آخرین عناوین

شنبه 25 دی 1395-8:41 کد خبر:39509

بلاغ گزارش می‌دهد:

پرندگان مهاجر؛ قربانیان آنفلوانزا/تاراج طبیعت توسط عده‌اى منفعت‌طلب

در شهر ساحلى فريدونكنار مازندران عده‌اى طلبكارانه با نقض تمامى قوانين، سلامت عمومی جامعه را با منفعت‌طلبى و تاراج طبيعت به خطر مى‌اندازند.


خزرتیترخبر: بيمارى آنفلوانزای فوق حاد پرندگان حاکى از چرخه پيچيده‌ای است که در آن ويروس اين بيمارى ابتدا از طريق مرغداری‌هاى صنعتى انتشار یافته و سپس به پرندگان وحشى سرايت کرد.

در ايران این بیماری به دلیل شکار، صيد و فروش پرندگان وحشى و عدم رعايت ابتدايى‌ترين نکات بهداشتى همانند عدم و يا تاخير در اطلاع‌رسانى از ناحيه دولت، پرکنى و پخش اعما و احشاى پرندگان شکار شده در مجاورت مراکز انسانى و پرندگان اهلى، عدم معدوم‌سازى صحيح لاشه‌هاى پرندگان بيمار، عدم معدوم‌سازى واحدهاى دامى مشکوک و چراى آزادانه مرغابى‌ها و غازهاى اهلى در کنار پرندگان وحشى اين ويروس در شهرها و روستاها مجددا در ميان پرندگان اهلى انتشار يافته است.

متعاقبا آلودگى محيط با دچار شدن پرندگان اهلى به ويروس افزايش و ويروس بدين ترتيب بيش از پيش تکثير يافته است.

در 13 کشور اروپايى که در حال حاضر با اين ويروس مواجه هستند مقررات شديدى براى جلوگيرى از تماس دو جمعيت پرندگان اهلى و وحشى با يکديگر اتخاذ شده است.

بروز روزافزون اين بيمارى مرگبار در ميان گونه‌هاى مختلف پرندگان وحشى و همچنين پرنده‌هاى پرورشى با ادامه اين چرخه به شدت تداوم يافته و به صورت تصاعدى افزايش می‌يابد.

فراموش نکنيم، پرندگان مهاجر منشاء بيمارى آنفلوانزا نبوده و خود قربانى اين بيمارى هستند.

ويروس آنفلوانزاى مرغى اولين بار مشابه ويروس آنفلوانزاى خوکى و يا ويروس جنون گاوى از مراکز دامدارى صنعتى به طبيعت سرايت کرده است.‎

در شهر ساحلى فريدونکنار مازندران عده‌اى طلبکارانه با نقض تمامى قوانين، سلامت عمومی جامعه را با منفعت‌طلبى و تاراج طبيعت به خطر مى‌اندازند.

سلاخى و پرکنى روزانه چند هزار پرنده مهاجر کنار خيابان، حتى اگر در زمان پرخطر بروز بيمارى آنفلوانزاى مرغى هم نباشد، باز هم مغاير با پروتکل‌هاى وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکى کشور بوده و در هر نقطه ديگر غير از اين منطقه، باعث و بانيان آن بى‌درنگ به دادگاه معرفى و اعمال قانون می‌شدند.

احترام به قانون و مقررات کشور، قوانين صيد و شکار و پروتکل‌هاى بهداشتى بين‌المللى و قوانين سازمان دامپزشکى به سادگى هرچه تمام، فقط براى سود و منفعت مالى کلان و نامشروع چند نفر صاحب نفوذ که پنهانى نيز پشتيبانى می‌شوند، به هيچ انگاشته می‌شود.

اين اصرار فريدونکنارى‌ها بازى با آتشى است که عمده صنعت مرغدارى کشور در مازندران را با ريسک مضاعفى در برابر ابتلا واحدهاى صنعتى کشور به بيمارى آنفلانزاى فوق حاد پرندگان و احتمال سرايت ويروس به انسان روبرو می‌کند.

ايجاد خطرى جدى براى زيرساخت‌هاى اقتصادى کشور نيز توأما در اين شرايط شرم‌آور رقم می‌خورد.

تمامى اين وقايع به وضوح بيانگر نهايت اهمال مسئولينى است که انسان و طبيعت را با مخاطرات جدى و بعضا برگشت‌ناپذير متعددى مواجه می‌کنند.

مماشات مسئولان محلى و استانى با اين معضل و عوامل شناخته شده آن چيزى جز دوستى خاله خرسه و خيانت به کشور و طبيعت نيست.

بازار پرندگان فریدونکنار بهره‌کشى از طبيعت این شهرستان است که آن را در کشور و جهان با چالش جدى مواجه کرده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :