آخرین عناوین

چهارشنبه 11 تير 1393-14:33 کد خبر:410

مسئولین جواب قانع کننده نمی دهند

بلاتکلیفی مردم در مصرف کردن آب شرب ساری

آب شرب شهر ساری که توسط اعضای شورای شهر ساری مشکل‌دار اعلام شده بود همچنان مورد دغدغه مردم این شهرستان است و مردم بر سر خوردن و نخوردن آن تردید دارند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، خوردن یا نخوردن آب شرب ساری این روزها دغدغه‌ای است که مردم در کوچه و بازار مطرح می‌کنند.

مشکل‌دار بودن آب شرب شهر ساری در ابتدا توسط اعضای شورای شهر ساری مطرح شد و پس از آن با مصاحبه‌های که در سطح رسانه‌ها مطرح شد بحث مشکل آب شرب شهرستان ساری فراگیر شد و از سطح رسانه‌ها در کوچه و بازار این موضوع مطرح است که بالاخره آب شرب شهر ساری سالم است یا خیر؟

مسئولان آبفای شهری پس از مطرح شدن این موضوع در کنفرانس خبری با صراحت اعلام کردند که آب شرب شهر ساری مشکل ندارد و مردم می‌توانند با خیال راحت از آب ساری استفاده کنند.

دو روز پس از مصاحبه مسئولان آبفای شهری مازندران عضو شورای شهر ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به ابعاد دیگر مشکلات آب شرب شهر ساری اشاره کرد که تردید مردم از بابت مشکل‌دار بودن آب شرب این شهر بیشتر شد.

علی اکبر ذلیکانی به ابعاد جدید مشکلات آب شرب شهرستان ساری اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین املاح مورد نیاز بدن از طریق آب تامین می‌شود، سختی آب آشامیدنی شهرستان ساری بسیار بالا است اما مسئولان آب و فاضلاب شهری می‌خواهند بگویند که سختی آب، مشکلی به وجود نمی‌آورد، سختی آب، آلاینده شیمیایی است که باید به حد مطلوب برسد.

وی ادامه داد: استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب هم نه تنها مشکلی رفع نمی‌کند بلکه مشکلات دیگری هم اضافه می‌کند، این دستگاه یون‌های دو ظرفیتی که سختی آب را تشکیل می‌دهد را گرفته و به جای آن سدیم آزاد می‌کند که عامل به وجود آورنده پوکی استخوان است.

تامین آب شرب ساری از طریق چاه‌ها

این مسئول خاطرنشان کرد: آب آشامیدنی شهر ساری از طریق چاه‌ها تامین می‌شود که غیر از کلرزنی، اقدام دیگری روی این آب صورت نمی‌گیرد، عمده دفع فاضلاب هم از طریق چاه‌های جذبی است و می‌توان حدس زد وقتی تامین آب و دفع فاضلاب از طریق چاه است، احتمال آلودگی بالا باشد، اگر آلودگی چاه‌های فاضلاب به چاه تامین آب سرایت کند خطراتی ما را تهدید می‌کند و دقت ما باید بیشتر از مناطقی باشد که دفع فاضلاب آنها از طریق سیستم فاضلاب است، با این وصف ساده‌انگارانه است که بگوییم آب آشامیدنی ساری هیچ مشکلی ندارد.

تکیه مسئولان آبفای شهری تنها به آلایندگی میکروبی

در مصاحبه مدیرعامل آبفای شهری مازندران که از طریق روابط عمومی این سازمان منتشر شد ذبیح‌الله ذاکری به وجود 10 آزمایشگاه کنترل کیفی آب در استان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه آزمایشات کنترل کیفی آب به صورت روزانه در سطح آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب در راستای بهبود کیفیت آب شرب شهروندان به صورت دوره‌ای و برنامه‌ریزی شده نسبت به شست‌وشو و خروج رسوبات از سیستم آبرسانی اقدام می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اعلام اینکه مردم مازندران به ویژه ساری با اطمینان از آب شرب استفاده کنند زیرا آب مصرفی مردم در ساری مطابق با استاندارهای تعریف شده است، بیان داشت: شایعاتی مبنی بر آلودگی آب شرب در ساری و برخی مناطق مرکز مازندران صحت ندارد.

آب ساری آلاینده میکروبی ندارد

وی گفت: آب آشامیدنی شهر ساری دارای آلاینده‌های میکروبی نیست و این آمادگی را داریم تا مسئولان شهری و اصحاب رسانه از آزمایشگاه‌های این شرکت بازدید کنند.

ذاکری با اشاره به اینکه آزمایشگاه‌های این شرکت آب را از لحاظ کیفیت و آلاینده‌های میکروبی کنترل می‌کنند،خاطرنشان کرد: شبکه‌های بهداشت استان نیز این کار را انجام می‌دهند.

ذاکری توزیع آب سالم و بهداشتی را از دغدغه‌های این شرکت دانست و تصریح کرد: آب تولیدی و توزیع شده در بین مشترکان سالم و از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آبفای شهری مازندران کنترل کیفی آب را یکی از اولویت‌های شرکت آبفا شهری دانست و تصریح کرد: با آزمایشات صورت گرفته اثبات شد آب شرب شهرستان ساری قابلیت شرب دارد و شهروندان ساری بدون نگرانی می‌توانند آب را مصرف کنند.

وی گفت: کلر به عنوان ماده گندزدای متعارف مورد مصرف برای آب شرب، دوز مصرف آن مطابق استاندارد آب آشامیدنی یک‌هزار و 53 تعیین شده و در این محدوده آزمایشات متنوعی بر روی نمونه‌های آب انجام می‌شود که با دوز تزریق تعریف شده در تماس با آب و محلول در آب هیچ‌گونه مشکل کیفی برای آب و سلامت افراد جامعه ایجاد نمی‌کند.

مدیر عامل آبفای شهری مازندران درباره سختی آب شرب شهر ساری که دغدغه مسئولان شهری ساری است مسائلی را مطرح نکرد.

سختی آب شرب ساری دغدغه کارشناسان و صاحب‌نظران

جدای بحث آلودگی میکروبی آب شرب شهر ساری بحث سختی آب برای کارشناسان و صاحب‌نظران بسیار مطرح است و مردم به دنبال اظهارنظر دقیق درباره سختی آب شرب شهر ساری هستند که کمتر مسئولان آبفای شهری در این باره اظهار نظر می‌کنند.

نقش کمرنگ دانشگاه علوم پزشکی

در صحبت‌های عضو شورای شهر ساری درباره بروز بیماری داخلی برای مصرف کنندگان آب شرب شهر ساری نیز اشاره‌ای شد که نیاز است مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشند و اگر بحث سختی آب شهرستان ساری جدی است این موضوع به اطلاع مردم برسد که مردم حداقل آب شرب شهر ساری بجوشانند و مصرف کنند.

خبرگزاری فارس در استان مازندران آماده دریافت متولیان امور آب و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره مسائل مطرح شده درباره آب شرب شهر ساری است تا اطمینان خاطری به مردم این شهر از بابت آب شرب داده شود.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :

  • ركابي
    شنبه 14 تير 1393-8:17


    آب منطقه هفت تير آلوده است.بيماري فراوان در محله مان حاكم هست/كمربندي غرب ي انتهاي شهبند.بدادمان برسيد