آخرین عناوین

دوشنبه 4 بهمن 1395-8:40 کد خبر:39633

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

از بلاتکلیفی 9 ساله منجیری‌ها تا انکار معاون عمرانی استاندار

9 سال از زمان ریزش سنگ‌ بر سر خانه‌‌های اهالی روستای «منجیر» می‌گذرد، اما خانوارهای آسیب دیده همچنان برای جابجایی و انتقال در بلاتکلیفی بسر می برند.


خزرتیترخبر: هنوز صدای غرش رعب‌انگیز سنگ‌های غول پیکر و آوار آن بر سر خانه‌‌های مردمان زحمت‌کش روستای «منجیر» در بخش کوهستانی کجور در گوش‌ها شنیده می‌شود و گویی هر لحظه ‌باردیگر ریزش‌ها آغاز شده تا زخمی دگر بر پیکر این روستای زیبا بزند.

9 سال از زمان ریزش سنگ‌های غول‌پیکر بر سر خانه‌‌های اهالی روستای «منجیر» می‌گذرد و خاطره تلخ آن همچنان در اذهان باقی است ولی آنچه در این بین بیشتر از خسارات ریزش سنگ‌ها، روح و روان مردم آسیب دیده را می‌رنجاند بلاتکلیفی و بر سر دو راهی انتقال و جابه جایی خانوارهای آسیب دیده است که اکنون به نهمین سال خود رسیده است.

جلسات پیاپی همراه با تصویب مصوبه‌‌ها و وعده‌های گوناگون برای انتقال و جابه جایی خانوارهایی که منازل مسکونی و باغات آنها بر اثر ریزش سنگ تخریب و دچار خساراتی شده است، حتی نتوانسته مرهمی بر آلام روحی باشد و اکنون پس از 9 سال همچنان خانوارهای خسارت دیده منتظر پاسخی شایسته هستند تا تکلیف خود را بدانند که آیا باید به ناچار به همان خانه‌های آسیب دیده خود بازگردند و با نگرانی در آن زندگی کنند یا اینکه تدبیر مسئولان استانی، امید را در دل آنها زنده کند و این‌باره طلسم جابه جایی و انتقال شکسته شده و از حالت بلاتکلیفی خارج شوند.

برای بررسی آخرین وضعیت انتقال روستای منجیر بخش کجور به سراغ مسئولان شهرستانی و شورای این محل رفتیم و با انها گفت‌‌وگویی انجام شد که در زیر می‌خوانید.

عضو شورای اسلامی روستای منجیر بخش کجور درباره آخرین وضعیت جابه جایی این روستا، گفت: معاون عمرانی استاندار مازندران پس از گذشت 9 سال از ریزش سنگ‌های غول پیکر بر سر خانه‌های مردم و بروز خسارت و آواره شدن تعداد زیادی از اهالی این روستا، می‌گوید هنوز به ما جوابی نداده است.

* پول حساب مدیریت بحران مال منجری‌‌ها نیست

علی مسعودی افزود: علی نبیان معاون عمرانی استانداری مازندران همچنین اعلام کرد که پول در حساب مدیریت بحران استان وجود دارد اما مربوط به روستای منجیر نیست.

وی تصریح کرد: ما اهالی روستا که 9 سال در پیچ و خم جابه جایی روستا قرار داریم چگونه است که باز باید منتظر جواب آقای نوبخت باشیم.

عضو شورای اسلامی روستای منجیر بخش کجور ابراز کرد: جواب درست و حسابی به ما ندادند و مردم سرگردان هستند و حتی برخی از اهالی در همین روستا مستأجر شدند.

* خود معاون عمرانی استاندار دستور داده بود که قیمت کارشناسی شده را تعیین کنیم

وی خاطرنشان کرد: خود معاون عمرانی استاندار دستور داده بود که قیمت کارشناسی شده را تعیین کنیم تا املاک تخریب شده از ریزش سنگ‌های غول پیکر را خریداری کنند که مستندات آن نیز وجود دارد به طوری در 16 اسفند 95 در فرمانداری نوشهر خود وی رئیس جلسه بود ولی الان چنین سخنی از سوی خودش را تکذیب می‌کند و می‌گوید چنین دستوری را نداده است در حالی که صورت‌جلسه آن را داریم.

مسعودی گفت: امسال نیز ریزش سنگ در روستا اتفاق افتاد و مشکلات اهالی سر جای خود باقی است.

* منتظر پاسخ نامه هستیم

فرماندار نوشهر نیز با اشاره به اینکه بحث انتقال خانوار آسیب‌دیده از ریزش سنگ‌های غول‌پیکر در روستای «منجیر» بخش کجور مسیرهای فراز و نشیب زیادی داشت، اظهار کرد: آخرین جمع‌بندی با حضور کارشناسان از زمان حضورم این شد که خسارت‌ها باید پرداخت شود تا موضوع مشخص شود.

علی شادمان افزود: تعیین خسارت انجام شد و از استان نامه‌ای به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور داده شد و منتظر پاسخ نامه هستند تا تخصیص اعتبارات انجام شود.

* باید تکلیف این افراد مشخص شود

نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کجور در مجلس شورای اسلامی هم گفت: حادثه ریزش سنگ‌های بزرگ در روستای «منجیر» بخش کجور و در نتیجه آسیب و خسارت وارده به خانه‌های روستائیان واقعه‌ای ناراحت کننده بود و سبب شد تا تعداد زیادی از اهالی این روستا دچار مشکل شوند.

قاسم احمدی‌لاشکی افزود: اینکه مردم خسارت دیده این روستا سالیان سال همچنان در بلاتکلیفی جابه‌جایی و انتقال به نقطه‌ای امن به سر ببرند کار درستی نیست و باید تکلیف این افراد مشخص شود.

*دستگاه‌های متولی توپ را به زمین یکدیگر پرتاب می‌کنند

وی تصریح کرد: دستگاه‌های متولی توپ را به زمین یکدیگر پرتاب می‌کنند و هر کدام سعی در شانه خالی کردن دارند که این اصلاً زیبنده نیست و بهتر است به جای این کارها میزان خسارت تعیین تکلیف شده را پرداخت کنند.

نماینده مردم شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کجور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گمان نمی‌کنم مبلغ تعیین شده رقم زیادی برای استانداری باشد، تأکید کرد: اگر مسئولان استانی توان حل این مشکل مردم روستای «منجیر» بخش کجور را ندارند دست‌کم به مردم این روستا اعلام کنند تا بیش از این مردم بر سر دو راهی نمانند تا بتوانند تصمیم برای خود بگیرند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :