آخرین عناوین

پنجشنبه 9 دی 1395-8:56 کد خبر:39300

انتقاد مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی:

اوقاف استان دست از سهم خواهی از حوزه علمیه بردارد/ نذورات مردم کجا هزینه می شود؟

مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی گفت: آقایان به جای ارائه آمارهای غیرمنطقی و غیر واقعی ، بگویند نذورات مردم به امامزادگان در چه جاهایی هزینه می شود.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از عبارت، سید جلال صالحی، مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با اشاره به قدمت چند صد ساله مدرسه علمیه سعادتیه ساری، این حوزه علمیه را مرکز پرورش بسیاری از علماء و شخصیت های تراز اول کشور معرفی کرد و گفت: به پاس زحمات سی ساله آیت الله صالحی مازندرانی(ره) در پرورش طلاب و روحانیان، حوزه علمیه سعادتیه با مصوبه مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و عنایت ویژه مدیریت حوزه علمیه مازندران به نام این عالم ربانی تغییر نام یافت.

وی با اشاره به این که ساختمان حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) به دلیل قدمت زیاد و نظر کارشناسی دیگر قابل استفاده نبود و هر لحظه امکان ریزش دیوارها و سقف حجره ها و مدرس های حوزه وجود داشت، افزود: با هماهنگی های به عمل آمده و به منظور احیاء دوباره فضای آموزشی حوزه، ساختمان مورد نظر تخریب و تجدید بنا شد.

صالحی با بیان این که ساختمان جدید حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری در شش طبقه و مساحتی قریب به دو هزار متر مربع در حال احداث است، خاطرنشان کرد: با تلاش های صورت گرفته این پروژه مهم در حال حاضر بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با بیان این که این مجموعه ارزشمند پس از تکمیل ظرفیت پذیرش 300 طلبه را دارا است، گفت: این حوزه دارای هفت مدرس، سلف سرویس، سالن کنفرانس، ساختمان اداری، کتابخانه و هفت حجره با ظرفیت بالا است.

وی از راه اندازی یک کتابخانه مجهز در این حوزه علمیه خبر داد و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته این کتابخانه که ظرفیت گنجایش بیش از ده هزار جلد کتاب را خواهد داشت، طبق استانداردهای روز کتابخانه ای خواهد بود.

صالحی با اشاره به این که یکی از مسائل مهمی که در ساخت این حوزه رعایت شده است، معماری اسلامی ایرانی است، تصریح کرد: در همه بخش های ساخت این حوزه علمیه از نظر کارشناسان و صاحب نظران بهره گرفته شده است.

مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با بیان این که در حال حاضر سطح یک حوزه در این مرکز دینی فعال است، خاطرنشان کرد: با افتتاح کامل ساختمان آموزشی و با قول مساعد مدیران محترم حوزه سطح دو نیز در این حوزه علمیه راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین افزود: با توجه به وجود امکانات مناسب آموزشی و اداری در ساختمان جدید و همچنین کادر آموزشی مجرب، ما آمادگی راه اندازی سطح سه حوزه را نیز در این مجموعه آموزشی خواهیم داشت.

صالحی با بیان این که علیرغم تخریب کامل فضای آموزشی و اداری حوزه، اما پذیرش و کلاس های درس طلاب حتی یک روز هم تعطیل نشد، خاطرنشان کرد: فعالیت های علمی و آموزشی این حوزه علیرغم تخریب فضای آموزشی قبلی با جدیت کامل دنبال شد.

مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با اشاره به این که مسجد حاج رضا خان نیز در فضای داخلی حوزه علمیه سعادتیه سابق قرار داشت، افزود: با تخریب ساختمان آموزشی حوزه، زمینه ای برای مرمت و بازسازی مسجد نیز فراهم شد و کار مرمت و بازسازی مسجد نیز با جدیت آغاز و ادامه دارد.

وی با بیان این که قرار بود حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره)ساری همزمان با هفدهم ربیع الاول، مصادف با سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام و امام جعفر صادق(ع) افتتاح و مورد بهره برداری قرار گیرد، بیان داشت: متأسفانه به دلیل عدم همکاری مناسب اداره اوقاف، افتتاح این مرکز مهم علمی استان به وقفه افتاد.

صالحی با اشاره به این که به دلیل کاغذ بازی های بی ثمر اداره اوقاف روند احداث ساختمان حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) و تعمیرات مسجد حاج رضا ساری یک ماه و نیم تعطیل شده است، خاطرنشان کرد: اگر مجموعه اوقاف به جای بی مهری و دخالت های بی جا به روند ساخت این مجموعه ارزشمند دینی و فرهنگی کمک می کرد امروز شاهد بهره برداری از این حوزه علمیه بودیم.

وی با اشاره به برگزاری چندین جلسه کاری با مجموعه اوقاف در خصوص نحوه ساخت و تغییر و تحول در این خصوص، اما متأسفانه نتیجه ای حاصل نشد، تصریح کرد: اوقاف به جای کمک به توسعه و گسترش حوزه های علمیه، در روند ساخت آن دخالت می کند.

مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با بیان این که برای تجدید بنا و ساخت این حوزه از هیچ کمک دولتی استفاده نکردیم، بیان داشت: ما معتقدیم حوزه های علمیه صاحب دارند و صاحب اصلی آن شخص امام زمان(عج) هستند.

صالحی با اشاره به این که آن چیزی که آقایان از وقف عنوان می کنند با عمل به آن زمین تا آسمان فرق می کند، تصریح کرد: متأسفانه گفته های آقایان در خصوص وقف با اصل وقف در تناقض است.

وی بابیان این که بنده به عنوان متولی مسجدحاج رضاخان وحوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) از مسئولان اوقاف سوال دارم که نذوراتی که مردم به امامزاده یحیی(ع) و امامزاده سیدزین العابدین می دهند چگونه و در کجا هزینه می شود، افزود: این در حالی است که پس از فوت والد معظم و تدفین ایشان در حسینیه امامزاده سید زین العابدین، کل ساختمان این حسینه را حقیر با کمک های مردمی و خیرین احداث بنا کردم و مجموعه اوقاف که از نذورات این امامزاده بهره مند می شود حتی ریالی برای تجدید بنای این حسینه کمک نکرد.

صالحی با اشاره به این که آقایان به جای ارائه آمارهای غیرمنطقی و غیر واقعی در حوزه وقف، کمکی به اصل نیت واقفان عمل کنند، بیان داشت: علیرغم نذورات گسترده مردم به امامزادگان و بقاع متبرکه، اما باز شاهد مشارکت  مردمی در ساخت این اماکن هستیم و معلوم نیست نذورات در چه جاهایی هزینه می شود.

مسئول حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) ساری با بیان این که مجموعه اوقاف به جای حمایت مالی در ساخت و بازسازی مسجدمرحوم حاج رضاخان ساری وحوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) به دنبال سهم خواهی است، خاطرنشان کرد: آقایان شعار می دهند که بهترین راه رشد و گسترش اسلام توسعه و گسترش مساجدوحوزه های علمیه است، اما در عمل گونه ای دیگر رفتار می کنند.

وی با اشاره به این که در شرایط بد اقتصادی و کمبود اعتبارات حوزه علمیه آیت الله صالحی(ره) با دو هزار متر مربع بنا بدون دریافت ریالی اعتبار دولتی امروز بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: اما بسیاری از دستگاه های اجرایی با توجه به در اختیار داشتن اعتبارات دولتی مصوب و مشخص، نمی توانند پروژه های عمرانی نیمه کاره را به اتمام برسانند.

صالحی با بیان این که سرپرست محترم اوقاف کشور علیرغم چندین سفر به مازندران حتی یک بار از روند ساخت این حوزه علمیه ارزشمند در مرکز استان بازدید نکردند، افزود: علیرغم این که چندین بار خدمت آقایان استان عرض کردیم که زمینه بازدید از این پروژه مهم دینی را فراهم کنید، اما متأسفانه نسبت به این درخواست ما بی توجهی شد.

وی با تأکید براین که به نظر حقیر مدیران اوقاف استان به جای حمایت از وقف و گسترش آن، در مقابل آن ایستاده اند، خاطرنشان کرد: مردم این آقایان را از خودشان می دانند و به آنها اعتماد کرده اند، اما متأسفانه شاهدیم آن طور که باید به نیات واقفان عمل نمی شود و همین مسأله موجب کمرنگ شدن مسأله وقف در جامعه شده است،مقام عظمای رهبری فرمودند که ماهم بایداعتمادمردم راجلب کنیم وهم حکم خدارامراعات کنیم،چون همان حکم خداراکه دروقف اجراکنیم عامل جلب اعتمادمردم هم میشود،اگراین رازیرپاگذاشتیم عامل بی اعتمادی مردم میشود.

درضمن یادآورمیشوم بودجه ای ازطرف اوقاف برای ساخت حوزه ومسجداختصاص داده نشده،درخاتمه بعنوان یک طلبه به مسوولین امرتذکرمیدهم که مسجد خانه خداست واین مسجدهم حدود 5 سال است که تعطیل است، دست ازاین نامه نگاری هابرداریدودرروزقیامت همه ما مسئولیم کلکم راع وکلکم مسوول.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :