آخرین عناوین

جمعه 10 دی 1395-22:39 کد خبر:39313

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

فریاد قوهای فریادکش از گرسنگی در ازبارن/ احتمال تلف شدن 2500 قوی خسته و گرسنه

تالاب ازباران از غذاهای شالیزاری خالی شده و 2 هزار 500 قو گرسنه در حال تلف شدن هستند و فقط به امید مهمان نوازی مازندرانی‌ها نشسته‌اند.


خزرتیترخبر: حدود 2 هزار و 500 قطعه پرنده مهاجر از انواع قوهای فریادکش و گنگ برای زمستان‌گذرانی امسال وارد تالاب ازباران فریدونکنار شدند.

ورود این قوها در ماه گذشته برای چهارمین سال پیاپی اتفاق افتاد تا زمستان‌گذران‌های زیبا با بال‌های سفید و زرد خود به گونه‌ای از مهمان‌نوازی فریدونکناری‌ها اعلام رضایت کنند.

مهر تأیید قوهای مهاجر از وضعیت خوب تالاب روستای ازباران در بخش دهفری شهرستان فریدونکنار از حضور آنها تا روزهای پایانی اسفند ماه مشخص بود.

امنیت لازم و تغذیه کافی توسط نیروهای داوطلب مردمی در این تالاب تامین شده و امسال نیز با حمایت‌های شورای اسلامی و دهیاری ازباران برقرار است اما نیاز مبرم به غذا برای قوها خیلی فراتر از این حرف‌ها است.

این روزها وضعیت گرسنگی قوهای مهاجر گنگ و فریادکش در تالاب ازباران فریدونکنار به مرز وضعیت قرمز رسیده و رنگ از رخسار آنها برده است.

تالاب ازباران از غذاهای شالیزاری خالی شده و 2 هزار 500 قو خسته و گرسنه در حال تلف شدن هستند و فقط به امید مهمان نوازی مازندرانی‌ها نشسته‌اند.

هر چند باید نقش مردم و سازمان‌های مردم نهاد را در تامین تغذیه لازم برای مهاجران زمستان‌گذران را جدی دانست اما در این میان سکوت و غفلت مدیران دستگاه‌های اجرایی تامل‌برانگیز است.

در این میان عدم حضور سمن‌های زیست محیطی که تا سال گذشته تغذیه لازم برای قوهای مهاجر با اولویت ذرت را تامین می‌کردند نیز جای تعجب و شاید تاسف دارد.

امنیت لازم برای حضور قوهای مهاجر توسط نیروهای داوطلب مردمی تامین شده و هیچ‌گونه شکاری تاکنون در تالاب گزارش نشده و این در حالی است که این روزها قوها به دلیل شدت گرسنگی به سمت کناره‌های تالاب و حتی خیابان‌های بین شالیزاری می‌روند و از بخت بد گرفتار شکارچیان و سودجویان شدند.

خطر گرسنگی و امکان تلف شدن و شکار شدن قوهای مهاجر در تالاب ازباران فریدونکنار با رشد روند فعلی عدم تامین تغذیه موجود به شدت بالا گرفته و به مرز هشدار و خطر رسیده است.

نقی نبی‌زاده رئیس شورای اسلامی روستای ازباران نیز در این رابطه گفت: قوهای مهاجر در تالاب ازباران فریدونکنار در صورت عدم حمایت سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان از گرسنگی تلف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه قوهای مهاجر فریادکش و گنگ در این تالاب از فشار گرسنگی در حال تلف شدن بوده و سمت به روستا و منازل مردم روانه شدند، تصریح کرد: باید دست به دست هم دهیم و به این پرندگان نجیب کمک کنیم تا از گرسنگی تلف نشوند.

نبی‌زاده با تاکید بر اینکه قوهای مهاجر از گرسنگی از تالاب خارج شده و شکار می‌شوند، گفت: باید اطلاع‌رسانی و تبلیغات کنیم تا حال و وضع قوهای مهاجر تالاب ازباران فریدونکنار از وضعیت بحران خارج شود.

نگارش این گزارش شاید مصداق بارز ضرب المثل «من آنچه شرط بلاغ است با تو می‌گویم تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال» باشد و آنچه مسلم است اینکه نیاز حضور مدیران اجرایی برای تامین تغذیه این زبان بسته های مهاجر بیش از پیش احساس می شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :