آخرین عناوین

چهارشنبه 13 بهمن 1395-11:26 کد خبر:40750

سوء مدیریت و تدابیر دیرهنگام مسئولان بی خیال:

توقف فعالیت خط انتقال گاز دامغان-ساری و نگرانی مردم مازندران

قطع و افت فشار گاز قصه پرغصه مردم مازندران بوده و هست و از گوشه و کنار استان هم خبر می‌رسد که مردم برخی روستاها با قطعی کامل گاز روبه‌رو شدند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از تسنیم، قطع و افت فشار گاز قصه پرغصه مردم خطه سرسبز استان مازندران بوده که از سالهای گذشته در زمستان نقل محافل و تحفه ناوارد مردم این استان شده است.

از آنجایی که استان مازندران و بخش‌هایی از گلستان در مسیر خط پایانی انتقال گاز ایران قرار دارد بنابراین تامین گاز مشترکان مازندران و بخش‌هایی از گلستان از طریق کشور ترکمنستان تا قبل از پاییز امسال تامین شده بود.

گرمای بی‌سابقه تابستان امسال در صد سال اخیر و سرمای کم سابقه در استان مازندران در ماه آذر و دی و خسارت بالای بارش برف به مرکبات استان نیز هنوز از ذهن مردم مازندران خارج نشده که ناگهان اضطراب قطعی گاز مردم مناطق شهری، روستایی و کوهستانی استان را نگران کرده است.

هم اکنون گاز تمامی جایگاه‌های سی ان جی واحدهای تولیدی و ادارات استان قطع است و در صورت تداوم سرما گاز واحدهای نانوایی قطع و باید صاحبان این واحدها به سوخت جایگزین برگردند.

اگر چه تدابیر کج‌دار مریض مسئولان استان و کمی دیرهنگام آنان سبب شد تا مشترکان خانگی در شهرهای شرقی استان دچار قطعی گاز نشوند ولی از گوشه و کنار استان مازندران خبر می‌رسد که مردم برخی روستاهای کوهستانی در آمل، بهشهر و گلوگاه با قطعی کامل گاز روبه‌رو شدند.

از سویی دیگر افت فشار گاز در روزهای اخیر در استان مازندران حادث شده و مسئولان ارشد استان را بر آن داشت تا در قالب اطلاعیه فوری گاز تمامی ادارات استان را در 24 ساعت قطع کنند چرا که در گذشته در ساعات اداری اشتراک گاز ادارات وصل بوده است.

اخطار برای قطع گاز مشترکان خانگی

ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران در نشست خبری خود به مناسبت دهه فجر از خبرنگاران خواست تا مردم استان را به کم مصرفی و صرفه جویی در مصرف گاز دعوت کنند.

وی با بیان اینکه گاز ترکمنستان به استان مازندران قطع شده و در صورت تداوم افزایش مصرف مشترکان خانگی احتمال قطعی گاز برای مشترکان پرمصرف نیز وجود دارد تاکید کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان استان بتوانیم تا پایان فصل سرما گاز مشترکان خانگی را برقرار کنیم.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه مازندران در روزهای پایانی هفته جاری با افت نسبی دما و سرمای بالایی روبه‌رو خواهد شد تصریح کرد: بر این اساس گاز ادارات، واحدهای تولیدی و واحدهای سی ان جی قطع شده و نیروگاه‌ها به سوخت دوم بازگشتند.

نکته جالب توجه این است که در سال‌های نخست فعالیت دولت یازدهم وعده‌ها حاکی از برطرف کردن مشکل گاز مردم استان‌های مازندران و گلستان از طریق انتقال گاز عسلویه به مازندران داشته ولی با گذشت چندین سال هنوز این پروژه به سرانجام خود نرسیده و حتی به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس مدتی است متوقف شده است.

پروژه‌ای که در صورت تکمیل آن به گفته مسئولان شرکت گاز در سال 96 دیگر مردم استان با مشکل قطعی گاز روبه‌رو نخواهند شد و در واقع کشور از واردات گاز بی‌نیاز می‌شود.

در بحران ناشی از برف هفته‌های گذشته گاز بسیاری از شهرهای استان مازندران همچون آمل، بابل، بابلسر و چالوس قطع شد و مردم بیش از سه روز برای فرار از سرما به روستاها پناه بردند تا با وسایل ابتدایی گرمایشی از این زمستان سرد جان بدر ببرند.

در این سال‌ها بسیار عنوان شده که استان مازندران در انتهای خط لوله گاز و بن بست گازی قرار دارد و این امر موجب می‌شود به هنگام مصرف بالا، شهرهای شمالی با افت فشار و قطع گاز روبه‌رو شوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران که دو سال پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها مدعی شده بود با روی کار آمدن دولت جدید این خط انتقال گاز تا سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد حال بر وعده خود مهر تمدید زده و بیان می‌کند: این خط انتقال سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید هر چند که نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس نظر دیگری در این رابطه دارد.

مدیرعامل گاز مازندران از اجرای خط لوله گاز دامغان - کیاسر - ساری با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد تومان جهت تقویت فشار گاز در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: احداث این خط ضمن استمرار پایداری جریان گاز استان نقش مهمی در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی خواهد داشت.

انتقال گاز ساری - دامغان شاید وقتی دیگر

با وجود اینکه مدیرعامل شرکت گاز از جدیت برای اتمام این پروژه خبر می‌دهد اما نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر این خط انتقال متوقف است زیرا این پروژه مشکلات زیست محیطی و تامین منابع مالی دارد.

سیدعلی ادیانی از نبود خط مستقل گازی برای استان مازندران خبر داد و افزود: اگر خط انتقال گاز از دامغان به ساری تکمیل شود مشکل قطع گاز استان مازندران برطرف می‌شود.

وی خبر مدیرعامل گاز استان مازندران مبنی بر تکمیل این پروژه در سال آینده را رد کرد و افزود: این خط انتقال در سال آینده به بهره‌برداری نمی‌رسد!

امیدواریم در فجر انقلاب اسلامی که مردم استان شادان از برگزاری جشن‌های سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب هستند با قطعی گاز خانگی چهره آنان مکدر از عملکرد ضعیف دولتمردان استان نشود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :