آخرین عناوین

شنبه 29 آبان 1395-16:35 کد خبر:33752

بلعیدن سوزن خیاطی توسط دختر 3ساله بابلی

بلعیدن سوزن خیاطی، دختر سه ساله بابلی را روانه بیمارستان کرد.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، راحله مهرآئین از شهرستان بابل، اظهار کرد: خانواده دختر بچه سه ساله با مشکل خس‌خس سینه در وضعیت خوابیده به واحد رادیولوژی این مرکز مراجعه کردند که پس از رادیوگرافی قفسه سینه و تأیید آن توسط «سیتی اسکن» وجود یک سوزن سه سانتی متری در قسمت انتهای «نای» در برونکوس اصلی چپ این کودک مشاهده شد.

وی افزود: خفگی در اثر بلع و آسپیراسیون جسم خارجی سومین علت مرگ در کودکان کمتر از یک سال در اثر حوادث قلمداد شده و چهارمین علت مرگ در سنین بین یک تا 6 سالگی در اثر حوادث است.

رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل با اشاره به اینکه شیوع مرگ و میر در اطفال به‌علت جسم خارجی به‌خصوص در سن زیر یک سالگی بالا است، تصریح کرد: اجسام خارجی که توسط کودکان بلع می‌شود شامل سکه، سنجاق ته‌گرد، سنجاق قفلی، دکمه، آجیل شامل پسته، تخمه هندوانه، تخمه خربزه، فندق و بادام زمینی، تکه‌های بزرگ سبزی، نوک مداد، ته‌خودکار، قطعات دندان، دانه تسبیح، اسباب بازی و سوزن است.

مهرآئین خاطرنشان کرد: جسم خارجی می‌تواند در مری، معده، روده باریک، مجرای حنجره، نای و برونش جایگزین شود.

وی عنوان کرد: نحوه خارج کردن جسم خارجی بسته به محل قرار گرفتن آن با روش‌های آندوسکوپی، برونکوسکوپی و جراحی انجام‌پذیر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: همیشه در طفلی که علائم یک طرفه از قبیل خس‌خس یا عدم ورود هوا حین سمع ریه دارد ما را به جسم خارجی راهنمایی می‌کند و در صورتیکه جسم خارجی در مری باشد، احساس وجود آن، قلقلک در گلو، اختلال بلع، بلع دردناک، تهوع، استفراغ، آبریزش از دهان از علائم بالینی است.

این متخصص اضافه کرد: در بررسی 6 هزار و 842 مورد جسم خارجی که در ایران انجام شد 95 موارد قابل پیشگیری است.

رئیس واحد رادیولوژی بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل گفت: در اختیار قراردادن بادام، پسته، فندق، وسایل بازی کوچک و گرد، دانه تسبیح، دکمه و لوازم خیاطی بخصوص در دختر بچه‌ها باید با مراقبت باشد و به‌خصوص از انجام این کار در کودکان کمتر از چهار سال خودداری شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :