آخرین عناوین

شنبه 13 آذر 1395-10:26 کد خبر:34951

دولت پشت کشاورزان را خالی کرد؛ به همین سادگی!

دست‌های باغداران شمالی به جایی بند نیست/ هیچ مسئول کشوری خبری از باغداران مازندران نگرفت

باغداران و تولیدکنندگان شمالی این روزها حال و روز خوشی ندارند، چرا که در شرایطی قرار گرفته‌اند که دستشان به هیچ جایی بند نیست.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، باغداران مازندران این روزها حال و روز خوشی ندارند چرا که یک سال زحمت کشیدند و قرار بود مزد زحمت خود را بگیرند اما با آمدن برف محصول‌شان از بین رفت.

نکته جالب توجه این است برف اخیر به برخی از محصولات خسارت وارد کرد ولی قیمت محصولاتی که سالم هستند نیز به ‌شدت کاهش یافته و بازار حالت شبهه به خود گرفته است.

باغداران مازندران امسال با توجه به فراوانی محصول امیدوار بودند اما با بارش برف تمام امید و آرزوهای آنان از بین رفت؛ این روزها باغداران استان ناامید و نگران هستند و بار این مشکلات را به تنهایی دارند به دوش می‌کشند چرا که تاکنون حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته است.

در این روزهای سرد باغداران و کارگران مشغول چیدن مرکبات هستند تا حداکثر تلاش خود را برای حفظ و کاهش مرکبات از صدمه در برابر سوز و سرمای شدید انجام دهند اما حاصل تلاش‌های آنها جزو کاهش قیمت مرکبات و خرابی بیشتر آنها نیست.

* بازار مرکبات شبهه‌ ناک شد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، اظهار کرد: به‌ دلیل برف و سرمای سنگین اخیر محصولات باغی مازندران به‌ دلیل سرمازدگی، شکستگی درختان و ریزش میوه دچار خسارت شد.

محمدرضا شعبانی با بیان اینکه در مجموع قیمت میوه‌های یخ‌زده و سالم کاهش داشت، اضافه کرد: در این زمینه باغدارانی میوه‌های سالم نیز خسارت زیادی دیدند به ‌د‌لیل اینکه بازار رونق خود را از دست داد و نسبت به محصولات مازندران شبهه ‌ناک شد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه زمان برداشت محصول با ایام برف برخورد کرد با هزینه‌های حمل و نقل روبه‌رو شدیم، افزود: بعد از این ایام، حجم برداشت افزایش یافت و سوءاستفاده‌هایی در این زمینه صورت گرفت و این موضوع هزینه‌های سنگینی را بر ما تحمیل کرد.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران یادآور شد: باغداران و تولیدکنندگان که در برف اخیر خسارت ندیدند با توجه به اینکه بازار کاملاً از رونق افتاده، فشار مضاعفی را دارند تحمل می‌کنند.

* هیچ مسئول کشوری خبری از باغداران مازندران نگرفت

شعبانی با اعلام اینکه هیچ مسئٔول کشوری در زمینه مشکلات و خسارت برف و یخ اخیر به باغ‌های مازندران ورود پیدا نکرد و شاید خبری از باغداران مازندران نگرفتند، تصریح کرد: هیچ حرفی تاکنون از سوی دولت برای پشتیبانی از تولیدکنندگان زده نشد به این معنا که دولت اصلاً درباره محصولات کشاورزی مازندران نه تصمیمی گرفته و نه اعلام نظری کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باغداران و تولیدکنندگان مازندران در یک فضای خالی قرار گرفتند که دست‌شان به هیچ جایی بند نیست، گفت: همچنین تصمیم‌های گرفته‎شده به‌ صورت قطره‌چکانی بوده و بلافاصله در سطح میدان اجرا نشده است که این مسائل فشار مضاعفی را بر ما تحمیل می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: انتظاری که از دولت داریم و از طریق نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کنیم این است که باغداران به حق و حقوق خود برسند؛ به‌ویژه در بحث تسهیلات بانکی که باید سود و در زمان سررسید قسط‌های خود را پرداخت کنیم.

* دولت پشت کشاورزان را خالی کرد

شعبانی یادآور شد: معمولاً کشاورزان خوش‌حساب‌ترین افرادی هستند که نسبت به پرداخت تسهیلات خود دغدغه دارند ولی با توجه به مشکلات موجود در سطح مازندران، دولت در این زمینه پشت کشاورزان را خالی کرده و نسبت به خسارتی که باغداران مازندران وارد شد بی‌اعتنا بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برف‌ها آب شد می‌توان گفت خسارت‌های آن در بین دستگاه‌های دولتی در حال آب شدن است، انتظار ما این است نمایندگان استان مازندران با جدیت و قدرت پیگیری کرده و مطالبه خسارت کنند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه پشتوانه بیمه‌ای خوبی در بخش کشاورزی نداریم، گفت: آن چیزی که بیمه اعلام کرده که خسارت‌ها را پرداخت می‌کند تنها روی حرف است و حتی یک درصد هم از خسارت‌ها پرداخت نمی‌شود، به‌دلیل اینکه پرداخت‌های بیمه از وضعیت خوبی برخوردار نیست و روی آن نمی‌توان هیچ حسابی  کرد.

شعبانی یادآور شد: در هیچ زمانی اتفاق نیفتاد که کشاورزان بتوانند بلافاصله خسارت‌های خود را از بیمه دریافت کنند، بنابراین بیمه‌ای نداریم و چشم امید ما به دولت است.

وی با بیان اینکه انتظار ما این بود که دولت باید وارد عرصه شده و به مردم کمک کند، افزود: حتی به زبان هم نیامدند دل‌خوشی و قوت قلبی برای مردم باشند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران بیان کرد: مردم صبر کردند اینکه شاید اتفاقی بیفتاد و بازار بهبود پیدا کند ولی مسئٔولان تاکنون اقداماتی انجام ندادند.

شعبانی بیان کرد: اگر برداشت‌ها آغاز شود فکر می‌کنم باز هم کاهش قیمت داریم و دیگر نمی‌دانیم به مردم چه بگوییم باید نمایندگان مازندران وارد عرصه شوند و از کشاورزان به‌ صورت ویژه حمایت کنند.

وی ادامه داد: البته پیگیری‌هایی توسط کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  انجام شده اما انتظار این است که با قدرت بیشتری دنبال شود و نتیجه آن زودتر به عرصه باغ و تولید برگردد تا حداقل کشاورزان دل‌خوشی داشته باشند.

* ضرورت پرهیز باغداران از عجله برای برداشت مرکبات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره زمان برداشت مرکبات، اظهار کرد: اگر مرکبات کامل رسیده و سرمازدگی شدید باشد فایده ندارد ولی اگر پرتقال هنوز رگه‌های سبز دارد و کامل رسیده نباشد، عجله برای برداشت آن نباید صورت گیرد.

دلاور حیدرپور با تأکید بر اینکه برداشت مرکبات باید کنترل شده باشد، خاطرنشان کرد: باغداران برای برداشت صبوری به خرج داده و بازار را اشباع نکنند.

وی با اشاره به اینکه باغداران گرفتاری که دلالان دارند سوءاستفاده می‌کنند پیش نیاورند، گفت: بازار مدیریت شده باشد و خیلی برای عرضه به بازار عجله صورت نگیرد.

* امیدوار نیستم دولت کاری انجام دهد

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ، اظهار کرد: حوادث طبیعی در هر صورت اتفاق می‌افتد اما اینکه با این حوادث چگونه برخورد کنیم مهم است.

محمد دامادی با بیان اینکه بر اثر برف اخیر کشاورزان بسیاری دچار خسارت شدند، افزود: اما متأسفانه دولت اقدام مؤثری انجام نداده است.

وی با تأکید بر اینکه خسارت‌هایی که به باغ‌داران تحمیل شد باید پرداخت شود، تصریح کرد: برخی از درختان به‌دلیل این خسارات کاملأ دارند از بین می‌روند و حتی در حوادث قبلی از بین رفتند و من امیدوار نیستم دولت کاری انجام دهد.

* همه خسارت‌ها از بی‌تدبیری برخی مسئٔولان است

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در ادامه، اظهار کرد: جبران خسارت‌های باغداران مازندران بر اثر برف اخیر در حال پیگیری است و جلساتی برای مسئولان استانی برگزار شده که پیگیر این هستیم خساراتی که در منطقه وارد شد را جبران کنند.

ولی‌الله نانواکناری گفت: اگر همه مسئٔولان کشوری و استانی  20 درصد خسارت‌های وارده طی چند سال گذشته را در زمینه پیشگیری بکار می‌گرفتند امروز شاهد این خسارت‌ها نبودیم.

وی با اعلام اینکه خسارت برف اخیر بیش از یک‌هزار میلیارد برآورد شده است، افزود: اگر این چند سالی که خسارت‌ها مکرر برای کشاورزان پیگیری می‌کردیم شاهد این مسائل نبودیم.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی گفت: همه خسارت‌ها از بی‌تدبیری برخی از مسئولان است.

براساس این گزارش، شاید اگر حمایتی از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران بود اکنون مرکبات مازندران با سیل تقاضا مواجه می‌شد وشاهد بحران مرکبات در باغ‌های مازندران نبودیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :