آخرین عناوین

دوشنبه 29 آذر 1395-17:4 کد خبر:38177

رئیس گروه بیماری‎های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد:

فوتی بر اثر آنفلوآنزا نداشته‌ایم/پرهیز از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها

رئیس گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: تاکنون موردی از مرگ و میر بر اثر آنفلوآنزا نداشتیم.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس،فرهنگ بابامحمودی با اشاره به تأیید آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در این استان و از طرفی تشدید سرما و احتمال بروز آنفلوآنزا در برخی افراد، اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزا با علائمی از جمله تب، گلودرد، سرفه، ضعف عضلانی و سردرد همراه است در این شرایط رعایت بهداشت فردی به‎ویژه شست‎وشوی دست‎ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: اگر علائمی از گلودرد و سرفه در افراد مشاهده شد، بهتر است که از رفتن به مدرسه، مهدکودک و مکان‎های عمومی خودداری کنند، در موقع عطسه و آب‌ریزش بینی از دستمال استفاده کرده و بهتر است آن دستمال را بلافاصله با کاغذ یا کیسه فریزر پوشانده و داخل سطل زباله درب‎دار بیندازند و پس از آن دست‎های خود را بشویند، استراحت و مصرف مایعات گرم، سبزیجات و میوه در کاهش زمان بهبود مؤثر است.

 * بایدها و نبایدهای تزریق واکسن آنفلوآنزا

رئیس گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به بایدها و نبایدهای تزریق واکسن آنفلوآنزا در افراد دارای شرایط مختلف جسمی، تصریح کرد: این واکسن در افراد مستعد به آنفلوآنزا، مبتلایان به عارضه نخاعی، افرادی که دیابت، آسم و بیماری قلبی دارند یا عمل قبل باز انجام دادند، افراد دارای کم‎خونی، تالاسمی یا سرطان، کسانی‌که طحال خود را برداشتند یا بیماران مزمن کلیوی، لازم است تا نسبت به آنفلوآنزا واکسینه بشوند.

این مسئول ادامه داد: افرادی که در سال گذشته پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا دچار مشکل و آلرژی شدند، افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت داشته و یا دارای تب و عفونت حاد هستند، کودکان شیرخوار زیر 6 ماه و افراد دارای سابقه سندروم «گیلن باره» نوعی اختلال در سیستم عصبی محیطی، نباید از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند.

بابامحمودی ادامه داد: عوارضی از جمله سردرد، ضعف، درد مفاصل و تعریق پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا تا دو روز ادامه داشته و از بین می‌رود اما عوارضی از جمله اختلال در تنفس، ضعف شدید، ضربان قلب و تب بالا، گرفتگی صدا و شوک آنافیلاتیک(واکنش شدید آلرژیک)، جدی است و این افراد هر چه سریع‌تر باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

وی بیان کرد: واکسن آنفلوآنزا در افراد زیر 65 سال تا 90 درصد از ابتلا، تا 80 درصد از مرگ و میر و تا میزان 70 درصد نیز از بستری‎شدگان بر اثر این بیماری جلوگیری می‌کند.

* گزارشی از فوت بر اثر آنفلوآنزا در سالجاری نداشتیم

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه گزارشی از مرگ و میر در سال‎جاری بر اثر آنفلوآنزا نداشتیم، افزود: اما نمونه‎هایی از آنفلوآنزای معمولی خود را نشان داده و در حال گسترش است، از هفته گذشته بیمارانی با احتمال آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه کردند و تعدادی از آنها نیز دچار همین بیماری بودند، لذا خانواده‌ها باید مراقبت بیشتری داشته باشند و موارد پیشگیری را رعایت کنند.

این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته موارد اندکی از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا به‌ دلیل استفاده از کورتون دچار ضعف در سیستم دفاعی بدن شدند، از همکاران خود خواست تا داروهای کورتونی ازجمله هیدروکورتیزون، بتامتازون و دگزامتازون و آنتی‎بیوتیک‎ها را بلافاصله تجویز نکنند.

بابامحمودی گفت: اگر بیمار پس از سه روز دچار عوارضی مانند تب شدید یا تنگی نفس شد، در آن زمان می‌توان از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد، تجویز داروهای کورتون‎دار در اوایل بیماری نیز بسیار غیرمنطقی است، مبتلایان به آنفلوآنزا نباید خودسرانه از این نوع داروها مصرف کنند زیرا گاهی سبب اختلال در سیستم ایمنی و احتمال بدتر شدن بیماری است.

* آمادگی مراکز درمانی برای مقابله با آنفلوآنزا

وی با اعلام اینکه تمام کارکنان مراکز درمانی نسبت به بیماری آنفلوآنزا توجیه شده و آموزش‎های لازم را دیده‎اند، بیان کرد: برنامه‎ریزی برای مقابله با شیوع احتمالی انواع آنفلوآنزا، نحوه مواجهه و برخورد مراکز درمانی با بیماران، دسته‌بندی مبتلایان به آنفلوآنزا و ارائه تجهیزات و امکانات انجام شده است و مراکز درمانی مشکلی در بخش پذیرش و درمان ندارند.

رئیس گروه بیماری‎های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در مازندران و با توجه به مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، تصریح کرد: بهتر است که در حال حاضر از مصرف گوشت پرندگان وحشی و خرید مرغ زنده پرهیز شود و مواد مورد نیاز را از فروشگاه‎های معتبر تهیه کنیم تا این بیماری گریبان‌گیر جمعیت انسانی نشود.

این مسئول اظهار کرد: رعایت بهداشت فردی، استفاده از مایعات گرم، جوشانده و استراحت کافی در تسریع بهبودی آنفلوآنزا نقش مؤثری دارد.

وی در پایان گفت: واکسن آنفلوآنزا را به قیمت 24 هزار و 500 تومان از داروخانه‎ها تهیه کنید و چون این واکسن هر ساله تولید می‎شود، لذا مطمئن شوید که به تاریخ 2016 و 2017 است.

در سال گذشته 17 نفر در مازندران بر اثر ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزای خوکی(H1N1) جان خود را از دست دادند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :