نارنگی و پرتقال چین هستند که هنوز بیمه با این قشر قهر است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، پاییز هنوز از راه نرسیده قشری از کارگران مازندرانی، که به نام نارنگی‌چین و پرتقال‌چین معروف هستند، دست به کار می‌شوند و این فصل برای آنها طعم ترش و شیرین پرتقال و نارنگی های دارد که در بازار به آن مرکبات می‌گویند.

کارگران فصلی و دردسرهای‌شان

با آمدن فصل پاییز و زمستان با توجه به بارش‌ها در مازندران، اشتغال کارگران به‌ویژه ساختمانی با مشکل مواجه می‌شود، اما در مازندران این فصل مفهوم دیگری برای کارگرانی دارد که در این فصل نیز در باغات مرکبات دنبال رزق و روزی خود هستند.

کارگران این بخش هم زنان هستند و هم مردان، زنان و مردانی که چند هفته فارغ از برداشت برنج با کنار نهادن داس‌های درو ابراز کارشان کوچک‌تر شده و قیچی میوه‌چینی به دست دارند، با همان دستان پینه‌بسته و لباس‌های رنگ و رو رفته‌ای که لباس کار همیشگی آنها است، کارگرانی که هنوز در چرخه بیمه قرار نگرفتند و شغل آنها در گزینه‌های سرشماری نیز جزو مشاغل قرار نمی‌گیرد، اما زحمات آنها در قالب میوه‌های ترش و شیرین از شمال تا جنوب ایران و میادین میوه و تره ‌بار پایتخت را رنگارنگ کرده است.

فصل برداشت مرکبات در باغ‌ها است و کارگران خوشحال هستند دست‌کم چند ماهی آسوده به سر کار می‌روند و امرار معاش می‌کنند و دیگر لازم نیست برخلاف سایر روزها که با دلی نگران به میدان‌های شهر بروند و منتظر باشند که آیا می‌توانند بروند سرکار...

در مازندران این فصل مفهوم دیگری برای کارگران نارنگی‌چین و پرتقال‌چین دارد؛ چرا که فصل برداشت مرکبات در باغ‌ها است و کارگران خوشحال هستند، دست‌کم چند ماهی آسوده به سر کار می‌روند.

حتی در روزهای بارانی نیز این افراد مشغول برداشت مرکبات هستند و برای آنان بین روز بارانی و آفتابی فرقی وجود ندارد.

نارضایتی از بیمه کارگری

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران در این‌باره با اشاره به اینکه واقعاً محیط اشتغال‌زایی بسیار مناسبی برای کارگران در این فصل اتفاق می‌افتد، می‌گوید: تا به امروز همه دستگاه‌های دولتی از کارگرانی که 12 ماهه از برداشت هلو، شلیل و برنج گرفته تا برداشت مرکبات در حال فعالیت هستند، غافل شدند و هنوز بیمه‌ای به این قشر زحمت‌کش تعلق نگرفته است.

محمدرضا شعبانی با اشاره به اینکه در بحث جمع‌آوری کیوی و مرکبات قشر زحمت‌کشی وارد این عرصه شده و به برداشت محصول کمک می‌کنند، اضافه کرد: علاوه بر این موضوع باغ‌داران نیز در بحث بیمه با مشکل مواجه شدند و تأمین اجتماعی از تعهدی که نسبت به باغداران داشتند سرباز می‌زند، یا برخی از آنان از پوشش بیمه‌ای خارج می‌کنند و کسی فکر تولیدکنندگان نیست، اینها برای سال‌های سال زحمت می‌کشند بدون اینکه آینده آنها تضمین باشد به سادگی و راحتی از گردونه خارج می‌شوند.

بیمه بسیار ضعیفی بر باغداری و جمع‌آوری محصولات حاکم است

مدیرعامل اتحادیه باغ‌داران مازندران با تأکید بر اینکه تقاضا داریم دولت برای تولیدکنندگان و کارگران این بخش فکری کند و همه این قشر را زیر پوشش بیمه قرار دهد، خاطرنشان کرد: دو نوع بیمه کارگری و باغی داریم و از این نوع بیمه ناراضی هستیم به دلیل اینکه تأمین کننده نیاز و خواسته‌های باغداران و کارگران نیست.

شعبانی ادامه داد: باید برنامه‌ای تبیین شود تا کارگران و باغداران با خیال راحت وارد عرصه شوند و با خاطری آسوده به فعالیت بپردازند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیمه بسیار ضعیفی بر باغداری و جمع‌آوری محصولات حاکم است که نگرانی همه بخش‌ها را به همراه دارد، گفت: کارگران از هیچ نوع خدمت بیمه‌ای برخوردار نیستند.

مشکلی برای بیمه باغداران وجود ندارد

مدیرکل تأمین اجتماعی مازندران در این باره اظهار کرد: کارگران فصلی به‌دلیل اینکه رابطه کارفرمایی ندارند، می‌توانند در قالب طرح خویش فرمایی زیر پوشش بیمه قرار بگیرند.

علی‌اصغر محمودی بیان کرد: قالی‌بافان، کارگران ساختمانی و باربری در قالب یارانه دولتی زیرپوشش بیمه قرار گرفتند.

وی در مورد مشکل بیمه باغ‌داران، گفت: هیچ مشکل برای بیمه این افراد وجود ندارد،در هر صورت فصل پاییز و زمستان برای کارگران بارچین مازندران هم می‌گذرد و مدیرانی که پاورچین پاورچین این روزها را سپری می‌کنند، باید بدانند که رنگ میوه‌های خوش رنگی که در منازل و مجالس آنها وجود دارد، در کهنگی و سختی روزگاران با افرادی خوش می‌شود که از بیمه سودایی ندارد و آنها غم‌های خود در این بخش را خونش‌های زیر درختان زمزمه می‌کنند و این نغمه را مدیران می‌توانند در پی گذر از هر باغ مرکبات گوش کنند؛ افرادی که بامداد تا شامگاه در باغات مرکبات بارچینی می‌کنند و حتی در باران ترسی از کار ندارند همچنان محروم از چتر بیمه‌اند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • رضاصمدی
    دوشنبه 25 مهر 1401-18:5


    سلام چرا فکرکارگران ساختمانی نیستید کارگرساختمانی ۵سال تونوبت بیمه کارگرساختمانی هستند که خبر از سهمیه بندی بیمه کارگرساختمانی نیست لطفن شما پیگیری کنید باتشکر ازشماره تماس 09378139815صمدی ازشهر خمینی شهر لطفن نامه پیگیری کنید باتشکر از شما یک کارگرساختمانی بیمه نیستید لطفن پیگیری کنید با تشکر از شما