آخرین عناوین

سه شنبه 7 دی 1395-8:49 کد خبر:39272

روزهای بی‌رمق باغداران و بازار مركبات:

نابه‌ سامانی و نارضايتی باغداران از خريد تضمينی مركبات

يک ماه از زمان بارش برف در مازندران می‌گذرد اما باغداران همچنان برای عرضه مركبات به بازار با مشكلات مواجه هستند.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از فارس، این روزها می‌توان حال و هوای باغداران مازندرانی را با یک گشت و گذار ساده در باغات این استان فهمید، درختانی که قد خم کرده‌اند و میوه‌هایی که در زیر درختان از بین رفته‌اند و خوراک دام می‌شوند.

وضعیت بازار مرکبات هم دست کمی از باغات ندارد، به حجره‌ها و میدان‌ بار که می‌روی پر از مرکبات تر و تمیزی است که بازاری برای فروش ندارد و روزهای بی‌رمق باغداران و بازار مرکبات در استان مازندران، سایه گسترانیده است.

در کنار بی‌رمق بودن بازار مرکبات و در چنین شرایطی، باغداران هم تمایلی به برداشت مرکبات ندارند و برخی از مرکبات بر روی درختان از بین رفته و به پای درختان ریخته است.

* استمهال وام باغداران مازندرانی با قوت دنبال شود

محمد اسدی یکی از باغداران منطقه نکا است که چند هکتار از باغاتش در برف و سرمای اخیر دچار خسارت شده است؛ وی گفت: بیش از 20 سال به شغل باغداری مشغول هستیم و با مرکبات و تولید آن سر و کار داریم اما این برف و سرمای غیرمنتظره به نوعی کمر باغداران را شکسته است و همچنان که درختان ما قد خم کرده‌اند، ما هم زیر بار این مشکلات کمرمان شکست.

وی افزود: 3 هکتار از باغات ما از بین رفت، مسئولان همکاری ندارند و وقتی پیگیر می‌شویم، قیمت‌گذاری‌ها اعلام می‌شود اما وقتی برای فروش محصول به شرکت تعاونی مراجعه می‌کنیم در کمال ناباوری می‌بینیم که شرکت تعاونی بسته است.

اسدی با اشاره به هزینه و دستمزد کارگر، خرید سبد و حمل بار به شرکت تعاونی گفت: برای برداشت محصول هم ما متحمل هزینه می‌شویم اما در برخی از موارد با بسته بودن شرکت تعاونی محصولات ما از بین می‌رود و با برداشت محصول چون بازار فروش وجود ندارد، محصول بر روی دست ما باقی می‌ماند.

میثم اکبرنژاد دیگر باغدار این منطقه نیز با بیان اینکه اکنون درختان ما بر اثر بارش برف و سرما از بین رفته است، گفت: درختان شکسته‌شده و سرمازده، نیازمند چندین سال نگهداری و پرورش است و همه این مسائل نیازمند هزینه مجدد است که امیدواریم مسئولان بیش از پیش به داد ما برسند.

وی با اعلام اینکه استمهال بانک و پرداخت سود با 10 درصد از جمله بسته حمایتی دولت برای حمایت از باغداران مازندرانی در این سرما بوده است اما با وجود اینکه استمهال وام‌ها باید در دستور کار قرار می‌گرفت اما تاکنون هیچ دستوری برای مهلت به بانک‌ها داده نشده است و برخی از مردم و باغداران نان شب هم ندارند.

* باغداران در قبال فروش محصولات تنها به دریافت پول نان خود بسنده کرده‌اند

قاسم مهدی‌پور هم که از خریداران مرکبات و محصولات باغی است، گفت: چندین سال است که در خرید مرکبات مشغول فعالیت هستم اما امسال با شرایط بسیار نادری در بازار فروش روبه‌رو شده‌ایم، با وجود اینکه  اکنون بسیاری از پرتقال‌ها تر و تمیز به بازار عرضه می‌شود اما خریداری در بازار فروش وجود ندارد.

وی ادامه داد: برخی از کشاورزان و باغداران در شرایط فعلی در برخی از نقاط مازندران، تنها به پول نان خود بسنده کرده‌اند و با تحویل مرکبات خود به ما فقط تقاضای دریافت پول نان دارند تا امرارمعاش کنند.

* از بین رفتن بازار فروش خرده‌فروشی مرکبات در مازندران

عباسعلی قاسمی دیگر باغدار نکایی هم با بیان اینکه در بحران پیش‌آمده بسیاری از تولیدات و مرکبات سالم بود اما از دست رفت، خاطرنشان کرد: مدیریت بحران به وعده‌های خود به‌ درستی عمل نکرد و فقط از کشاورزان وقت می‌گیرند و به‌ نوعی در این بین کشاورز و باغدار وقت، انرژی و هزینه خود را هدر می‌دهد.

وی گفت: با اعلام سرمازدگی و یخ‌زدگی مرکبات مازندران، مسیر بازار تغییر پیدا کرده است و به ‌نوعی بخش عمده‌ای از بازار فروش ما که از طریق خرده‌فروشی بود از بین رفته است و امروز دیگر مشتری برای محصولات در خرده‌فروشی نداریم.

قاسمی ادامه داد: نه وضعیت باغدار در شرایط فعلی خوب است نه فروشنده؛ همه نگران هستند و باغدار نگران‌تر از همیشه است، چرا که دسترنج یک‌ ساله خود را از دست‌ رفته می‌بیند و با فروش مرکبات به مراکز خرید، تنها حواله‌ای در دست دارد و برای دریافت پول ناچیزی که از فروش این مرکبات حاصل می‌شود، دوباره باید چشم‌انتظار بماند.

این باغدار نکایی با اعلام اینکه اکنون برای برخی از باغداران چیدن میوه هم صرفه ندارد، یادآور شد: باغداران ترجیح می‌دهند تا میوه‌ها در پای درختان بریزد تا اینکه بخواهد هزینه مضاعفی برای کارگر و سبد و ... انجام دهند.

قاسمی گفت: در شرایط فعلی به صرفه نیست که باغدار با پرداخت دستمزد بالای کارگر، میوه را هر کیلوگرم 350 تا 550 تومان بفروشد، در صورتی که در بازار و میادین فروش این میوه کیلویی 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان به‌ دست مشتری برسد.

* اختصاص ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان خسارت‌دیده مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران هم در سخنانی در جمع خبرنگاران از تصویب مبلغ 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره و اختصاص مبلغ 300 میلیارد ریال کمک بلاعوض به باغداران مازندرانی خبر داد و گفت: خرید تضمینی پرتقال آسیب‌ دیده با قیمت هر کیلوگرم 550 تومان در مراکز خرید و تسریع در آغاز طرح ذخیره‌سازی مرکبات از جمله اقدامات اولیه‌ای بوده است که انجام شد.

حسن خیریان‌پور اظهار کرد: تأمین اعتبار برای پرداخت خسارات باغاتی که بیمه بوده‌اند و بسیج ناوگان برای حمل مرکبات سرما دیده به کارخانجات فرآوری و صنایع تبدیلی از دیگر اقدامات مثبت برای جبران بخشی از خسارات باغداران مازندرانی در برف و سرمای اخیر بوده است.

وی افزود: نزدیک به یک و نیم میلیون تن از پرتقال‌های استان مازندران، هیچ‌گونه آسیبی در سرمای اخیر ندیده و قابلیت ماندگاری بالا داشته‌اند که برای عرضه در بازار و به خصوص برای ایام پرمصرف نوروز در انبارهای مجهز، ذخیره شود.

* عرضه مرکبات نکا بدون واسطه در بازار تهران و شهرهای بزرگ

فرماندار نکا اظهار کرد: مرکبات نکا بدون واسطه در بازار تهران و شهرهای بزرگ عرضه می‌شود و دو مرکز خرید مرکبات نکا را مستقیماً به کلان شهرها منتقل می‌کنند.

جعفر احمدی افزود: خرید مرکبات سرمازده به ‌صورت جدی در دستور کار روزانه ما قرار دارد و مسائل مختلف در این حوزه با دقت پیگیری می‌شود و برای همین منظور اکنون بازار تهران و ارومیه برای خرید محصولات و مرکبات این شهرستان در نظر گرفته شده است و مشکلی برای دریافت و انتقال مرکبات وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی مختلف توسط دولت برای باغداران، ادامه داد: بسته‌های حمایتی دولت برای جبران خسارت به باغداران مازندران و تنظیم بازار مرکبات این استان است که بر همین اساس خرید تضمینی و ذخیره مرکبات برای شب عید، از جمله خدمات بسته‌های حمایتی است.

وی افزود: خرید تضمینی پرتقال درجه یک با قیمت 834 و درجه دو با قیمت 720 تومان، خرید تضمینی پرتقال درجه سه یخ‌زده برای آب میوه گیری با قیمت هر کیلوگرم 550 تومان و خرید تضمینی مرکبات دور ریختنی با قیمت 350 تومان از دیگر بسته‌های حمایتی دولت برای خرید مرکبات مازندران است که در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار نکا، تصویب تسهیلات با نرخ سود 10 درصد و استمهال تسهیلات سررسید باغداران برای مدت یک سال را از دیگر کمک‌های دولت یازدهم برای کمک به آنان عنوان کرد و گفت: باغداران و کشاورزان باید توجه به بیمه کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده و بیش از پیش به این امر توجه کنند.

برف و سرمای اخیر در مازندران و خسارت وارد شده به مرکبات و عدم تمایل باغداران به برداشت مرکبات از درختان و دپوی آن در باغات و مزارع، حاکی از آن است که برداشت میوه‌های فصلی هم دیگر برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد و برای این منظور به ‌نظر می‌رسد باید با ایجاد اعتماد بین کشاورزان و بیمه کشاورزی، برای کاهش خسارت ناشی از حوادث غیرمترقبه وارد عمل شد.

مازندران بیش از 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد که با وقوع برف و یخبندان اوایل آذر ماه حدود 250 تا 300 هزار تن پرتقال و سردرختی باغداران استان از بین رفت که خسارت 900 میلیارد تومانی به باغداران این استان وارد کرد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :