آخرین عناوین

دوشنبه 2 تير 1393-21:0 کد خبر:343

تولد نوزادان به شرط چاقو در مازندران/ وضعیت نگران کننده سزارین

با آنکه با اجرای طرح تحول نظام سلامت، میزان عمل سزارین در بیمارستان های مازندران روندی نزولی یافته اما همچنان کودکان معصوم بیشماری به شرط چاقوهای جراحی و انجام عمل سزارین قدم به دنیا می گذارند.

 


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، ارائه مشوق هایی نظیر رایگان بودن خدمات زایمان طبیعی تاکنون سبب شده تا میزان زایمانهایی به شیوه سزارین در استان مازندران کاهش یابد و این روند سیر نزولی داشته باشد.

طبق آمارها ، میزان عمل سزارین در مازندران بیش از 68 درصد بوده که از آمار کشوری نیز فراتر و بالاتر است و با گذشت بیش از یکماه از اجرای طرح تحول سلامت، به گفته متولیان امر بهداشت و درمان مازندران، برای کاهش عمل های سزارین در استان باید برنامه های جامعی درنظر گرفته شود.

رئیس بيمارستان امام علي (ع)آمل در این زمینه می گوید: در راستاي اجراي برنامه تحول نظام سلامت زایمان طبیعی به صورت رایگان در این بیمارستان انجام می شود.

ارائه خدمات زایمان طبیعی رایگان است

فرامرز اكبري در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بيمارستان امام علي (ع) يكي از بيمارستانهاي سانتر زنان و زايمان استان است، افزود: درسال گذشته 6هزار و 148 نوزادان در این بیمارستان متولد شد و این مرکز با آمادگي كامل دراجراي طرح تحول نظام سلامت به ارائه خدمات زايمان طبیعي به صورت رايگان می پردازد.

رئيس بيمارستان امام علي (ع) آمل، کاهش هزینه های بستری را یکی دیگر از بسته حمایتی دولت در طرح تحول نظام سلامت عنوان و تصریح کرد: در این برنامه بيماران تنها ۱۰درصد هزينه بستری را پرداخت مي کنند.

همچنین رییس مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) ساری با بیان اینکه از زمان آغاز طرح تحول نظام سلامت ( 15 اردیبهشت ) تا 25 اردیبهشت ماه، ۲۸ زایمان طبیعی در این بیمارستان انجام شد از رشد 40 درصدی آن خبر داد.

 

محمدحسین کریمی نسب تصریح کرد: به منظور ترویج فرهنگ زایمان طبیعی ، در برنامه تحول نظام سلامت این نوع زایمان رایگان شده است و در حال حاضر تمامی مادرانی که از این طریق زایمان کردند مرخص شدند.

دکتر کریمی با بیان اینکه در برنامه تحول نظام سلامت در صورتی که به دلایل پزشکی سزارین انجام شود  ۱۰ درصد هزینه جراحی از بیمار اخذ می شود ادامه داد:  در سایر موارد اگر برگه ارجاع از پزشک خانواده یا مراکز روستایی یا کمیته امداد ارایه شود هزینه درمان بیمار به پنج درصد کاهش می یابد و مابقی هزینه درمان از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

رئیس بیمارستان امام(ره) ساری  افزود: هزینه درمان تمام بیماران بستری و بیماران اورژانسی که بیش از شش ساعت در بیمارستان بستری باشند مشمول قانون برنامه تحول نظام سلامت می شوند، در صورتی که بیمار قبل از ۶ ساعت از اورژانس مرخص شود ۳۰ درصد هزینه درمان از وی دریافت و بقیه هزینه ها از سوی دولت پرداخت می شود.

وی، با اشاره به اینکه در برنامه تحول نظام سلامت تهیه لوازم پزشکی در صورت نیاز از سوی بیمارستان انجام می شود، گفت: در صورت تشخیص پزشک، بیمارستان نسبت به تهیه پروتزهای جراحی اقدام خواهد کرد .

رئیس بیمارستان امام(ره) ساری با تاکید بر اینکه برای بستری بیماران به کد ملی بیمار نیاز است اظهارداشت: بیماران در موقع بستری، کارت ملی را همراه داشته باشند و در صورت اورژانسی بعد از بستری شدن ، شماره کارت ملی خود را به پذیریش ارائه کنند.

بالا بودن میزان سزارین در مازندران

همچنین قائم مقام معاون درمان علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان میزان سزارین در استان 68.5 درصد است گفت: سالانه میلیونها مادر و فرزند حین حاملگی و زایمان و در نوزادی می میرند گفت: در کشورهای در حال توسعه در هر دقیقه یک زن از عوامل مربوط به بارداری و زایمان جان می سپارد، یعنی روزانه هزار و 600 زن باردار در حین زایمان یا پس از آن در اثر زایمان جان خود را از دست می دهد، بدین معنی حداقل هرسال 500 هزار زن در این رابطه فوت می کنند.

افشین امیرخانلو اظهار داشت: هرساله 3.4 میلیون نوزاد در طول ماههای اول زندگی می میرند، این در حالیست که چهار میلیون نوزاد نیز مرده به دنیا می آیند و بسیاری از این مرگها مربوط به عوارضیست که مادران در طول بارداری و زایمان تجربه کرده اند.

 

وی یادآور شد: 60 درصد مرگ مادران به علت خطاهای پزشکی ‚ مامایی و پرستار، 30 درصد به علت خونریزی، 14 درصد به علت فشار خون بالا، 14درصد به علت بیماریهای قلب و عروق و 12 درصد به علت عفونت است.

به گفته امیرخانلو، میزان کلی سزارین در ایران 60 درصد و در شهرها نزدیک به 100 درصد در بعضی از بیمارستانهای خصوصی رسیده است و 75 درصد سزارین ها در کشور ما به صورت انتخابی و غیر ضروری هستند.

وی افزود:  برای ترویج برنامه های زایمان طبیعی، برگزاری کلاسهای آمادگی برای زایمان‚ زایمان فیزیولوژیک و روشهای کاهش درد دارویی زایمان به ما امکان می دهد که فرهنگ سازی کنیم و این آمار بالای سزارین را کاهش دهیم.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره مقایسه زایمانهای مراکز درمانی استان قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت گفت: در سال 92 میزان زایمان طبیعی 527  یعنی 33درصد و سزارین هزار و 72 مورد یعنی 67 درصد بوده است، این درحالیست که سال جاری میزان زایمان طبیعی 635 مورد یعنی 41درصد و سزارین  898 مورد یعنی 59درصد و کل زایمان هزار و 533 مورد بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن اشاره به موفقیت مرحله اول اجرای طرح تحول نظام سلامت در مازندران، گفت: در این طرح بیمارستانهای دولتی مکلف به تامین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی بیماران بستری شده، هستند.

محمدآزادبخت افزود: همزمان با اجرای برنامه تحول نظام سلامت در 23 بیمارستان دولتی استان، بیمارستانها موظفند دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی بیمار بستری شده از مسیر دولتی را تامین نمایند.

وی با تاکید بر اینکه بیمار تحت هیچ شرایطی برای تهیه این ملزومات به خارج از سیستم بیمارستانی هدایت نمی شود، تصریح کرد: پایش  ونظارتهای انجام شده در هفته اول اجرای طرح تحول نظام سلامت در استان نشان داد این مسیر در مراکز درمانی رعایت شده و بیماران بستری دغدغه تهیه دارو خارج از بیمارستان را نخواهند داشت.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: با اعتباراتی که به صورت هفتگی بین مراکز درمانی دولتی توزیع می شود علاوه بر تامین داورهای روزانه، داروهایی که توسط گروه های علمی و کارشناسان به صورت فرمولاری دارویی مورد نیاز بیمارستانها ارایه می شود، نیز تامین خواهد شد.

 

دکتر آزادبخت، خاطرنشان کرد: در صورت ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان و مشاهده هرگونه تخلف از سوی مراکز درمانی دولتی مراتب از طریق شماره های 1590 و 1490 به دانشگاه علوم پزشکی مازندران اطلاع داده شود.

کاهش 10 درصدی میزان سزارین در مازندران

در عین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به اینکه میزان پرداختی مردم در طرح تحول سلامت به زیر 10 درصد رسیده است و رضایتمندی قابل قبولی بین مردم ایجاد شده است گفت: مازندران در حوزه طرح تحول سلامت در کشور پیشرو بوده است و از روز اول اجرای طرح، هزینه پرداخت درمان توسط مردم در 27 بیمارستان و مرکز درمانی به زیر 10 درصد رسیده است.

قاسم جان بابایی افزود: 37 درصد هزینه ها قبل از اجرای طرح در بیمارستان های دولتی توسط مردم پرداخت می شد که اکنون به زیر 10 درصد رسید و  کاهش زایمان های سزارین از  دیگر اقدامات بوده است و در مدت دوماه شاهد کاهش 10 درصدی در این حوزه بوده ایم.
 
وی افزایش زایمانهای سزارین را از جمله نگرانیها بیان کرد و گفت: امیدواریم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندارن بیان داشت: بیمارستانها ملکف شدند اقلام دارویی را تهیه کنند و هیچ بیماری برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان اعزام نمی شود.

رئیس علوم پزشکی مازندران گفت: بحث بهداشت برای متولیان سلامت امری مهم بوده و عوامل اجتماعی روی بحث سلامت تاثیرگذار هستند و این عوامل اجتماعی حدود 50 درصد در حوزه سلامت تاثیر گذار است.
 
ارتقای سطح سلامت، بهبود کیفیت وشیوه زندگی، تامین عدالت در سلامت و کاهش پرداخت هزینه ها از جمله ماموریتهای حوزه بهداشت در نظام سلامت است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :