آخرین عناوین

چهارشنبه 5 آذر 1393-15:27 کد خبر:4222

در انتقال خون غرب مازندران چه می گذرد؟!!

کمبود پزشک انتقال خون چالش پزشکی در غرب مازندران/دلسردی پزشکان از کار در انتقال خون

پزشکان خود را به دلیل دستمزد پایین از دست دادیم/اعتبارات انتقال خون ایران به خوبی تعریف نشده است/نماینده مجلس مشکل انتقال خون چالوس را جدی نگرفت/با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم/نیاز به پزشکان متخصص داریم/تامین حقوق مکفی 15 پزشک انتقال خون در مازندران مشکلات را حل می‌کند.


به گزارش خزرخبر و به نقل فارس، مرکز انتقال خون چالوس برای نخستین‌ بار در سال 59 به‌ عنوان مرکز توزیع فرآورده‌های خونی غرب مازندران با همت کارکنان اداره‌کل انتقال خون مازندران در محل بخشداری این شهرستان راه‌اندازی شد.

طبقه همکف دارای واحدهای فنی اهداکنندگان و طبقه نخست آن اداری بوده و دارای یک‌ دستگاه سوئیت مهمان‌پذیر است.

معمولا در شروع فصل بهار و تابستان و شیوع بیماری فاویسم، مصرف خون در مازندران بیشتر شده و با شروع کار کشاورزی در این فصول اهدای خون کاهش می‌یابد.

مرکز انتقال خون شهرستان چالوس نیز همانند سایر مراکز مازندران همه‌ روزه مشغول پذیرش اهداکنندگان خون است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که معاینات اولیه در این مرکز به دفعات توسط افراد غیرپزشک انجام شده و برخی از مراجعان نیز اعلام کردند در قبال انجام آزمایش گروه خونی توسط یک فرد مشخص، وجه دستی از آن‌ها دریافت شد بی‌آنکه هیچ‌گونه سند رسمی در قبال این وجه به فرد مراجعه کننده داده شود.

پایگاه انتقال خون چالوس با وجود اینکه پرسنل بسیار خدومی دارد و زحمات بسیار زیادی را متحمل می‌شوند اما دارای مشکلاتی نیز هستند که انتقادات خود را به استان اعلام داشتند و در عمل هیچ تلاشی برای ترمیم اداره امور نشده چراکه رویه‌های نادرست همچنان ادامه دارد و این پایگاه به شکل جزیره‌ای رها شده است.

توجه نداشتن به مشکلات پرسنل و پزشکان باعث بروز مشکلاتی شده که اگر حل نشود، علاوه بر تهدید سلامت مردم و کاهش سهم مازندران در تامین نیازهای خون و فرآورده‌های خونی کشور تبدیل به یک چالش بزرگ پزشکی می‌شود.

پزشکان خود را به دلیل دستمزد پایین از دست دادیم

مدیر پایگاه انتقال خون چالوس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در چالوس گفت: تجهیزات و ادوات کار در انتقال خون چالوس وضعیت بسیار مناسبی دارد که حتی همطراز با پایگاه‌های مهم کشوری است اما از نظر اعتبارات در بخش نیروی انسانی دچار بحران هستیم.

کامبیز کیادلیری با بیان اینکه با وجود امکانات زیاد و خوبی که داریم اما فضای لازم و کافی برای استقرار بهتر آن‌ها را نداریم، افزود: ممیزانی که برای تجهیزات و خدمات به استان می‌آیند و کار ممیزی انجام می‌دهند همه چیز را در کنترل دارند.

وی اظهار کرد: بحث نیروی انسانی و اعتبارات که از سال 88 تاکنون انتقال خون را به قهقهرا برد باعث شد مشکلات در این حوزه جدی شود و به همین دلیل کارکنان و پزشکان به دلیل دستمزدهای پایین از کار در انتقال خون ناامید شده و می‌روند.

کیادلیری با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها 2 پزشک از طرف شبکه‌های بهداشت نوشهر و چالوس به طور شیفتی و موقت با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: 2 پزشک از نوشهر و چالوس با مرکز انتقال خون چالوس به طور موقت همکاری دارند.

وی ادامه داد: در ساعات عصر به دلیل نبود پزشک نه‌ تنها انتقال خون چالوس تعطیل است و خون‌گیری انجام نمی‌شود بلکه جایی هم برای خون‌گیری نمی‌توانیم برویم چون تیم‌های سیار ما حذف شده است.

اعتبارات انتقال خون ایران به خوبی تعریف نشده است

مدیر پایگاه انتقال خون چالوس افزود: برای حل مشکلات انتقال خون چالوس مکاتبات زیادی انجام دادیم اما هنوز اعتبارات انتقال خون ایران به خوبی تعریف نشده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 88 شرایط بهتری پیدا کرد اما به این درجه نرسیدیم که در حد شبکه بهداشت و بیمارستان حقوق بگیریم اگرچه زیرمجموعه یک وزارت هستیم اما ما را خوب ندیدند و این باعث شد تا پزشکان از کار در مرکز انتقال خون انصراف دهند.

کیادلیری با اشاره به اینکه در انتقال خون چالوس حداقل نیاز به سه پزشک برای نوبت صبح و عصر داریم، تاکید کرد: اگر وزارتخانه و وزیر ما مثل سایر ارگان‌ها زیرمجموعه‌اش را ببیند، پزشکان خانم راغب هستند که در انتقال خون کار کنند.

وی افزود: انسان‌هایی که رفتارهای پرخطر ندارند برای اهدای خون از ما تقاضا می‌کنند و ما امکانات داریم اما چون پزشک و نیرو نداریم نمی‌توانیم جوابگوی آن‌ها باشیم.

این مسئول گفت: پزشک باید حضور داشته باشد و اگر نباشد کار را تعطیل می‌کنیم چون سلامت مردم شوخی‌بردار نیست.

نماینده مجلس مشکل انتقال خون چالوس را جدی نگرفت

مدیر پایگاه انتقال خون چالوس با بیان اینکه از بهمن ماه 92 تا بعد از ماه مبارک رمضان امسال، چهار پزشک را به دلیل کمی حقوق از دست دادیم، تصریح کرد: با فرماندار چالوس و نماینده مردم نوشهر و چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی جلسه گذاشتیم که فرماندار چالوس خیلی کمک کرد و با جدیت به موضوع نگاه کرد اما نماینده مردم نوشهر و چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی مشکل انتقال خون چالوس را جدی نگرفت.

وی افزود: در آن جلسه که مدیران بیمارستان‌های منطقه نیز حضور داشتند اعلام کردیم اگر اتفاقی بیفتد ما دیگر نمی‌توانیم فرآورده‌های خونی در اختیار بیمارستان قرار دهیم چراکه دیگر تولید نداریم و بنابراین خون باید از آمل، ساری، بابل و گلوگاه به چالوس منتقل شود.

با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم

وی تعداد ویزیت روزانه را حداقل 50 نفر اهداکننده عنوان کرد و گفت: هشت نیروی انسانی بازنشسته شدند اما کسی جایگزین آن‌ها نشد در حالی که قبلا 15 نیرو داشتیم و اکنون با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم در حالی که حل مشکل مالی انتقال خون چندان سخت نیست.

کیادلیری با اشاره به اینکه مازندران بالاترین سرانه مصرف و تولید را بعد از تهران در کشور دارد، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات در حوزه نیروی انسانی و پزشک، ساختمان انتقال خون هم ایده‌آل نبوده و از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

نیاز به پزشکان متخصص داریم

معاون انتقال خون چالوس نیز به خبرنگار خبرگزاری فارس در چالوس گفت: چنین مرکزی باید پزشک آموزش دیده در حوزه انتقال خون داشته باشد چراکه این کار، کاری فنی و تخصصی است.

مجید بحری تصریح کرد: نیروی انسانی، کارشناس مامایی و پرستاری هم نیاز داریم حتی نیاز به نیروی خدماتی داریم تا پاکیزگی و نظافت محیط را حفظ کند.

وی عنوان کرد: مشکل خود را با فرماندار چالوس در میان گذاشتیم و در حد توان نیز کمک کرد اما این مشکل باید به صورت ریشه‌ای از تهران و مرکز استان و استانداری مازندران حل شود.

معاون انتقال خون چالوس گفت: ما با جان انسان‌ها سر و کار داشته و نیاز به پزشک متخصص داریم و بنابراین کیفیت مهم‌تر از کمیت است.

بحری با اشاره به اینکه نیروهای انتقال خون چالوس در ماه رمضان در سه شیفت کار کردند، اظهار کرد: 2 نفر از پرسنل ما از نیروی طرحی و چند نفر هم قراردادی هستند و کمبود پرسنل حس می‌شود و به همین منظور مسئولان باید راه حلی برای این مشکل بیابند.

معاون انتقال خون چالوس خاطرنشان کرد: بنده و مدیر پایگاه می‌توانیم کار یک پزشک را در واحد اهداکننده‌ها انجام دهیم و با اینکه تجربه‌اش را داریم اما از نظر استاندارد، جایز نیست.

فرماندار چالوس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در چالوس اظهار کرد: در حال حاضر 2 پزشک به صورت موقت در مرکز انتقال خون چالوس فعالیت می‌کنند.

محمدناصر زندی با بیان اینکه انتقال خون یک کار تخصصی است و با جان مردم سر و کار دارد، افزود: انتقال خون مازندران و سازمان مرکزی باید برای ماندگاری نیروها و پزشکان متخصص تدبیر کنند.

وی درباره برخی شایعات مبنی بر معاینه اهداکنندگان خون از سوی فرد یا افراد غیرپزشک تصریح کرد: با توجه به حساس بودن موضوع خون و آسیب‌هایی که می‌تواند از طریق خون به انسان ضربه وارد کند اگر موضوع مذکور رعایت نشود نه تنها جان انسانی نجات داده نمی‌شود بلکه یک بیماری جدیدی هم به انسان منتقل می‌شود.

زندی گفت: به مدیر انتقال خون چالوس توصیه شده است تا از خون‌گیری بدون حضور پزشک خودداری شود و اگر غیر از این باشد آن‌ها باید پاسخگو باشند.

فرماندار چالوس خاطرنشان کرد: به دلیل دستمزد پایین پزشکان حاضر در این مرکز ادامه همکاری آن‌ها با انتقال خون مقدور نبود بنابراین نیاز به یک همت جدی برای حل این مشکل است.

تامین حقوق مکفی 15 پزشک انتقال خون در مازندران مشکلات را حل می‌کند

وی عنوان کرد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم اگر در سطح استان مازندران حقوق مکفی برای 15 پزشک شاغل در مراکز انتقال خون تامین شود این مشکلات از سر راه برداشته می‌شود.

فرماندار چالوس در پایان گفت: با توجه به اهمیت و حساسیت بحث خون در حوزه پزشکی، تامین حقوق مکفیِ این تعداد از پزشکان رقم درشتی نیست و سازمان انتقال خون مرکزی و سازمان تابعه در استان باید در اسرع وقت نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :