آخرین عناوین

سه شنبه 16 آذر 1395-11:24 کد خبر:35011

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران مطرح کرد:

گردشگران مالک؛ چالش نظام شهرسازی در مازندران/شهرفروشی با ماده 100

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت : گردشگران مالک ، نظام شهر سازی در این استان را دچار چالش کرده اند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از تیتر امروز، محسن قربانی در همایش بزرگداشت روز شهرسازی در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر ، افزود : این افراد بدون در نظر گرفتن علم شهرسازی ، واحدهای مسکونی خود را بنا می کنند.

وی توضیح داد : برخی از گردشگران اول بدون بررسی لازم زمین می خرند و سپس بی توجه به اصول شهرسازی و نامناسب بودن زمین ، ساختمان می سازند و از این طریق نظام شهرسازی استان رابا چالش مواجه کرده اند.

بر اساس آمارهای غیررسمی دستکم 200 هزار ویلا در مازندران متعلق به افراد غیربومی و گردشگران مالک است که عمدتا در مناطق روستائی و حاشیه شهرها ساخته شده اند.

علاوه بر این ، بخشی از گردشگران مالک هم در مناطق شهری مازندران اقدام به خرید زمین و ساخت مسکن می کنند،آمار رسمی یا غیررسمی در این زمینه وجود ندارد .

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت : علم شهرسازی در دنیای امروز علمی جدید و تازه است و در استان مازندران نیز در 10 سال اخیر همواره رو به تکامل بوده است .

وی افزود : از 10 بند قانونی که در نظام مهندسی وجود دارد ، سه بند آن مربوط به شهرسازی است که این نشانگر اهمیت و ضرورت موضوع است .

** شهر فروشی با ماده 100

وی با انتقاد از وجود کمیسیون ماده 100 در شهرداری ها ، بیان کرد : معتقدم ماده 100 یعنی شهرفروشی و به عبارت ساده تر در ماده 100 به دنبال این هستند که حرامی را با پرداخت یک جریمه به حلال تبدیل کنند .

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت : از هر یکصد فقره پرونده ای که در کمیسیون ماده 100 مطرح می شود ، 99 مورد آن در همین کمیسیون با پرداخت جریمه ، مختومه می شود و آن یک موردی هم که حکم قلع و قمع می گیرد ، با اعتراض متشاکی به دیوان می رود و در آنجا حکم قلع و قمع به جریمه نقدی تبدیل می شود.

وی افزود : امیدواریم با همفکری و بهره گیری از خرد جمعی بتوانیم برای این شهرفروشی یک راه حل منطقی پیدا کنیم تا بیش از این شهرسازی ما تحت تاثیر ساخت و سازهای غیر کارشناسی و غیر علمی قرار نگیرد.

همایش یکروزه بزرگداشت روز شهرسازی با حضور جمعی از اساتید دانشگاهها ، دانشجویان و مسئولان راه و شهرسازی استان مازندران در دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران در بابلسر برگزار شد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :