آخرین عناوین

جمعه 24 دی 1395-20:45 کد خبر:39508

پیش روی خشکسالی در سفره های زیرزمینی:

آب بعضی از چاههای مازندران شور و بی کیفیت شد/جدی شدن بحران آب در مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت: در برخی نقاط استان نشست زمین به مانند مناطق کویری رخ داده است که متاسفانه غیر قابل بازگشت است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از وارش، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران نسبت به خالی شدن سفره های زیرزمینی استان هشدار داد و گفت : برداشت های غیرمجاز و بیش از اندازه سبب شوری و بی کیفیت شدن آب های زیرزمینی شده است.

محمد ابراهیم یخکشی گفت: بر اساس داده های آماری و پایش آب زیرزمینی در بیش از 400 نقطه در مازندران ، گزارش های به دست آمده حکایت از شوری و تغییر کیفیت آب در برخی از مناطق دارد.

وی اضافه کرد: در برخی نقاط استان نشست زمین به مانند مناطق کویری و خشک رخ داده است که متاسفانه خسارت آن جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت است.

** ضرورت بازبینی چاههای در حال بهره برداری

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران فوری ترین راه حل برای جلوگیری از پیشروی بیشتر خشکسالی زیرزمینی را کاهش برداشت از سفره ها و مقابله با هرگونه برداشت غیرمجاز دانست.

وی گفت: هم اکنون بیش از 85 هزار حلقه چاه مجاز با پروانه در استان وجود دارد که در حال بازبینی نحوه فعالیت آنها هستیم.

یخکشی افزود: تاکنون حدود 70 هزار حلقه چاه را بازبینی کردیم که مشخص شد از این تعداد برای تعدیل پروانه فعالیت و برداشت 33 هزار حلقه امکان تعدیل و اصلاح وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که به مرور پروانه این چاهها اصلاح و میزان برداشتشان از سفره های زیرزمینی تعدیل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران اجرای طرح های نصب کنتور هوشمند ، بستن چاههای غیرمجاز، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، ایجاد و تقویت تشکل ها و ایجاد بانک اطلاعاتی از آب قابل برنامه ریزی را از دیگر راهکارهای قابل اجرا برای کنترل وضعیت آب های زیرزمینی موجود در استان برشمرد.

وی تاکید کرد: باید از موجودی آب استان حداکثر بهره وری کسب شود و نباید اجازه بدهیم کسی اضافه برداشت از سفره های زیرزمینی داشته باشد.

** مشارکت جدی مردم در حراست از آب های زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران همچنین نقش مردم را در این زمینه مهم توصیف کرد و گفت: برای جلوگیری از این خسارت باید در گام اول اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را در جامعه بخصوص میان ذینفعان جدی بگیریم.

وی افزود: در کنار اطلاع رسانی باید مشارکت مردم را با ایجاد تشکل های مختلف و مرتبط جلب کنیم تا خود مردم در مدیریت آب فعال شوند.

یخکشی اقدامات سلبی را راهکار بعدی پس از مشارکت مردم و فرهنگ سازی دانست و گفت: آنچه که دولت را ترغیب می کند تا محور توسعه استان را بر 2 محور کشاورزی و گردشگری پایه گذاری کند، وجود منابع پایه از جمله آب و دریاست.

** توان ذخیره فقط 10درصد آب در استان

وی با بیان اینکه با سدهای موجود در مازندران، اکنون فقط 10 درصد از منابع آب های جاری استان ذخیره می شود ، گفت: باید با تلاش مضاعف این عقب ماندگی را جبران کنیم.

او افزود: در شبکه آبیاری و آب شرب هم دچار مشکل هستیم و رودخانه ها که می تواند نعمت باشد ، تبدیل به تهدید می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با اشاره به وجود سدهای در حال ساخت استان از جمله سد هراز در آمل و سد گلورد در نکاء، ابرازامیدواری کرد که با تکمیل و بهره برداری از این سدها، شاخص برخورداری و ظرفیت ذخیره سازی آب در مازندران از 10 درصد فعلی به حدود 40 درصد افزایش یابد.

یخکشی با تشریح روند بارش و روان اب کشور در 15 سال اخیر ، گفت: به طور متوسط در طی 15 سال اخیر هم در کشور و هم در استان مازندران میزان بارش و روان آب در مقایسه با دوره شاخص 50 ساله رو به کاهش است.

وی با اظهار این که تقاضا و مصرف آب در کشور و استان رو به افزایش است ، نتیجه گیری کرد: این سبب عدم تعادل بین منابع و مصارف در بخش آب شده و چالش ها و مشکلاتی را ایجاد کرده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :