آخرین عناوین

چهارشنبه 3 آذر 1395-17:13 کد خبر:34800

نوش دارو ، بعد از مرگ سهراب:

شب بیداری باغداران مازندرانی برای نجات دسترنج یک ساله

بارش کم سابقه برف در نخستین روزهای ماه آذر و زمان اوج برداشت مرکبات در مازندران ، باغداران استان را غافلگیر کرد و خواب شبانه را از چشم هایشان ربود .


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از ایرنا، بسیاری از باغداران استان سه شنبه شب را در حالی در سرمای زیر صفر درجه به صبح رساندند که تمام شب را برای نجات دسترنج یک ساله اشان از هجوم ناگهانی سرما و یخبندان در تکاپو بودند.

باغ های مرکبات مازندران دیشب با روشن کردن آتش و نصب باد شکن در برابر سرمای ناگهانی محافظت شد و تلاش برای مصون سازی محصولات و نهال ها امروز هم ادامه یافته است.

کارشناسان کشاورزی هشدار داده اند که در صورت محافظت نشدن درختان مرکبات در برابر سرمای زودرس پائیزی ، سردرختی های برداشت نشده اعم از رسیده و در حال رسیدن دچار آسیب جدی می شود.

احمد عباس پور یکی از باغداران روستای سیدکلای بخش بابلکنار گفت: که بارش شدید برف و سرمای زیر صفر درجه شب گذشته ، او و دیگر اعضای خانواده اش را تا صبح بیدار نگه داشته است.

وی افزود : تمام شب را با آتش زدن کاه و کلش ، دود کردن چوب و حصارکشی موقت با پلاستیک و گونی در اطراف باغ بویژه در مسیر باد مشغول بودم ، ولی با این وصف مطمئن نیستیم که آسیبی به محصولات وارد نشده باشد.

این باغدار مازندرانی گفت : اگر بارش برف بخواهد همانند سال 86 و سال 91 ادامه دار و پرحجم باشد ، معلوم نیست حتی قادر باشیم درختان را حفظ کنیم.

برف و سرمای سال های 86 و 91 در فصل زمستان و زمانی رخ داد که بیشتر محصولات باغ های مرکبات استان برداشت شده بود و تنها باغدارانی که برداشت را به تاخیر انداخته بودند ، دچار ضرر و زیان شدند .

فصل برداشت مرکبات در مازندران با نارنگی زودرس از اواسط شهریور آغاز می شود و از اواسط آذر به محصول پرتقال می رسد . نیمه اول آذر تا اواخر دی پیک زمانی برداشت پرتقال و نارنگی دیررس در مازندران است.

یک باغدار قائمشهری گفت: براساس هشدارهای هواشناسی و جهاد کشاورزی برخی از نکات ایمنی را رعایت کردیم ، اما اگر کسی باغدار باشد به این موضوع واقف است که هنگام بارش سنگین برف ، کنترل از دست باغدار خارج می شود و نکات ایمنی زیاد کاربرد ندارد.

عباس محمدی افزود: در 20 سال اخیر هیچگاه بارش سنگین برف در اوایل آذر ماه را شاهد نبوده ایم ، مگر اینکه در سال 86 بارش سنگین برف و یخبندان که باغداران را غافلگیر کرده بود در زمستان و آن هم در اواسط دی ماه بود.

** توصیه های کارشناسی ، مفید اما پر زحمت

جهاد کشاورزی مازندران در چند روز گذشته به دنبال اخطاریه های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه سرد بارشی به استان، از باغداران خواسته بود تا اقدامات لازم را برای مصون سازی محصولات باغ های مرکبات انجام دهند.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز امروز با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه های کارشناسی، از باغداران خواست تا بعضی از شیوه های مرسوم برای برف زدائی از درختان را انجام ندهند.

محمدتقی شکوهی گفت:باغداران به هیچ عنوان برف روی شاخه و برگ را تکان ندهند چراکه باعث نفوذ سرما به داخل درخت می شود.

وی تکاندن برف درختان را فقط در صورت احتمال سنگینی شاخه و شکستن آن قابل قبول دانست.

شکوهی همچنین از باغداران خواست تا در زمان بارش برف و سرما، مرکبات را با هدف انبار داری برداشت نکنند و تاکید کرد: تنها در صورتی که فروش و مصرف آنی محصول مطرح است، باغداران می توانند در برف و سرما هم محصول را برداشت کنند.

** تلخ شدن مرکبات ، مهم ترین تهدید

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران یکی از تهدیدهای جدی در صورت ادامه برف و یخبندان برای مرکبات را تلخ شدن میوه برشمرد و گفت:در صورت قطعی شدن تداوم یخبندان در شب های بعد از بارش برف ، محصول مرکبات دچار مشکل تلخ شدن می شوند.

وی افزود: در این صورت چیدن میوه یا نچیدن به منزله انتخاب بین بد و بدتر است و تاثیر چندانی در اصل خسارت وارده به باغدار ندارد.

** نوش دارو ، بعد از مرگ سهراب

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران به اهمت توجه به هشدار چند روز گذشته کارشناسان کشاورزی و هواشناسی به باغداران اشاره کرد و گفت که اقدامات باید همان زمان انجام می شد و هرگونه اقدام پیشگیرانه سرما زدگی در حال حاضر بی معنی است.

وی به چند نکته با هدف کاهش خسارت در زمان بارش برف و یا سرمای احتمالی پس از بارش در باغداری مرکبات اشاره کرد و توضیح داد:بعد سرما سنگین و خسارت احتمالی ، باغداران نباید به هیچ عنوان باغ و درختان آسیب دیده را تنها بگذارند و لازم است با اقدامات درمانی و امداد بموقع کنار درخت باشند تا بتوانند درخت را از مرگ و آسیب دیدگی بیشتر نجات دهند.

شکوهی مهم ترین علت نابودی باغ ها بر اثر سرما را کند و دیر عمل کردن اقدامات درمانی دانست و افزود:باغداران امشب و شب های بعد باید مراقب دمای هوا در باغ باشند و در صورتی که دما زیر صفر آمد باید با روشن کردن آتش ، دما را افزایش دهند.

وی همچنین بر هرس شاخسار و تعادل اندام بالا و پایین درخت ، حذف شاخه های شکسته و پانسمان محل شکستگی تاکید کرد و گفت:درمان طوقه و قسمت تنه درخت که بیشترین خسارت را متحمل می شود با ضدعفونی و پانسمان و جلوگیری از ترک های پوست درخت و تقویت درخت با کودهای حاوی اسید آمینه و پتاس باید شود .

110 هزار هکتار از باغ های مازندران را درختان مرکبات شامل انواع پرتقال و نارنگی تشکیل می دهد که امسال پیش بینی شده است افزون بر 2 و نیم میلیون تن محصول از آنها برداشت شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :