آخرین عناوین

پنجشنبه 5 اسفند 1395-9:7 کد خبر:41014

بعد از معاون دادگستری، نماینده بابل هم وارد میدان زباله شد:

دولت در حوزه پسماند حرکت منسجمی نداشت/ سردرگمی کاسبان زباله در ساری

در کشورهای پیشرفته به آن «طلای کثیف» می گویند، اما همین طلای کثیف امروز به یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی و زیست محیطی مازندران تبدیل شده است.


به گزارش خزرخبر،در کشورهای پیشرفته جهان به آن «طلای کثیف» می گویند و حتی برخی از کشورهای اسکاندیناوی مانند «سوئد» آن را در ردیف کالاهای وارداتی شان قرار داده اند، اما همین طلای کثیف در کشورهای توسعه نیافته یا جهان سوم مایه دردسر و بیماری و مشاجره است.

بی شک امروز «زباله» یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی و زیست محیطی مازندران است،معضلی که تقریبا همه شهرهای مازندران به نسبت از آن رنج می برند و هر دولتی هم که بر سر کار آمده قول مساعد برای حل این معضل را داده است اما آب از آب تکان نخورده، نه برای پسماند طرح جامعی ارائه شده و نه هنوز زباله سوزها راه اندازی شده اند و نه اینکه جدّیتی در مردم برای تفکیک وجود داشته است.

در این میان تنها شهری که بیش از 2 سال است برای پسماند زباله ها تصمیم جدی گرفته «ساری» است، اگرچه مرکز استان مازندران از شیرابه های زباله ها که به جاده کیاسر منتقل می شود آسیب فراوان می بیند اما در بحث پسماند، تفکیک زباله و فرهنگسازی در این حوزه بسیار از دیگر شهرهای مازندران جلوتر است.

این روزها مخالفان سیاسی شهردار ساری که به «کاسبان زباله» مشهور شده اند سعی دارند موضوع شیرابه ها و انتقال زباله ساری را دستمایه حمله به شهردار جوان مرکز استان قرار دهند.

در حالیکه این مسئله تاریخچه طولانی و دردناکی دارد و منحصربه این شهردار نیست، هرچند انتظار می رفت مهدی عبوری با انقلابی که در شهر ساری ایجاد کرد، چاره هم برای زباله بیاندیشد، اما به نظر می رسد کمبود منابع مالی، بدقولی های دولت در تامین اعتبارات وعدم همراهی همه دستگاه های ذی ربط به خصوص استانداری مازندران از جمله دلایلی باشد که عبوری را تا به حال ناکام گذاشته است.

استانداری مازندران قبلا ناتوانی خود را در حل معضل زباله محمودآباد و دعوای زباله ای آنها با آملی ها نشان داد و در نهایت کار به جایی رسید که مردم محمودآباد تهدید کردند که زباله هایشان را به خزر می ریزند تا آب آنها را به ساری بیاورد، برخی دیگر هم اعلام کردند زباله ها را با وانت به ساری می آورند و جلوی درب استانداری تخلیه می کنند.

به تازه گی «حسین نیازآذری» نماینده بابل در مجلس با بیان اینکه در بحث پسماند انتظار توجه بیشتری از سوی دولت داشتیم گفت: دولت در این زمینه حرکت منسجمی نداشته است.

این اظهارات در واقع تایید انتقاد مردم ساری از دولت است که برای حل مشکل زباله ساری به کمک شهرداری نمی آید و با این کار نان انتقاد را در سفره سوء استفاده کنندگان گرم می کند.

نیازآذری به درستی غالب شهرهای استان را گرفتار معضل زباله دانسته و اظهار کرد: از دولت در این زمینه حرکت منسجمی ندیده ایم و این یکی از دلایل مهم باقی ماندن مشکل زباله است.

این اظهارات باید مورد توجه کسانی قرار بگیرد که در ساری به کاسبان زباله مشهور شده اند و همواره تیر نقد خود را به سوی شهرداری نشانه می روند و هیچ سخنی از دولت و نقش کمرنگ آن در میان نیست این منتقدان که به نظر می رسد هر روز بی رمق تر می شوند و سعی می کنند با قلب کردن موضوع به سمت فریب افکار عمومی بروند نه تلاش شهرداری در حوزه پسماند را می بینند و نه برنامه های فرهنگی فراوان در این حوزه در سال جاری را رصد کرده اند.

انتقاد آنها درباره شیرابه ها البته که به حق است اما منحصر به مهدی عبوری است شیوه بیان آن غرض ورزانه و زبان نقد به شدت سطح پایین و بیمارگونه است.

اظهارات چند روز اخیر معاون دادگستری مازندران درباره قانونی بودن فعالیت های شهرداری در حوزه زباله و زیان های سیاسی شدن این بحث باعث شد که دشمنان بدزبان ساری هدف خود را از مهدی عبوری به معاون دادگستری تغییر دهند و به خوبی نشان دهند که مسئله آنها نه سلامت مردم شهر و بحث پسماند که زمینگیر کردن مهدی عبوری و توسعه شهر ساری است.

البته آنها باید بداند که کافی است 80 روز دیگر صبر کنند و ببیند که مردم چگونه به نامزدهایی که عبوری را شهردار خود می دانند «آری» می گویند و مثل همیشه چشم خود را بر حیله های این خناسان می بندند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :