آخرین عناوین

پنجشنبه 23 دی 1395-9:22 کد خبر:39487

ساخت سالن 5 هزار نفری جویبار در هاله‌ای از ابهام:

انتقال پروژه ساخت سالن 5 هزار نفری جویبار از ملی به استانی!!؟

جویبار با واسطه کشتی‌گیران پرآوازه خود سهم بزرگی در مدال‌آوری ورزش قهرمانی ایران دارد، اما متأسفانه در حوزه زیرساخت‌ها مظلوم واقع شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، شهرستان جویبار یکی از شمالی‌ترین شهرستان‌های ایران است، منطقه‌ای ساحلی با مردمانی سخت‌کوش؛ که کشاورزی پیشه اصلی اهالی این شهرستان است.

جویبار که به واسطه کشتی‌گیران پرآوازه خود سهم بزرگی در مدال‌آوری ورزش قهرمانی ایران در عرصه مسابقات داخلی، جهانی و المپیک دارد ولی متأسفانه در حوزه زیرساخت‌ها مظلوم واقع شده است.

پایتخت کشتی ایران و جهان و نام آورانش

این شهرستان کشتی‌گیران شاخصی از‌جمله حاج حسین نوروزیان، حاج سبحان‌روحی، برادران واگذاری، حاج علی‌طبرستانی، یعقوب‌نجفی جویباری، برادران‌قادری، حاج محموداسماعیل‌پور و مهدی حاجی‌زاده را در خود پرورش داده است، قهرمانی جهان او عاملی شد تا خون کشتی در رگ‌های این شهر بیشتر جاری شود.

پس از آن پیروزی نوجوانان جویباری، مشق ورزش ملی کشورمان را آغاز کردند تا چراغی که مهدی حاجی‌زاده روشن کرده بود خاموش نماند، نوجوانانی که اکنون بزرگ شدند و جهانیان هم اکنون کشتی کشورمان را با نام و آوازه آن‌ها می‌شناسند.

رضا یزدانی، کمیل قاسمی، عزت الله اکبری، حسن‌یزدانی، مسعود اسماعیل پور، ایمان صادقی، کامران قاسم‌پور، برادران هاشمی و... حضور این همه نام‌آور سبب شد فدراسیون جهانی این شهر کوچک را در سال ۲۰۱۳ به عنوان پایتخت کشتی ایران و جهان معرفی کند، یکسال بعد این شهرستان به عنوان میزبان اولین دوره رقابت‌های لیگ جهانی کشتی‌آزاد پیشنهاد و در سال 1393 بزرگ‌ترین رویداد کشتی در این شهرستان برگزار شد.

بزرگ ترین رخداد کشتی در مهم ترین پایگاه کشتی جهان

از همان ابتدا گمانه زنی‌ها برای انتقال این مسابقات به مرکز استان به دلیل نبود امکانات و ظرفیت نداشتن تنها سالن بزرگ جویبار شروع شد، اما با تمام کش‌وقوس‌ها، میزبانی به پایتخت کشتی جهان رسید، دراین مسابقات تیم جویباری در سالن پهلوان مهدی حاجی‌زاده به قهرمانی رسید و یک‌بار دیگر شایستگی خود را به عنوان پایتخت کشتی جهان به رخ حریفان کشید.

نکته جالب حین مسابقات این بود که بسیاری از علاقمندانی که برای تماشای بازی‌ها از شهرها و استان‌های دور و نزدیک آمده بودند، ولی به دلیل نبود فضای‌خالی در سالن با درهای بسته روبرو شدند و افرادی که در سالن مسابقات حضور داشتند خواستار احداث یک سالن بزرگ‌تر و مجهزتر کشتی در شهر جویبار شدند،این فریادها آغاز ماجرایی شد که مسئولان شهری، استانی و کشوری قول ساخت سالن 5هزار نفری را به مردم و کشتی‌گیران جویباری دادند.

هدیه عمومی به عموم کشتی گیران

علی اصغر ثمربخش رئیس هیئت کشتی مازندران در مصاحبه‌ای در دی ماه 1393 گفت: عملیات ساخت سالن 5 هزار نفری کشتی جویبار از هفته آینده با حمایت مدیرکل ورزش و جوانان مازندران آغاز می‌شود.

استاندار مازندران سال گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان جویبار با بیان این‌که در سال 93 علیرغم مشکلات مالی، لیگ‌جهانی کشتی در جویبار برگزار شد، گفت: ساخت سالن ورزشی در خور مردم این شهرستان در سال جاری محقق خواهد شد.

امثال این اظهار نظرها در سایت ها و خبرگزاری فراوان قابل مشاهده است و درآخرین خبر و اقدام در این زمینه در شهریور ماه سال جاری به مناسبت موفقیت کشتی‌گیران جویباری در المپیک ریو، گودرزی وزیر سابق ورزش و جوانان با حضور در مراسم تجلیل ازاین کشتی‌گیران در شهرستان جویبار بار دیگر کلنگ سالن 5 هزاری نفری را به زمین زد.

قولی که در پیچ و خم ها عملی نشد!

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران در آبان ماه سال جاری دراین رابطه گفت: این مجموعه ورزشی شهریور ماه سال جاری کلنگ زنی شد و در آبان ماه جاری اعتبار آن از سوی سازمان مدیریت‌وبرنامه ریزی تأمین و در اختیار استان قرار گرفته است.

سید مناف هاشمی معاون وزیر سابق ورزش و جوانان گفت: 30 میلیارد تومان برای احداث ورزشگاه 5 هزار نفری جویبار در نظر گرفته شده و مبلغ اولیه آن برای تجهیز کارگاه تأمین اعتبار شده است که انشاءالله این پروژه تا پایان دو سال تکمیل و به بهره برداری برسد.

با توجه به سخنان مسئولان کشوری و استانی تا به الان که در دی ماه سال 1395 قرار داریم اقدام خاصی در حوزه اجرای این پروژه صورت نگرفته است.

محمدعلی رحیمی رئیس شورای شهر جویبار علت تأخیر در ساخت سالن 5هزار نفری جویبار را مشخص نشدن اجراکننده این پروژه دانست و گفت: یعنی این که اجرای این پروژه برعهده کدام ارگان باشد، وزارت ورزش یا از طریق اعتبارات استانی انجام گیرد.

دلاوران کشتی جهان با توقع اندک

وی افزود: کمترین انتظار مردم شهرستان جویبار( که بیشترین سهم را در مدال‌آوری در مسابقات مختلف ورزشی در عرصه‌های داخلی و جهانی برای کشور و استان دارند)، داشتن سالنی درخور و شایسته این شهرستان است که تاکنون عملی نشد.

رئیس شورای شهر جویبار تصریح کرد: چندین بار دراین رابطه در جلسه شورای اداری استان با معاون سیاسی و امنتی استاندار صحبت کردم، که او مشکل را در نحوه اجرا آن اعلام کردند، که با نشستی که استاندار با وزارت ورزش و مجموعه دولت داشتند، این کار به عهده استان گذاشته شد.

رحیمی تأکیدکرد: باید با مردم صادق بود، چون می‌گویند اعتبار اولیه این سالن تخصیص پیدا کرد ولی ما چیزی را در عمل ندیدیم پس باید به مردم علت تأخیر را بگوئیم و حق آنان است که بدانند.

دراین رابطه علی سلیمانی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جویبار به خبرنگار ما گفت: موافقت‌نامه ساخت سالن 5 هزار نفری یک ماه قبل صادر شد، به این معنا که سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور، موافقت می‌کند بودجه ساخت سالن را دارید و می‌توانید برای اجرای آن اقدام کنید.

این همه وعده برای تنها یک پروژه!

وی افزود: تخصیص اعتبار در زمان آقای گودرزی وزیرسابق ورزش و جوانان 30 میلیارد تومان بود که بنا به قول آقای نوبخت قرار شد اعتبار اولیه آن به مبلغ 5 میلیارد تومان برای تجهیز و تأمین کارگاه در اسنفدماه امسال تخصیص پیدا کند.

رئیس اداره ورزش‌وجوانان جویبار اظهارداشت: برخی گمانه زنی‌ها وجود دارد که این پروژه از قالب ملی به پروژه استانی تغییر کند و احتمال این که استانی شود زیاد است.

سلیمانی به انتخاب پیمانکار ساخت این سالن اشاره و عنوان‌کرد: در هفته گذشته کارشناسان، نقشه‌برداری از زمین را آغاز کردند و پس از ارزیابی آن، مناقصه برای انتخاب پیمانکار آغاز می‌شود.

وی‌ تصریح کرد: اگر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا عهده‌دار ساخت این پروژه شود، اتفاق خوبی است زیرا تجربه و سوابق این قرارگاه نشان داده است که پروژه‌ها را به بهترین شکل و در کمترین زمان به بهره‌ برداری می‌رساند.

با توجه به موارد ذکرشده احتمال آن که یک سالن 5 هزار نفری ساخته شود، با توجه به تجربیات عمرانی در کشور و مهم‌تر آن که اگر این پروژه به یک پروژه استانی انتقال پیدا کند، ساخت آن تا دو سال آینده پایان یابد امری دور از ذهن است،در حالی دکتر رضیان نماینده مردم قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و شوادکوه شمالی در گفت‌وگویی شرط و لازمه‌ی حضور آقای گودرزی در شهر جویبار را اختصاص اعتبارات لازم برای این پروژه عنوان کردند و قرار بر این شد که از اعتبارات ملی برای این پروژه اختصاص داده شود.

700 کشتی گیر در انتظار یک وعده

اما نکته مهم‌تر از همه این‌که با توجه به روند ساخت این سالن که ممکن است به بیش از 2 سال به طول بیانجامد و با توجه به ظرفیت و پتانسیل شهرستان با فعالیت بیش از 700 کشتی‌گیر ساخت سالن 5 هزار نفری جوابگوی تقاضای این شهرستان نباشد لذا می‌طلبد مسئولان امر با یک آینده‌ نگری و با عنایت به تجربیات گذشته نسبت به تغییر ظرفیت این سالن تصمیمی اتخاذ کنند تا برای حداقل چندین سال آینده پاسخگوی نیاز مردم و علاقمندان به ورزش شهرستان باشد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :