آخرین عناوین

شنبه 12 فروردين 1396-10:59 کد خبر:41544

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد:

کشاورزان باغ جدید احداث نکنند/ باغ در مازندران آسیب‌پذیر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اشتهای کاذب را دلیل رشد اراضی باغی در استان دانست و گفت: کشاورزان باغ جدید احداث نکنند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از بلاغ، دلاور حیدرپور اشتهای کاذب را دلیل رشد اراضی باغی در استان دانست و اظهار داشت: برخی به صورت تفریحی در اراضی کوچک اقدام به احداث باغ‌های مرکبات کردند و با این دلیل که قیمت برنج اقناع‌کننده نیست، به تغییر کاربری اراضی خود اقدام کردند.

وی با بیان اینکه بیش از 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به باغ‌های مرکبات اختصاص یافته است، افزود: به هیچ وجه به کشاورزان توصیه احداث باغ نمی‌کنیم و حمایتی نیز نخواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: از زمانی که در سازمان جهاد کشاورزی استان حضور یافتم با افزایش سطح باغ‌های استان مخالف بودم چون مازندران داری نوسانات آب و هوایی زیادی است و باغ‌ها توانایی مقابله با آن را نخواهند داشت.

این مسئول خاطر نشان کرد: بهترین گزینه برای توسعه باغ، اراضی شیب‌دار است که قابلیت تولید محصول صادراتی دارد.

حیدرپور با بیان اینکه در اراضی شیب‌‌دار ظرفیت تولید گردو، گیلاس و فندق وجود دارد، بیان کرد: ایجاد باغ‌های جدید را توصیه نمی‌کنیم چون بیش از نیاز کشور تولید داریم و ادامه این روند موجب ضرر باغداران خواهد شد.

وی تاکید کرد: بهترین گزینه زراعی برای دشت، برنج است که محصولی استراتژیک و قابل اهمیت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به ممنوعیت کشت برنج در دیگر استان‌ها، اراضی شالیزاری محدود شده و نیاز داریم که سطح زیر کشت برنج افزایش یابد.

این مسئول بهره ‌برداری از باغ را در درازمدت موجب ضرر و زیان کشاورز دانست و متذکر شد: توصیه می‌کنیم کشاورزان به کشت برنج روی آورند و اگر زمین آنها قابلیت کشت برنج را نداشت، برای تولید مرکبات با کیفیت به کارشناسان فنی جهاد کشاورزی استان مراجعه کننند.

باغ در مازندران آسیب‌پذیر است

حیدرپور 30 درصد از اراضی باغی استان را درجه سه دانست و بیان کرد: این مقدار از اراضی باغی به صورت سنتی اداره شده و آسیب‌پذیری بالایی دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری اراضی باغی به شالیزاری چه فعالیتی انجام داده است، گفت: اطلاع‌رسانی‌هایی انجام داده‌ایم امام به دلیل تفکر حاکم بر استان و جاذبه‌های که باغ دارد، کشاورزان از تغییر اراضی باغی به شالیزاری استقبال نمی‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در پایان تاکید کرد: از لحاظ فنی ایجاد باغ جدید را به هیچ یک از کشاورزان به خصوص شالیکاران توصیه نمی‌کنیم چون باغ در مازندران آسیب‌پذیر است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :