آخرین عناوین

چهارشنبه 4 تير 1393-14:47 کد خبر:369

در اقدامی غیر منتظره توسط اوقاف صورت گرفت

تملک به شرط بی‌خانمانی پیرزن معلم ساروی/فرماندار و سخنگوی شورا به داد زن آواره رسیده اند

تملک اداره اوقاف مرکز مازندران سبب بی‌خانمانی معلم بازنشسته ساروی شد.


به گزارش خزرخبر و به نقل از  بلاغ ، وقف بهترین و موثرترین وسیله تکافل اجتماعی است و به عنوان نهادی که تداوم صدقات را امکان پذیر می‌سازد، به صورت سازمانی به فعالیت در این امور خیر پرداخته و طبق شرع اسلام مسلمانان را بر اجرای امر وقف ترغیب و آنان ‌را بر صدقه دادن در راه‌های خیر و اعانه مستمندان تشویق می‌کند.

این اقدام خیرخواهانه و سازماندهی شده در میان ملل مختلف در زمان‌های قدیم متداول بوده و در دین اسلام به منظور تاکید قرآن و سنت اهمیت بیشتری کسب کرده است.

به همین دلیل بسیاری از افراد خیرخواه و مذهبی با نیات مختلف به منظور دستگیری از ضعفا، اقدام به این امور خیر کرده و اموال و دارایی‌های خود را وقف ائمه اطهار می کردند تا عایداتش صرف امور دینی شود.

مردم مازندران هم با دارا بودن پیشینه‌ی علوی، بسیاری از دارایی‌های خود را وقف کرده و سنت نبوی را به‌جا آوردند.

اما در این میان برخی اقدامات اوقاف و امور خیریه سبب جریحه ‌دار کردن روحیه معنوی و عاطفی مردم شده و باعث شد تا عملکرد این سازمان که با امور خیر شهرت دارد را زیر سوال ببرد.

 به گزارش بلاغ، امروز با اعلام خبری مبنی بر اینکه اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری برای بازپس گیری ملک خود اقدام به پلمپ یک واحد مسکونی در خیابان قارن، کوچه شهید غلامرضایی کرده است، سبب شد تا تنها ساکن این خانه که پیرزن است بدون هیچ امکانات اولیه‌ای بیرون از محل زندگی کوچه نشین شود و این موضوع عاملی شد تا پیگیر این خبر شویم.

هنگامی به آدرس فوق رسیدیم، تازه اذان ظهر به پایان رسیده بود، تنها زیلویی و صندلی که چندین نفر دور آن جمع شده بودند، چند نفر هم روی آن نشسته، چند میوه تابستانی داخل پیش دستی و چند لیوان یک بار مصرف و یک پارچ آب یخ وسیله پذیرایی مهمانان بود.

پیرزنی که تمام رنج و بیرمقی خود را بر عصای چوبیش تحمیل کرده بود، از پیلوت آپارتمان همسایه بیرون آمد، تازه وضو ساخته بود، با احوال‌پرسی روی صندلی تکیه داد و راوی داستان بی‌خانمانیش شد.

«خدیجه سپیدتاب» تمامی داستان را از به صدا در آمدن نخستین زنگ در حیاط در هشت صبح امروز شروع کرد و گفت: پسرم خانه‎ بود، فقط یک زنگ به صدا در آمد که با لگد و کوبیدن، ناگهان با شدت درب باز شد و عده‌ای به همراه نیروی انتظامی وارد حیاط خانه و اتاق شدند، درست مثل فیلم‌ها، انگاری سرقت مسلحانه بود یا دستگیری تبه‎کاران!

این خانم حدود 75 ساله با بیان اینکه از 32 سالگی با داشتن چهار فرزند، بیوه شدم و با حقوق معلمی فرزندانم را با آبرو بزرگ کردم، گفت: این حق یک معلم بازنشسته نیست که بی خانمان و کوچه نشین شود.

وی ادامه داد: 51 سال است که در این خانه ساکنم، از ابتدا، این خانه متعلق به جده ما بود و حدود 150 سال پیش وقف سیدالشهدا(ع) شد و نسل به نسل گشت تا به ما رسید، با تمام محدودیت‌های مالی، این خانه کاهگلی و دیوار و سقف حلبی را به یک خانه آجری دو خوابه تبدیل کردم تا اینکه امروز جایم کنار خیابان شد.

سپیدتاب که در محله خود همه او را با شهرت «خانم باتبی» می‌شناسند، وقتی از گذشته خود و ناملایمات روزگار سخن می‌گفت، اشک از چشمانش سرازیر می‌شد و تاب حرف زدن را از او می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه این خانه فاقد هر گونه امکانات رفاهی بود، گفت: 14 سال این خانه بدون آب و برق بود، از منزل همسایه‌ها آب شرب مصرفی را تأمین می‌کردم تا اینکه موفق به لوله کشی آب و انتقال برق شدم.

سپیدتاب خاطرنشان کرد: هر بار برای بیان مشکلات به اوقاف مراجعه می‌کردیم، ترتیب اثر نمی‌داد.

وی با بیان اینکه تاکنون اوقاف اجاره‌ای برای این واحد مسکونی تعیین نکرده بود، ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از حد اجاره‌ی این ملک، برای تعمیر این خانه هزینه کردم، اما چهار سال پیش هم  500 هزار تومان به حساب اوقاف واریز کردم تا مبادا مدیون سید‌الشهدا(ع) باشم.

این معلم بازنشسته با اشاره به اینکه این ملک دارای بنچاق و سند منگوله دار بوده و مالک و نوع نیت واقف آن مشخص است، بیان کرد: دهه 60 بود که اوقاف این ملک را محضری به نام خود کرد و مادر شوهرم که در قید حیات بود، متولی نگهداری آن شد.

سپیدتاب اظهار داشت: سال گذشته اوقاف شهرستان ساری که مدیر وقتش حجت‌الاسلام قربانی بود، به ما دستور تخلیه خانه را داد اما چون برای این ملک هزینه گزافی را متحمل شدیم، مقرر شد طبق برآورد کارشناس مبلغی را به ما بدهند.

پیرزن معلم ساروی افزود: کارشناس اوقاف، ملک بازسازی شده را 13 میلیون تومان قیمت گذاری کرد و طبق حساب و کتاب خودشان، 9 میلیون را بابت اجاره از ما کم کردند و مقرر شد سه میلیون به ما بدهند که ما نسبت به این رأی که انصاف نبود، معترض شدیم.

سپیدتاب با بیان اینکه از آن موقع تا کنون هیچ احظاریه‌ای مبنی بر تخلیه خانه به ما داده نشد، تصریح کرد: تا اینکه صبح امروز بدون مقدمه وارد خانه شدند و حتی اقدام به ضرب و شتم و دست بند زدن ما را داشتند.

وی ضمن گله‌مندی از رویکرد نامهربانانه اداره اوقاف شهرستان ساری، اظهار داشت: حال که شرایط خانه پس از سال ها به گونه ای شکل گرفت که در برِ خیابان واقع شد و ارزش ملکی پیدا کرد، به سراغ مال آمدند، پولی برای پیداکردن خانه ندارم، تمام اموراتم از حقوق بازنشستگی آموزش و پرورش می‌گذرد.

سپیدتاب با اشک و ناله، ابراز داشت: خانه که ندارم، همین‌جا چادر می زنم.

وی ادامه داد: اداره اوقاف با لیست کردن وسایل خانه، قفل در ورودی را تعویض کرده و من دسترسی به لوازم  شخصی خود ندارم.

سپیدتاب با بیان اینکه این خانه وقف اوناس است، اذعان داشت: واقف این ملک مسکونی به نام زهرا نورانی است که پنج نسل گذشته‌ی ما محسوب می‌شود.

***********   

در اقدامی خداپسندانه و در خورد تحسین،فرماندار ساری و سخنگوی شورای شهر ساری به داد پیرزن معلم آواره شده توسط اوقاف ساری رسیده اند.

به گزارش خزرخبر،در پی انتشار خبر(تملک به شرط بی‌خانمانی پیرزن معلم ساروی) جواد واحدی فرماندار ساری به همراه سید محمد جعفری سخنگوی شورای شهر خود را به منزل پیرزن معلم ساروی رسانده و اقدامات ابتدایی جهت حل مشکل این بانوی فرهنگی را انجام داده اند.

بر اساس این گزارش جعفری و واحدی با حضور در منزل این زمین و برقراری تماس با رییس اوقاف و شورای تامین شهرستان و همچنین پیگیری های جدی توانسته اند گام های اولیه جهت حل مشکل این انسان فرهنگی ساروی را به عمل آورند.

خبرهای تکمیلی در مورد آخرین وضعیت این بانوی فرهنگی ساروی به زودی منتشر می شود.

&&&&

جوابیه اوقاف مازندران در پی گزارشی با عنوان: (تملک اوقاف به شرط بی خانمانی معلم بازنشسته ساروی)

مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران با اعلام اینکه خدیجه سفیدتاک به عنوان مستاجر به مدت 50 سال در خانه‌ای با مالکیت اداره اوقاف شهرستان ساری سکونت دارد : این ملک وقف سیدالشهدا است و تاکنون اجاره‌ای نپرداخته است.

 وی با اشاره به اینکه از سال 87 حکم قانونی مبنی بر نپرداختن اجاره ملک وقفی باید برای مستاجر اجرا می‌شد، تصریح کرد: خانم سفیدتاک رای قانونی را تمکین نمی‌کرد.

 مدیر کل اوقاف مازندران افزود: مستاجر این واحد مسکونی وقفی با انتشار اخبار کذب به رسانه‌ها سعی در فرافکنی و تصرف مال وقفی را داشته است.

 حجت الاسلام ستار علیزاده خاطر نشان کرد: از سال 51 تاکنون این مستاجر اوقاف شهرستان ساری اجاره مسکن وقفی را که وقف سیدالشهدا است پرداخت نکرد.

 وی با بیان اینکه در اجرای حکم این خانواده در خانه را برای ماموران باز نکردند، گفت: بنا به حکم قانون بعد از 45 دقیقه انتظار در خانه از طریق قفل ساز باز شد و هیچگون درگیری هم صورت نگرفت.

 اداره کل اوقاف مازندران در مباحث حفظ و احیای موقوفات دارای معاونت اوقاف و حقوقی می باشد و این معاونت توضیح قانونی خود را به صورت نامه اداری در اختیار رسانه ها قرار می دهد که در ذیل قابل رویت است.

 برابر دادنامه 457 مورخ 15/5/86 شعبه 7 دادگاه عمومی و حقوقی ساری، اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساری به تولیت موقوفه فاطمه خانم به کلاسه اوقافی ف9 به طرفیت خانم خدیجه سفیدتاک فرزند اسماعیل به خواسته مطالبه اجور معوقه و اجرت المثل و تخلیه عین موقوفه دادخواستی را تقدیم محکمه قضایی نموده است که با حدود دادنامه فوق الذکر حقانیت موقوفه ثابت و رای به پرداخته اجور موقوفه و اجرت المثل و تخلیه عین موقوفه صادر گردید این دادنامه با اعتراض خانم خدیجه سفیدتاک به مرجع تجدید نظر ارسال که با صدور دادنامه 8709971515400289 مورخ 12/3/87 شعبه اول دادگاه تجدید نظر دادنامه تجدید نظر خواسته و اجرا گردید. برابر اجرائیه قضایی 9110421510700151 مورخ 22/9/91 شعبه هفت دادگاه عمومی ساری خواند. دعوی ملزم به تخلیه عین موقوفه مستاجره و پرداخت اجور معوقه و اجرای المثل گردید که با توجه به عدم اجرای حکم دادگاه و تمرد از دستور مقام قضایی نامه ای از سوی معاون قضایی دادگستری ساری به شماره 9210111520600342 مورخ 19/4/92 به فرماندهی کلانتری 14 ساری به اجرای دادنامه های پیش گفته ارسال گردید. برابر صورت جلسه 4/2/1393 مراتب دستور مقام قضایی در تخلیه عین مستاجر با حضور نمایندگان اوقاف و نماینده کلانتری 14 به خانم خدیجه سفیدتاک و آقای اسدالله باطبی(فرزند خانم سفید تاک) ابلاغ و تنظیم گردید که نامبرده اعلام داشت(منزل مسکونی را تخلیه نمی نماییم) با بروز این وضعیت طی نامه ای 9310111520600325 قاضی اجرای احکام مدنی شعبه 7 ساری از ریاست دادسرای عمومی و انقلاب ساری تقاضای معرفی نماینده قضایی جهت اجرای حکم به کلانتری مربوطه نموده است که در آن اشاره رفت(کلانتری با حضور نماینده دادستان و قفل ساز نسبت به بازگشایی محل اقدام و در صورت وجود اموال از اموال صورت برداری و تحویل حافظ امین گردد) برابر صورت جلسه 1/4/93 نماینده کلانتری 14 به عنوان دادستان بهمراه قفل ساز در محل حاضر و حکم قضایی برابر مقررات با رعایت شئونات قانونی و اسلامی اجرا گردید.

لذا اداره کل اوقاف و امور خیریه و ادارات تابعه ضمن احترام به تمامی مستأجرین موقوفات استان به اطلاع می رساند که اوقاف به حکم قانون ، متولی موقوفات و امامزادگان می باشد و وظیفه اصلی آن حفظ و احیای موقوفات، تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف و حفظ و حراست از حریم امامزادگان می باشد و قطعا با نهایت تعاملات با متصرفین و مستاجرین طبق قوانین ومقررات عمل خواهد کرد.

 آیا عمل اوقاف در موضوع فوق که با مدارا کردن 6ساله از سال 87 تا کنون با مستاجر و اطلاع یکماه قبل با رعایت تعاملات و روند اداری و بدهکاری چند ده میلیون تومانی به موقوفه، شئونات و اخلاق اسلامی و انسانی را رعایت نکرده است؟

 آیا اوقاف نباید طبق وظیفه قانونی و شرعی خود به احیای موقوفات بپردازد و عمل امینانه نیات واقفین خیر اندیش صورت گیرد؟

 آیا برخی افراد که با فرافکنی و واسطه گری در صدد از بین بردن اموال وقفی هستند اوقاف در مقابل آنان سکوت نماید؟

 آیا نباید اجرای نیات واقفین، که نیت واقف موقوفه فوق برای عزاداری امام حسین (ع) است صورت بگیرد؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :