آخرین عناوین

سه شنبه 11 آبان 1395-9:19 کد خبر:32572

قطع امید از استاندار مازندران در سومین سال دولت تدبیر و امید:

اصلاح‌طلب اصول‌گرا او را نمی‌خواهند/ صدای همشهری‌های ربیع فلاح هم در آمد

کیک سه سالگی استانداری فلاح شمع‌های خاموش داشت ،امروز به سختی می توان شخصیتی خارج از دولت را پیدا کرد که در مدح استاندار سخن بگوید.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از مازند مجلس، کیک سه سالگی استانداری فلاح جلودار در مازندران شمع‌های خاموش داشت و شیرینی‌اش با انتقادهای تند چهره‌های شناخته شده اصلاح‌طلب و اصول‌گرا به کام او تلخ شد.

نکته نگران‌کننده برای فلاح در این انتقادها این بود که دو تن از چهره‌های شاخص سیاسی همشهری او منتقد وی هستند و این یعنی ربیع فلاح نه تنها در این سه سال نتوانسته از حجم انتقادها به خود بکاهد، بلکه اشخاصی همچون حسین نیازآذری نماینده بابل و از جناح اصولگرا را که قبلا موافق عملکرد او بود به منتقد جدی‌اش بدل کرده است.

در چند روز گذشته ابتدا حسین نیازآذری؛ همشهری استاندار مازندران با اعلام اینکه از مدیریت وی قطع امید کرده است با تندترین کلمات ربیع فلاح را مورد انتقاد قرار داد.

 سپس احمد سرخپر؛ رئیس شورای اصلاح طلبان شهرستان بابل و از چهره های سیاسی ذی نفوذ جناح چپ در مازندران نارضایتی خود را از عملکرد استاندار مازندران به خصوص در حوزه سیاسی و دانشگاهی اعلام نمود، البته سرخپر در گذشته نیز از عملکرد فلاح ابراز ناراضیتی کرده بود.

بعد از وی، احمد مقیمی؛ نماینده شرق مازندران در مجلس نهم که در این دوره جایش را به محمدعلی شاعری داده است با طرح این پرسش به شدت کنایه آمیز که «مگر مازندران استاندار هم دارد؟» «ربیع فلاح» را به چالشی جدی کشید.

این البته پایان کار نبود و ماه سلطان کاشی؛ دبیر مجمع زنان نواندیش نیز با انتقاد از بی توجهی استانداری به زنان اعلام کردکه در این حوزه از استاندار ناامید شده است و از او خواست برای اثبات ادعای موفقیتش گزارشی جامع ارائه کند.

مجموع این انتقادها که از راست ترین راست ها تا چپ ترین چپ ها را شامل می شود به خوبی موید عدم موفقیت استاندار مازندران در جلب رضایت احزاب و شخصیت های سیاسی است، امروز به سختی می توان شخصیتی خارج از دولت را پیدا کرد که در مدح استاندار مازندران سخن بگوید.

این اتفاق برای دولت یازدهم که بیشترین رای اعتماد را از مردم مازندران گرفت دستاورد و کارنامه خوبی نیست و اگر دولت می خواهد همان رای بالا رادر سال آینده تکرار کند لاجرم باید با نگاهی به کارنامه سه ساله ربیع فلاح جلودار و استقبال سرد مردم از کاروان امید در سفر به مازندران بالاخره تصمیم نهایی خود را بگیرد و همانگونه که در سه وزارتخانه مهم دست به تغییر زد، تغییر در استان راهبردی مازندران را نیز در دستور کار قرار دهند.

وضعیت نگران کننده زنان، دانشگاه ها، جوانان، آمار بالای طلاق و آسیب های اجتماعی و سردرگمی سیاسی در استان به شکلی است که گویا انگار تدبیر به مازندران نیامده و امیدی هم به آمدن آن نیست.

متاسفانه با گذشت بیش از سه سال از استانداری فلاح هنوز وعده ارائه گزارش توسط او علمی نشده است و در تمام این سال ها استاندار مازندران نه تنها نتوانست طرحی بزرگ را بهره برداری کند، بلکه در برابر مسائلی همچون انتقال آّب خزر به کویر مرکزی ، عدم همکاری بانک ها با نظام تولید و انتخاب منطقه آزاد تجاری در استان  بسیار منفعلانه عمل کرد.

اگر علی جنتی به دلیل عدم ایستادگی در برابر فشارها برکنار شد، استاندار مازندران نمونه بارز محافظه کاری است و نگاهی به ترکیب فرمانداران و مدیران کل دستگاه های اجرایی و سهم قابل توجه مدیران احمدی نژاد و مدیران غیرهمسو با دولت به خوبی نشان دهنده کوتاه آمدن استانداری در برابر فشارهاست.

در ادامه مشروح انتقادهای مطرح شده به استاندار مازندران در چند روز اخیر  را مشاهده می کنید:

حسین نیازآذری نماینده بابل:

عنان امور از دست استاندار خارج شده/ استاندار مازندران خارج از روال دولت عمل می کند

حسین نیازآذری نماینده بابل از عدم تعامل استاندار مازندران با نمایندگان مجلس انتقاد و از رویه خلاف مبانی دولت در آستانه ترمیم کابینه ابراز تاسف کرد.

این نماینده افزود: هرچه تلاش می کنیم در راستای منافع مردم به دولت کمک کنیم اما استاندار مازندران با دخالت و ایجاد تنش در حوزه انتخابیه مسیر خدمت به مردم را با چالش مواجه می سازد و این رویه خلاف مواضع دولت و رئیس جمهور است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد بسیاری از پیگیری های مربوط به طرح های عمرانی حوزه انتخابیه در استانداری معطل مانده و متاسفانه دست استاندار در توجه به بابل می لرزد.

به جهت تأمین منافع مردم و همکاری با دولت در فرصت های مختلف استاندار را حمایت نمودیم اما آقای فلاح نسبت به مردم بابل حتی زادگاه خود کم لطفی می کند و مطالبه اهالی شریف جنوب بابل را برای برخورداری از یک پل کاهنده ترافیک که مدت هاست آسایش مردم را سلب نموده بی جواب گذاشته است.

نماینده بابل گفت: وزرای دولت و معاونین رئیس جمهور با نگاهی کاملا مثبت مکاتبات و درخواست های مردمی نمایندگان را در اسرع وقت بررسی و پیگیری می کنند اما انگار استاندار مازندران خارج از روال دولت عمل می کند.

نیازآذری با اشاره به اهمیت منافع مردم گفت: نمی توانم دربرابر بی توجهی استاندار مازندران به سرنوشت شهرستان بزرگ بابل سکوت کنم و علیرغم همه تذکرات، برخی مدیران دستگاه های اجرایی استان، شهرستان بابل را نادیده می گیرند.

حسین نیازآذری با اعلام اینکه شهرستان بابل در مدیریت ربیع فلاح مظلوم و مغفول واقع شده از وزیر کشور خواست شخصا مشکلات این شهرستان را رسیدگی کند چرا که دیگر امیدی به ربیع فلاح نیست.

نماینده بابل مدیریت سیاسی استان را خارج از قاعده تدبیر و امید خواند و از تصمیمات احساسی در امور سیاسی استان مازندران بشدت انتقاد کرد و افزود ظاهرا بابلی بودن جرم است و مدیران بابلی استان یک به یک دارند ذبح می شوند.

نیازآذری افزود: عنان امور از دست استاندار خارج شده و معلوم نیست چه کسی برای استان و شهرستان بابل تصمیم می گیرد و شاید برای زمین زدن بابل عمدی در استان وجود دارد.

سرخپر؛رئیس شورای اصلاح طلبان شهرستان بابل:

استانداردر حوزه شادابی سیاسی بسیار منفعلانه عمل کرد/عملکرد ربیع فلاح ضعیف بود

احمد سرخپر با اشاره به موفقیت روحانی در حوزه بین المللی، برجام را دستاوردی تاریخی خواند اما گفت: این موفقیت باعث شد روحانی از حوزه داخلی غفلت کند و راه را برای تمامیت خواهان باز بگذارد که اتفاق خوبی نبود.

رئیس شورای اصلاح طلبان شهرستان بابل تصریح کرد: متاسفانه مدیران خوب اصلاح طلب پشت درمانده و مدیران ضعیف و بعضا متضاد با شعارهای دولت به صحنه راه یافتند و شعار دوری از تندروها این مفهوم را ایجاد کرد که فضای حمایتی از مدیران از دست برود.

وی افزود: در نتیجه این سیاست، مدیران ضعیف ، مخصوصا در استان ها، از جمله مازندران، به کار گرفته شدند .

سرخپر گفت: با همین نگاه در استان وضعیت به گونه ای شد که همه مدیرانی که شایسته بودند به بدنه اجرایی راه پیدا نکردند، در مورد فلاح قبلا هم گفته ام و حالا هم به این مناسبت می گویم که وی تلاش می کند و دوندگی دارد و از شخصیت مناسبی برخوردار است اما هنوز نمی داند مدیریت یک استان با مدیریت جهادکشاورزی و راه فرق می کند و مدیریتی کاملا سیاسی است.

این چهره شاخص اصلاح طلبی مازندران ادامه داد: مدیریت ارشد استان باید در دو بخش تولید و شادابی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گام بر می داشت که فلاح در حوزه شادابی سیاسی بسیار منفعلانه عمل کرد و در حوزه توسعه تولید و اقتصاد هم اتفاق خاصی نیافتاد.

رئیس شورای اصلاح طلبان شهرستان بابل گفت: اگرچه استانداری در بسیاری از مواقع مانع کار ما نشد،اما منفعلانه عمل کرد، اینکه مثلا مشکلات را رصد کنند و از نیروها دعوت به مشورت و همکاری کنند از وظایف اصلی استانداری است.

امروز نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه هیچ تلاشی از طرف دولت در استان برای جذب آرای مردم و جلب نظر نخبگان نمی بینیم و بنده اصلا از این سویه استاندار راضی نیستم.

سرخپر افزود: متاسفانه رئیس جمهور نیز از استان ها غفلت کردند، در حوزه های مختلف شاهد انفعال دولت در استان بوده ایم. مثلا در حوزه انتقال آب خزر انگار نه انگار اتفاقی افتاده و استاندار آخرین نفری است که اظهارنظر می کند.

رئیس شورای اصلاح طلبان شهرستان بابل تصریح کرد: اگر رئیس جمهور رای شمالی ها را می خواهد باید در برنامه های زیست محیطی و سیاسی اش در این حوزه تغییرات بیشتری داشته باشد،همچنین حوزه سیاست باید شاداب تر شود.

سرخپر در پایان با بیان اینکه دانشگاه ها فعلا فعال نیستند و این مایه تاسف است گفت: اگر بخواهیم فضای سیاسی کشور روبه جلو حرکت کند موتورش در دانشگاه ها است که این موتور در مازندران کاملا خاموش است،دانشگاه ها جنب و جوش و پرسشگری را در صدر کار خود قرار می دهند و فضای منتقدانه را در کشور پرورش می دهند،اما تحقیقات نشان می دهد انگیزه دانشجویان در مازندران بسیار کم شده و این بی تعهدی روی آنها نیز اثر گذاشته است.

مقیمی؛ نماینده شرق مازندران در مجلس نهم:

مگر مازندران استاندار و استانداری دارد؟!/نتیجه سیصد بار  سفر به آستاراخان و کشورهای سی‌آی‌اس چه بود؟

مقیمی، درباره عملکرد نماینده دولت در استان، با شگفتی اظهار کرد: مگر مازندران استاندار و استانداری دارد؟! ما احساس نمی‌کنیم که مازندران، نهادی به‌نام استانداری داشته باشد.

وی، افزود: حیثیت اراضی و جغرافیایی مازندران که حراست نشد. اگر مردم نبودند تا الان حوزه‌های مختلف مازندران از شرق تا غرب واگذار می‌شد که بخشی نیز واگذار شد و با فشار نمایندگان استان در مجلس دوره نهم به ویژه بنده‌ توانستیم مصوبه دولت را نسبت به از دست دادن میانکاله به تعویق بیندازیم (اما هنوز لغو نشد).

اکنون فارغ از آب دریای خزر، آب‌های شرب و سرزمینی ما از قسمت جنوب استان به استان همجوار در حال واگذاری است اگر این اتفاق رخ دهد سد گلورد ما تهدید می شود، در آن زمان ما جلوی این کار را گرفتیم در حالی که  استانداری اصلا خبر نداشت و هنوز هم بعید است خبر داشته باشد 

مقیمی، تصریح کرد: 14 روستای شرق مازندران که دارای جنگل و مراتع خوب هستتند -پس از جدایی گلستان از مازندران- قرار بود جزو مازندران باشند اما طبق تقسیمات ماده 14، هنوز به ما واگذار نشده است و کسی هم دنبالش نمی‌رود، در حالی که صلاحیت قضایی و سیاسی آن با استان ما است.

نماینده اصولگرای مجلس نهم، ادامه داد: درباره منطقه‌آزاد ما تلاش کردیم که این اتفاق در استان همسایه‌ی ما که زیرساخت لازم را نداشت، اتفاق نیفتد چون در 60 کیلومتری مازندران بود، احداث آن تهدیدی برای استان محسوب می‌شد که دیگر دارای منطقه آزاد نشود.

وی، با اشاره به سخنان آقای ترکان در جلسات علنی و غیرعلنی مبنی براینکه که آقای رئیس‌جمهور از عملکرد اکثر مناطق آزاد کشور ناراضی و معتقد است منطقه آزاد باید هم تولید و هم صادرکند، گفت: تنها نقطه مازندران که این ویژگی‌ها را دارد امیرآباد است هم کارخانجات دارد و هم تولید هم صادرات اما نمی‌دانیم چگونه شد که در آستانه سفر رئیس‌جمهور ناگهان سر از بابلسر در آورده است!

در خوشبینانه‌ترین حالت – اگر چیز دیگری نگوییم- می‌توانم بگویم که در احداث منطقه آزاد صنفی عمل کردند تا این اتفاق در سفر دولت حادث نشود!

مقیمی، با بیان اینکه مازندران در حوزه‌ی آمار ناهنجاری‌های اجتماعی -مخصوصا طلاق- علیرغم دارا بودن ریشه‌‌های عمیق مذهبی، از استان‌های دیگر پیشی گرفت.

از ظرفیت‌های استان (صنعت، معدن، کشاورزی، دامپروری، شیلات، دریای خزر و ...) استفاده نشد و با آنکه مسئولان استان، سیصد بار به آستاراخان و کشورهای سی‌آی‌اس سفر کردند نتوانستیم دلاری با کشورهای آسیانه میانه قرار ببندیم و حتی300 قران را وارد کشور کنیم، در حوزه صنعت، حوزه رفع مشکلات نقدینگی، صنایع کوچک و متوسط اتفاقی نیفتاد.

نماینده سابق مردم شرق مازندران در مجلس، با ارائه آماری بیان کرد: استاندارد ذخیره آب‌های فاضلاب دیگر استان‌های کشور 34 لیتر است ولی مازندران4 درصد است و این نشان می‌دهد خیلی عقب‌ هستیم.

از طرفی ذخیره آب شرب در کشور 500 لیتر است و در مازندران 150 لیتر است با این حساب آیا کسی می‌تواند بگوید در مازندران استانداری وجود دارد؟

وی، افزود: مسئولان ارشد استان در این مدت فقط با همهمه کردن در جابجایی برخی  فرماندارها، بخشدارها و برخی مدیران خود را مشغول کردند که ته آن نیز چیزی عاید استان و مردم نشد.

استانداری مازندران سیاسی کاری کرد در بودجه استان هم تا آنجا که ما شاهد بودیم برمبنای نرخ تورم افزایشی نداشتیم و اگر اتفاقاتی افتاد براساس تلاش نمایندگان استان و متعلق به حوزه‌های انتخابی بوده است نه تیم استانداری!

مقیمی، تصریح کرد: وعده‌‌ها محقق نشد، سرمایه‌گذاران به مطالبات حداقلی خود دست نیافتند، روز‌به‌روز بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود، سرمایه‌گذاران که دل در گرو کشور خود بستند و تولید را سرمایه حرکتشان قرار دادند به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت زمین خوردند.

دولت در اقتصاد مقاومتی همزبانی دارد اما همدلی ندارد در بودجه سال 95 بویی از اقتصاد مقاومتی نیست، برنامه ششمی که دولت ارائه داد در واقع برنامه نیست و چیزهای سرهم بندی است، اقتصاد مقاومتی در آن معنا ندارد و در یک کلام نگاه دولت به بیرون است نه توانایی داخلی و تولید.

کاشی؛ دبیر مجمع زنان نواندیش مازندران:

صدای ما از مازندران به رئیس جمهور نمی رسد/ آقای فلاح استاندار موفقی نیست

ماه سلطان کاشی؛ دبیر مجمع زنان نواندیش مازندران گفت: متاسفانه در استان در حوزه زنان اصلا عملکرد خوبی نداشتیم و به همین خاطر از استانداری ناامید شده ایم و تمرکزمان بیشتر روی شوراهاست.

ما انتظار داشتیم استانداری و اداره کل بانوان و البته فرمانداری ها و نهادهای دولتی فعالان شایسته جامعه زنان استان را شناسایی کنند و از انها به مناسبت های مختلف نظرخواهی کنند، ولی هنوز حتی یک جلسه با حضور پرشور زنان اثرگذار استان برگزار نشده و این در حالی است که تنها 8 ماه به پایان دوره اول دولت تدبیر و امید مانده است.

کاشی افزود: البته همایش و جلسه کم برگزار نشده اما اثری نداشته است چون واقعی و اندیشمند نبوده و الان وضعیت طوری است که صدای ما به رئیس جمهور نمی رسد و ما نمی دانیم مثلا اگر در استان مسائلی داریم باید آن را به چه کسی بگوئیم؟!

دبیر مجمع زنان نواندیش تصریح کرد: متاسفانه همانطور که قبلا هم اشاره شد بدترین انتخاب در حوزه اداره کل زنان استانداری صورت گرفت و به جای شایسته سالاری و نخبه گرایی به روزمره گی و درجازدن دچار شدیم و یکی از مشکلات زنان این است که هنگام رای دادن پیش قدم هستند اما وقتی قرار است سهمی به آنها داده شود یا مثلا مسئولی در حوزه آنها انتخاب شود اصلا طرف مشورت قرار نمی گیرند، انتظار ما این بود آقای استاندار پیش از انتخاب خانم جمشیدی با زنان اثرگذار مازندران مشورت می کردند.

وی در سومین سال استقرار استاندار مازندران شخصیت وی را خوب و مثبت دانست اما عملکرد او را مورد نقد قرار داد و گفت: متاسفانه تغییر خاصی در استان به چشم نمی خورد و پیشنهادها جدی گرفته نمی شود و اصولا دولت به بهانه بی پولی از نوعی مدیریت خنثی رنج می برد.

دبیر مجمع زنان نواندیش در پایان اظهار داشت: حرف ما این است که اگر قرار است اصلاح ساختار اجتماعی صورت بگیرد باید به توسعه منابع انسانی فکر کنیم و آموزش های همگانی و بُعد عمومی را جدی بگیریم. اما در استان در این بخش هیچ پیشرفتی نداشته ایم واگر پیشرفتی بوده از استانداری می خواهیم آمار سه ساله اش  در این حوزه را ارائه کند.

به همین جهت من فلاح را استاندار موفقی نمی دانم و پیشنهادم هم این است که برای تغییر این نظر که در میان اصلاح طلبان استان فراگیر شده است گزارش سه ساله جامع و واقعی ارائه کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :