آخرین عناوین

جمعه 11 فروردين 1396-18:16 کد خبر:41531

خبرگزاری فارس گزارش می‌دهد:

معضلات زباله و سکوت مسئولان استانی/جانمایی نادرست مکان‌های دپوی زباله در مازندران

زباله در بیشتر شهرهای استان به معضل تبدیل شده است و هنوز ذهن مسئولان مرتبط درگیر این مسئله نشده و باید در این مورد چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد.


خزرخبر: معضل زباله در منطقه پشت‌کوه چهاردانگه ساری تمام زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده و نگرانی‌های بسیاری ایجاد کرده است.

منطقه‌ای که در یک نگاه می‌توان به عمق محرومیت آن پی برد متأسفانه بحث انتقال زباله مشکلات آنان را دوچندان کرده است و جفایی در حق این مردم شده که نه تنها محرومیت آنان کاسته نشده بلکه انتقال زباله به مدت 11 سال آثار سوء و عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داشته که با هیچ مرهمی قابل جبران نیست.

تصادفات جاده‌ای ناشی از حمل زباله و نشت زباله، حرکت شیرابه در زمان بارندگی به نقاط پایین‌دست، عدم سامان‌دهی، نشت شیرابه و رهاسازی آن، انتقال بسیاری از بیماری‌ها از طریق پرندگان و حشرات، ایجاد منظره ناخوشایند و متعفن و آلودگی آب و هوا  تنها بخشی از سوغات انتقال زباله به منطقه چهاردانگه است.

مردم منطقه تنها این سئوال را با خود زمزمه می‌کنند آیا این حق ماست که زباله شهرستان ساری و حومه به مسافت 130 کیلومتر حمل و بر سر ما رها شود واقعاً کسی نیست این مشکل را برطرف کند؟؟؟!

*زباله؛ معضل مهم تمامی شهرهای مازندرانی

مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار کرد: زباله مهم‌ترین معضل تمامی شهرهای مازندران است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با بیان اینکه نگاهی که امروز به زباله می‌شود این بوده که چیز اضافه نیست واقعاً می‌تواند سرمایه بزرگی باشد، اضافه کرد: امروز نه تنها از این سرمایه استفاده نمی‌کنیم بلکه با عدم مدیریت صحیح داریم منابع آب و خاک را آلوده می‌کنیم.

وی یادآور شد: متأسفانه همه شهرهای مازندران به نوعی با معضل زباله مواجه هستند حتی برخی مناطق زباله را در داخل جنگل، بستر رودخانه‌ها و کنار دریا رهاسازی و دفع می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه دفن زباله به‌ صورت بهداشتی نیست و مخاطرات جدی به همراه دارد، اضافه کرد: در گذشته تدبیری جدی به حال این مسأله نشده است چرا که از ابتدا به درستی جانمایی نشده بود.

*سامان‌دهی زباله مطالبه به‌حق مردم است

ابراهیمی‌کارنامی با تأکید بر اینکه روش دفع و دفن زباله باید بهداشتی و اصولی باشد، خاطرنشان کرد: امروز تمام هم و غم به‌عنوان اولویت اساسی مدیریت حوزه پسماند و پساب استان است که باید سریع‌تر این مهم به‌ صورت اساسی و پایه‌ای حل شود.

وی یادآور شد: همچنین باید اقدامات اساسی‌تری به‌ ویژه در حوزه پسماندهای عمومی انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه سامان‌دهی زباله مطالبه به‌ حق مردم است، اظهار کرد: شیرابه‌های زباله در مسیر ریخته می‌‍شود که توقع داریم شهرداری به‌ صورت اصولی در ارتباط با مدیریت اساسی پسماند در ساری چاره‌اندیشی کند.

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه حمل زباله به منطقه پشت کوه باید جلوگیری شود، اظهار کرد: امیدواریم با صنایع تبدیلی بخش اعظمی از ظرفیت‌ها استفاده شود تا بتوانیم وضعیت استان را به‌ طور مطلوب سامان‌دهی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بحث الگوی مصرف باید اصلاح شود و تفکیک از مبدا صورت گیرد، افزود: بازیافتی‌ها باید به سمت صنایع تبدیلی برود چرا که صنایع تبدیلی بسیاری در این زمینه فعال است و شهروندان و دستگاه‌های متولی نیز در این زمینه همکاری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند و مجموعه بهداشت و درمان براساس ماده ۳۶ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند مکلف به شناسایی، گزارش و پیگیری وضعیت پسماند مکلف هستند تا در این زمینه فعال شوند.

ابراهیمی‌کارنامی ادامه داد: تذکرات لازم در این زمینه ارسال شده که در سال ۹۶ موضوع آلودگی ناشی از عدم مدیریت صحیح پسماند پیگیری شود و ما نیز به‌عنوان دستگاه ناظر بر این مهم پیگیری می‌کنیم.

*نگرانی درباره معضل زباله در منطقه پشتکوه دیده می‌شود

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حق با مردم منطقه پشتکوه است و بارها در جلسات مردمی آنان شرکت کردم.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه متأسفانه هنوز مسئول استانی و شهرستانی ندیدم در این زمینه اظهارنظر کند، افزود: این موضوع باید به‌عنوان نگرانی دیده شود اما هنوز ذهن مسئولان مرتبط درگیر این مسئله نشده و باید در این مورد چاره‌اندیشی جدی صورت گیرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع زباله باید همکاری بیشتری کنند تا به این موضوع به‌صورت جدی پرداخته شود.

براساس این گزارش، تقاضای 98 روستای بخش چهاردانگه این است که از حمل و انتقال زباله شهرستان ساری به این منطقه جلوگیری شود ؛حال باید دید آیا این خواسته به حق مردمی محقق می‌شود یا خیر ؟؟!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :