آخرین عناوین

پنجشنبه 30 دی 1395-8:45 کد خبر:39584

خبرگزاری فارس گزارش می دهد:

تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان قائم‌شهر تدبیر است یا معضل؟!

پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان جانبازان با اعتراض برخی از کسبه‌های حاشیه این پل روبه‌رو شده است که معترضان بر این باورند این پروژه درآمد آنها را به صفر رسانده است.


خزرتیترخبر:انجام فعالیت‌های عمرانی با رعایت حقوق شهروندی از مهم‌ترین کارهایی است که مدیریت شهری باید در اجرای پروژه‌های خود مدنظر داشته باشد چراکه اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها به‌صورت غلط و غیراصولی علاوه بر ضرر رساندن به مردم آن منطقه، سبب زشت شدن سیمای شهری و هدر رفتن سرمایه می‌شود.

البته عکس این ماجرا هم وجود دارد، یعنی ممکن است پروژه‌ای اجرایش برای شهر و منطقه لازم و ضروری باشد ولی از آن‌سو منافع عده‌ای از شهروندان را به‌خطر بی‌اندازد که در این صورت مدیریت شهری باید در اجرای پروژه طوری عمل کند که رضایت مردم هم جلب شود.

هیچکس منکر این قضیه نیست که شهرهای ما پیشرفت نخواهند کرد مگر با ساخت‌وسازهای اصولی و مهندسی و این امر زمانی میسر خواهد شد که مدیریت شهری با درایت و علم خود تمام این مسائل را واکاوی و با استفاده از مشاوران فنی، پروژه‌های شهری را تعریف کند.

* اجرای پل تک‌پایه میدان جانبازان و نارضایتی برخی کسبه‌ اطراف میدان

یکی از پروژه‌هایی که این روزها سر و صدای زیادی در قائم‌شهر به ‌پا کرده، اجرای پل تک‌پایه میدان جانبازان این شهرستان است که چندی پیش با حضور مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد و از همان ابتدا با نارضایتی برخی از کسبه‌ اطراف میدان مواجه شد.

یک شهروند قائم‌شهری به نمایندگی از مغازه‌داران میدان جانبازان این شهرستان که با احداث پروژه روگذر، خود را متضرر می‌دانند ، با بیان اینکه با اجرای این پل حقوق شهروندی رعایت نشده است، گفت: مجریان طرح 140 نفر را زیر یک پل قرار دادند و با شروع این طرح، مغازه‌ها تعطیل شده است و مستأجرها تخلیه کردند.

ف ـ رحیمی اظهار کرد: قبل از اجرای این پروژه، شهردار به ما گفت اجازه دهید کلنگ را بزنیم بعد با هم نشست می‌گذاریم و اگر لازم باشد در اجرای طرح تجدیدنظر خواهیم کرد ولی تا به امروز این اتفاق نیفتاد.

* صفر شدن درآمد مغازه‌داران با آغاز عملیات اجرایی پل روگذر

وی تصریح کرد: با آغاز عملیات اجرایی پل روگذر میدان جانبازان درآمدهای مغازه‌داران این میدان صفر شد چراکه ساختار پل به‌گونه‌ای است که مغازه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

این شهروند قائم‌شهری اظهار کرد: برای اینکه صدای اعتراض خودمان را به گوش استاندار برسانیم به استانداری رفتیم که اول ما را راه ندادند و بعد با جواب‌های سربالا گفتند که مشکل را پیگیری خواهیم کرد و بنده به نمایندگی از دیگر شاکیان می‌گویم اگر ظرف چند روز آینده جواب مناسبی نگیریم قصد داریم شکایات خود را نزد مراجع بالاتر ببریم.

* ساخت پل تک‌پایه، بدترین تصمیم ممکن بود

رحیمی ادامه داد: ما هیچ‌وقت با توسعه و پیشرفت شهرمان مخالفتی نداریم و مدیریت شهری می‌توانست از فضای خالی ضلع شمالی میدان جانبازان که مالکان آن مغازه‌ها هم حاضر به ‌فروش بودند استفاده کند و مانند پل میدان امام اجرا کند و اصولی کار می‌کردند تا مردم هم متضرر نشوند و ساخت این پل تک‌پایه، بدترین تصمیم ممکن بود.

وی با بیان اینکه حدود 40 سال در این منطقه زندگی می‌کنیم و جزو اولین ساکنان این مکان هستیم، تصریح کرد: تاکنون ترافیک آن‌چنانی ندیدیم که لازم به احداث پل هوایی باشد.

رحیمی از اطلاع‌رسانی ضعیف شهرداری در رابطه با شروع کار گلایه کرد و گفت: یک الی دو روز مانده به افتتاح پروژه، یک بنر کوچک زدند و در روز آغاز عملیات اجرایی اجازه اعتراض به مردم را ندادند و حتی خبرها را هم سانسور کردند تا به‌گوش استاندار نرسد.

* نه صحبتی با ما داشتند و نه نشستی برگزار شد

وی افزود: در بند بند قانون اساسی از حقوق مردم نام برده شده و مدیریت شهری قائم‌شهر، این‌گونه حق ما را زیرپا له کردند؛ نه صحبتی با ما داشتند و نه نشستی برگزار شد تا به نتیجه برسیم.

این شهروند با بیان اینکه ما تمام جوانی خود را گذاشتیم تا مغازه بخریم و تنها درآمد ما همین مغازه‌داری است، اظهار کرد: اگر قرار بود میدان توسعه پیدا کند راه‌های بهتری هم وجود داشت که مردم کمتر ضرر ببینند و این درست نیست که عده‌ای از مردم به‌خاطر توسعه شهر، تنها منبع درآمد خود را از دست دهند.

* شکایات خود را به گوش مسئولان کشوری می‌رسانیم

رحیمی به تعطیلی کارخانه‌های نساجی در قائم‌شهر اشاره کرد و گفت: قائم‌شهر یک شهر کارگری و صنعتی است و بیشتر مغازه‌ها در همین مسیر میدان جانبازان قرار دارد و همان‌طور که با تعطیلی نساجی بیش از 5 هزار نفر بیکار شدند، با اجرای پل میدان جانبازان هم این اتفاق خواهد افتاد و پیامدهای بدی دارد.

وی در پایان گفت: ترافیک در همه‌جای دنیا وجود دارد و می‌توان آن‌را طوری حل کرد که کمترین آسیب را داشته باشد و ما همچنان به اجرای پل میدان جانبازان معترض هستیم و در روزهای آینده، شکایات خود را به گوش مسؤولان کشوری می‌رسانیم.

این اعتراضات مردمی در حالی همچنان وجود دارد که رئیس شورای اسلامی شهر قائم‌شهر در مراسم آغاز اجرای عملیاتی پل روگذر میدان جانبازان با بیان اینکه برای رهایی از ترافیک در خروجی شهر، وجود این پل تک‌پایه لازم است، گفت: این تقاطع با کمک اعتبارات دولتی ساخته می‌شود تا مشکل ترافیکی ورودی و خروجی شهر را حل کند.

* اجرای پروژه با کمترین عوارض زیست‌محیطی

جعفر احمدی‌گرجی بیان کرد: قبل از اجرای این طرح مطالعات بسیاری انجام شد تا این تقاطع به‌صورت علمی و فنی ساخته شود و کمترین آسیب را به مردم منطقه وارد کند و این پل طوری تعبیه شده که به موازات بلوار ساخته و در زیرپل هم امکاناتی درنظر گرفته شده تا مسافران برای خرید هم توقف کنند.

وی در پایان گفت: این تقاطع غیرهمسطح فقط یک پروژه عمرانی نیست و موضوعات اجتماعی هم در آن لحاظ شده تا در مسیر اجرای آن بر روی نکات اصلاحی و به حداقل رساندن عوارض جانبی آن تمرکز کنیم و پروژه را با کمترین عوارض زیست‌محیطی به سرانجام برسانیم.

* احتمال اصلاح طول مسیر پروژه

شهردار قائم‌شهر نیز در جمع خبرنگاران، اعتبار مورد نیاز برای ساخت این تقاطع را 8 میلیارد و 50 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: تلاش ما بر این است این پروژه زودتر از یک‌سال به بهره‌برداری برسد.

رضا رحیمی اظهار کرد: در اجرای این طرح علاوه بر مسائل ترافیکی، بافت اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز لحاظ شده است.

وی افزود: در طول مسیر اجرای پروژه اگر نیاز به اصلاح باشد حتماً این کار انجام می‌شود.

براساس این گزارش، اینکه توسعه و پیشرفت هر شهر و منطقه در گرو اجرای پروژه‌ها و طرح‌های به‌روز دنیا است غیرقابل انکار است چراکه یکی از معضلات موجود در کشور و به‌ویژه استان مازندران وجود گره‌های کور ترافیکی به‌شمار می‌رود و اجرای زیرگذر و روگذرها می‌تواند بخشی از این مشکل را حل کند ولی نباید این مهم را فراموش کرد که در اجرای هر طرح و پروژه آن‌چیزی که نفع مردم را به‌دنبال دارد از اولویت بیشتری بهره‌مند است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :