آخرین عناوین

دوشنبه 2 تير 1393-21:16 کد خبر:347

هشدار جدي فرماندار نوشهر به دستگاه های متولي در خصوص تكرار سيل

فرماندار نوشهر با اشاره به سيل خيز بودن اين شهرستان در خصوص تكرار وقوع سيل به دستگاه متولي هشدار داد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از مهر، محمدعلي قمي اويلي در جلسه ستاد مديريت بحران شهرستان نوشهر گفت: اين مسئله پذيرفتني نيست كه سيلابي در اين شهرستان بطور مرتب تكرار شود و دستگاه هاي متولي در خصوص علل وقوع سيل تعلل كنند.

فرماندار نوشهر افزود: نبايد با آمدن هر بار سيلاب، دستگاه هاي مسئول تنها حجم زيادي از فرم هاي خسارت را پر كنند و بعد افسوس بخوريم و منتظر سيلاب بعدي باشيم.

 وي با اشاره به ورود جدي دادستاني كل كشور و همچنين قدرداني از استاندار مازندران در خصوص علل سيلاب در شهرهاي مازندران بويژه در شهرستان نوشهر خاطرنشان كرد: همه دستگاه هاي متولي اعم از آب، منابع طبيعي، شهرداري ها و ديگر دستگاه هاي خدمات رسان و مسئول موظفند ظرف ده روز گزارش علل سيلاب و اقدامات صورت گرفته در اين خصوص را بطور كارشناسانه و جدي تهيه و به فرمانداري اعلام کنند.

 قمي اويلي خطاب به دستگاه هاي متولي در حوزه مديريت بحران متذكر شد: موضوع بحران سيل نبايد با نگاه حوادث غیرمترقبه نگريست بلكه امروزه بايد با برنامه ريزي درست و آينده نگر، بحران سيل را مديريت كرد.

 وي افزود: دستگاه هاي مسئول در خصوص تعلل و كوتاهي در مديريت سيل و حوادث بحراني اينچنين بايد پاسخگو باشند و عملكرد دستگاه ها چه در بعد مثبت و چه در بعد كم كاري و كوتاهي در انجام وظيفه مورد سنجش و نظارت جدي قرار مي گيرند و بديهي است با دستگاه هاي مقصر بطور جدي برخورد خواهد شد.

 فرماندار نوشهر با اشاره به علل سيلاب در اين شهرستان تصريح كرد: متاسفانه برداشت هاي بي رويه و تجاوز به بستر رودخانه هاي بالادست و ميان بند باعث شده تا حوزه آبريز رودخانه دچار تغييرات شود و منطقه با كمترين بارندگي دچار سيلاب شود.

 وي با اشاره به سيلاب سال 91 در نوشهر و وقوع اين سيلاب از رودخانه نيرنگ گفت: قبل از وقوع سيلاب از سوي دستگاه متولي در خصوص سرشاخه گير رودخانه نيرنگ هيچگونه مسير راهي براي تخليه رسوبات اين سرشاخه گير طراحي نشده بود كه همين مساله باعث شده بود تا بعد از سيل با كمك بخش خصوصي بيش از 600 كاميون لجن و رسوبات از سرشاخه گير نيرنگ استخراج شود.

 وي خاطرنشان كرد: درحاليكه با برنامه ريزي درست و پيش بيني هاي كارشناسانه از قبل توسط مسئولين وقت مي توانست راه تخليه رسوبات اين سرشاخه گير ايجاد شود.

 قمي اويلي با اشاره به فرصت كم و غير قابل پيش بيني در خصوص زمان وقوع بحران سيل ديگر گفت: از هم اكنون دستگاه هاي منابع طبيعي و آب منطقه اي و همچنين شهرداري نوشهر در خصوص پاكسازي مسير رودخانه ها و قطع درختان در بستر رودخانه و همچنين در خصوص رفع موانع ناشي از تجاوز به حريم رودخانه ها، اقدامات موثر را انجام دهند.

 فرماندار نوشهر در بخش ديگر از جلسه ستاد مديريت بحران اين شهرستان به مساله خشكسالي و بحران آب پرداخت و عنوان داشت: شهرداران و بخشداران و همچنين آبفاي روستايي و شهري شهرستان در خصوص بحران كمبود آب اقدامات لازم را اعمال نمايند و درباره تجهيز روستاها به تانكرهاي آبرساني برنامه ريزي داشته باشند.

 وي همچنين با اشاره به درپيش بودن ماه مبارك رمضان، از وعاظ و سخنرانان مذهبي خواست تا فرهنگ صرفه جويي آب و درست مصرف كردن آن را از طريق تريبون هاي مساجد و منابر در اجتماعات مردمي تبليغ و نهادينه كنند.

 فرماندار نوشهر همچنين با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوي دولت تدبير و اميد و استاندار مازندران در خصوص جبران خسارات ناشي از برف سال گذشته گفت: بيش از 46 ميليارد و 500 ميليون ريال وام تسهيلاتي و بلاعوض فقط در بخش واحدهاي مسكوني نوشهر به آسيب ديدگان ناشي از برف اختصاص يافته و توزيع شده است.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :