آخرین عناوین

شنبه 25 دی 1395-9:36 کد خبر:39512

کسادی بازار پارچه در قطب تولید پارچه مازندران!!؟

نارضایتی بزازان بهشهر از کسادی ناتمام بازار پارچه

نزدیک به 70 واحد صنفی بزازی در بهشهر مشغول فعالیت هستند که این روزها، کسادی حاکم بر بازار، موجب گلایه فعالان این حرفه شده است.


به گزارش خزرتیترخبر و به نقل از بلاغ، شهرستان بهشهر از دیرباز، قطب تولید پارچه در مازندران بود،این شهرستان در کنار قائم‌شهر از پرآوازه‌ترین شهرهای استان، در صنعت پارچه به شمار می‌رفتند.

هرچند امروزه هر دو کارخانه قدیمی و مهم استان تعطیل شده‌اند اما این کارخانه‌ها در زمان فعالیت خود، با توجه به فرصت‌های شغلی بومی برای جوانان و تزریق پول به بازار استان و به‌ ویژه قائم‌شهر و بهشهر، نقش به‌سزایی در چرخش مالی و رونق اقتصادی برعهده داشتند.

پس از تعطیلی و راکد شدن فعالیت کارخانه چیت‌سازی بهشهر، که نزدیک به 2 هزار نفر کارگر در آن مشغول فعالیت و امرار معاش بودند، این بار نوبت به بزازی‌ها یا به زبان عامیانه پارچه فروشی‌های این شهرستان رسیده است.

کافی است برای مشاهده رکود و کسادی بازار بزازان بهشهر، سری به خیابان امام(ره) این شهرستان بزنید؛ به وضوح و به کرار شاهد مغازه‌هایی خواهید بود که خالی از مشتری است و متصدیانی که در کسادی بازار و نبود مشتری، انتظار رونق بازار را می‌کشند.

ما در یک گزارش میدانی سری به چند واحد صنفی بزازی زده‌ایم و پای صحبت‌های کاسبان آنها نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

یک متصدی بزازی در بهشهر گفت: متاسفانه مدت‌هاست که سایه کسادی بر بازار بزازان بهشهری افتاده است و این موضوع مقدمات رکود و تعطیلی واحدهای صنفی را فراهم کرده.

وی با بیان اینکه سابقه بسیاری از این واحدها به چندین دهه می‌رسد که به طور موروثی این شغل را دنبال کرده‌اند، افزود: این روزها، دکان‌هایی با این سابقه که روزگاری پاخور مشتریان بی‌شماری بود، در کسادی مطلق بهسر می‌برند.

این کاسب بازاری تصریح کرد: تغییر سلایق مشتریان، رغبت به استفاده از لباس‌های آماده، مقرون به صرفه بودن لباس‌های آماده، فعالیت تولیدی‌ها، خرید مستقیم خیاطان خانگی از تهران و عواملی از این دست را از عوامل اصلی کسادی بازار پارچه در بهشهر قلمداد کرد.

نجفیان رئیس اتحادیه صنف بزازان بهشهر نیز با بیان اینکه بیش از 70 واحد صنفی در اتحادیه صنف بزازان بهشهر مشغول فعالیت هستند؛ گفت: این حرفه بدون توجه و حمایت مسئولان در شمار صنوف راکدی قرار می‌گیرد که روزگارانی از فعالیت‌های اصلی بازار نه تنها استان، بلکه کشور بوده است.

وی تصریح کرد: حذف قانون سقف و فاصله صنفی از عوامل جدی رونق بازار بزازان به شمار می‌رود؛ چرا که ازدیاد واحدهای صنفی در کنار محدودیت واحدهای صنفی و ثبات مشتریان این شهرستان، تعادل بازار عرضه و تقاضا را برهم زد و این عامل منجر به رکودی چند ماهه در بازار این شهرستان شده است.

نجفیان در پایان از مسئولان استانی و شهرستانی خواست تا ضمن اتخاذ تمهیدات لازم، رونق و طراوت را به بازار برگردانند تا شاهد تعطیلی هیچ یک از واحدهای بزازی این صنعت قدیمی و ماندگار بهشهر نباشیم.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :