آخرین عناوین

پنجشنبه 6 آذر 1393-22:31 کد خبر:4226

سیدحسن موسوی کیاسری/کارشناس ارشد مدیریت رسانه

پزشک‌سالاری آسیب جدی مدیریت دانشگاه‌ها

شایسته سالاری را می توان انتخاب بهترین ها در مناسب ترین جایگاه تعریف كرد و سازمان ها برای رسیدن به سطح مطلوب خود، نیاز به بكارگیری انسان هایی با خصوصیات و شایستگی های بالا دارند.


خزرخبر:همزمان با اجرای طرح تحول سلامت در کشور نگاهی جدیدی نیز در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حوزه مدیریتی زنده شد که شاید در نوع خود تحول بزرگی در حوزه سلامت باشد.

از آفات توجه به بعضی شغل‌ها و بی توجهی به بعضی دیگر، علاوه بر بروز بی تفاوتی، موجب عدم ثبات و ماندگاری افراد در شغلی كه تجربه انجام آن را دارند، می شود زیرا كه فرد احساس می كند اگر در قسمت دیگری مشغول بكار شود، مدیریت به او توجه بیشتری می كند و از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود و در نهایت می تواند از مزایای بیشتری استفاده کند درنتیجه به شغل فعلی خود اهمیتی قائل نخواهد شد و به دنبال راه گریزی برای انتقال به قسمت دیگری است.

همچنین تبعیض،نتیجه نامطلوب تمركز قدرت در هر سازمان است، وجود تبعیض موجب هرز رفتن استعدادها و ضعیف شدن توانایی های كاركنان می شود كه نتیجه نهایی آن چاپلوسی، تملق و پذیرفتن نظرات غلط مافوق است.

این موضوع نیز چیزی جز كاهش انگیزه و بی تفاوتی ببار نخواهد آورد، ناگفته مشخص است كه از بین رفتن استعدادها و ضعف در توانایی ها موجب می شود تا سازمان نتواند به برنامه های پیش بینی شده خود برسد كه نتیجه آن كاهش سود خواهد بود.

در سال های گذشته ورود بی رویه و بدون کارشناسی پزشکان عمومی و متخصص در حوزه مدیریت اجرایی وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی و آموزشی باعث شد تا عملاً نوعی پزشک سالاری و سرکوب کردن انگیزش کارکنان و متخصصان غیر پزشک در این وزارت و زیرمجموعه‌های آن شود.

بکارگیری پزشک های عمومی در مدیریت های میانی به عنوان مدیر بودجه، مدیر فناوری اطلاعات(It)، مدیر پشتیبانی بیمارستان ها و حتی مدیر روابط عمومی در دانشگاه های علوم پزشکی موضوعی قابل تامل و بحث برانگیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

خوشبختانه در مدیریت جدید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این حوزه نیز تحولی آغاز شده تا گروهی عظیم کارکنان غیر پزشک به برگشت مدیریت نظام سلامت به جایگاه منطقی، علمی و شایسته سالاری امیدوار شوند.

این تحول که به تعبیر نگارنده همان شایسته سالاری است و شایسته سالاری را می توان انتخاب بهترین ها در مناسب ترین جایگاه تعریف كرد و سازمان ها برای رسیدن به سطح مطلوب خود، نیاز به بكارگیری انسان هایی با خصوصیات و شایستگی های بالا دارند.

مطمئناً همه خواهان شایسته سالاری هستند اما هر كس شایسته را به نوعی تعریف می كند و در این میان سازمان باید با معیارهای منطقی و علمی به دنبال شایسته شناسی و بعد شایسته گماری و برای آینده شایسته پروری کند.

در همین رابطه سخنان وزیر بهداشت و معاون کل وزارت بهداشت تایید این نگاه مدیریتی است، دکتر ایرج حریرچی در مراسم تکریم و معارفه معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در این دوره این است که بتوانیم افراد غیرپزشک را که در حوزه‌های مدیریتی تخصصی دارند، به خدمت بگیریم.

وی با استقبال از انتصاب دکتر صدرالسادات به عنوان معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت بهداشت، اذعان کرد: کشورهای توسعه یافته و مدیران وزارت بهداشت به ویژه در بخش‌های پشتیبانی و منابع انسانی غیر پزشک هستند و قصد داریم در وزارت بهداشت در تمام رده‌های مدیریتی این طرح را پیاده کنیم.

این مسئول اظهار امیدواری کرد که در دوره‌های بعدی نیز وزارت بهداشت در رده‌های مدیریتی این طرح را اجرا کند.

همچنین دکتر سید حسن هاشمی نیز خطاب به رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: از این پس ضرورت ندارد رؤسای بیمارستان های تابعه دانشگاه های علوم پزشکی استاد تمام یا حتی پزشک باشند بلکه اداره بیمارستان کاری است اقتصادی و آنها می توانند کسانی را که توانایی بیشتری در گرداندن بیمارستان های دانشگاهی دارند، بر این امور بگمارند.

نتیجه این نگرش منطقی وزارت بهداشت علاوه بر تحولی که در حوزه مدیریت تخصصی در سازمان های زیرمجموعه ایجاد می کند، موجب می شود تا پزشکانی که با سرمایه این کشور برای درمان بیماران درس خوانده اند، به جای کار اداری و امضای نامه های روزمره به جایگاه رفیع و مقدس خود برگردند تا هم بیماران از وجود آنان بهره مند شوند و هم کمبود پزشک در نقاط دور و نزدیک کشور مرتفع شود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :