آخرین عناوین

يکشنبه 10 ارديبهشت 1396-16:44 کد خبر:42918

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

چالش‎هایی که آزمایشگاه‎های مازندران را تهدید می‎کند

نماینده جامعه آزمایشگاهیان مازندران گفت: یکی از بهترین راه‎ها برای استفاده بهینه از ظرفیت بالقوه آزمایشگاه‎های تشخیص طبی، واقعی‎کردن تعرفه‎های آزمایشگاهی است.


خزرخبر:علیرضا رستمیان در حاشیه جشن روز آزمایشگاه که در سالن آیت‎الله کوهستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، با تبریک روز آزمایشگاه و زاد روز حکیم اسماعیل جرجانی اظهار داشت: بر همه کسانی که در کادر پزشکی کشور مشغول فعالیت هستند، تلاش شبانه‎ روزی همکاران آزمایشگاه در بخش‎های دولتی و خصوصی پوشیده نیست و براساس آمارهای رسمی، آزمایشگاه‎ها در بیش از 70 درصد تشخیص‌های پزشکی نقش محوری دارند.

وی افزود: تنها 5.7 درصد اعتبارات حوزه سلامت صرف بخش آزمایشگاه‎ می‎شد که با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش نامناسب تعرفه خدمات آزمایشگاهی، این میزان به کمتر از 3.4 درصد رسید و به عبارت دیگر، در حالی ‎که تعرفه دیگر گروه‎های پزشکی با اجرای طرح تحول سلامت یک تا سه برابر افزایش یافت اما ضریب K تعرفه خدمات آزمایشگاهی تا پایان سال 95 کمتر از 20 درصد افزایش داشت.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان مازندران تصریح کرد: بدیهی است که آثار سوء این نقصان در بدنه عظیم خدمات بهداشت و درمان مشاهده می‎شود و در حالی ‎که در کشورهای پیشرفته آزمایشگاه‌ها بیش از 2 هزار تست تشخیصی را انجام می‎دهند، در ایران تعداد آن به 700 تست می‎رسد.

رستمیان ادامه داد: به ‎دلیل افزایش قیمت تجهیزات، کیت‎های آزمایشگاهی که وابسته به نرخ هستند و افزایش هزینه‎های نیروی انسانی، سالانه صدمات جبران‎‎ناپذیری به تشخیص آزمایشگاهی وارد شده است.

وی بیان کرد: چاره کار جهت رفع این چالش همان‎طور که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه‎ای با اعضای انجمن‎های آزمایشگاهی کشور درخواست کردند؛ قیمت تمام‎شده خدمات آزمایشگاهی به ‎صورت کارشناسی بود.

* اعتبارات حوزه سلامت به 5.7 درصد قبلی رسانده شود

نماینده جامعه آزمایشگاهیان مازندران گفت: این کار با استفاده از یک تیم ورزیده و دانشگاهی در زمینه علم اقتصاد صورت پذیرفت و نتایج آن به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم شد و اکنون باید مراکز تصمیم‎ساز به‎ جای چانه‎زنی‎های معمول، از نتایج این کارشناسی استفاده کنند و سهم آزمایشگاه از اعتبارات حوزه سلامت به 5.7 درصد یعنی میزان پیش از طرح تحول سلامت رسانده شود.

رستمیان با بیان اینکه نبود نقدینگی کافی به‎ دلیل پرداخت‎های با تأخیر 10 تا 12 ماهه بیمه‎ها یکی دیگر از چالش‎های آزمایشگاه‎های کشور است، خاطرنشان کرد: این مسئله سبب ایجاد سیکل معیوبی شده و ضمن آنکه حیات آزمایشگاه‎های تشخیص پزشکی را تهدید می‎کند، حیات شرکت‎های تهیه ‎کننده مواد و ملزومات آزمایشگاه‎ها را نیز به مخاطره می‎اندازد، لذا از مدیران مربوطه تقاضای پشتیبانی از جامعه آزمایشگاهیان مازندران در پیگیری پرداخت مطالبات معوقه بیمه‎ها را داریم.

* تعرفههای آزمایشگاهی یکسوم تعرفههای افغانستان است

وی با اشاره به زمزمه‎ها و تلاش‎هایی برای واگذاری آزمایشگاه‎های تشخیص طبی به شرکت‎های غیرآزمایشگاهی داخلی و یا آزمایشگاهی و غیرآزمایشگاهی خارجی، گفت: دست‎اندرکاران این تفکر فکر کرده‎اند که می‎توانند از این شرکت‎ها خدمات ارزان‎تری را خریداری کنند در حالی ‎که پُرواضح است که وقتی تعرفه خدمات آزمایشگاهی در کشور از افغانستان و پاکستان کمتر است(حدود یک‎سوم افغانستان)، لذا اگر کسی ادعا کند که می‎تواند با این تعرفه خدمات بهتری نسبت به آنچه همکاران آزمایشگاهی در همه سطوح و با همه مشکلات در حال ارائه هستند، ارائه دهد مطمئن باشید که هدفی جز ضربه‎ زدن به نظام سلامت کشور را ندارد.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان مازندران ادامه داد: در زمانی که یکی از چالش‌های کشور براساس فرمایشات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در بخش اشتغال است، انجام روند مذکور سبب تعطیلی آزمایشگاه‎ها و بیکاری طیف وسیعی از قشر تحصیل کرده آزمایشگاهی کشور می‎شود.

* جامعه آزمایشگاهیان کشور به واگذاریهای غیرمعمول معترض است

وی بیان کرد: جامعه آزمایشگاهیان کشور به این نوع واگذاری‎ها که در تعارض با سیاست‌های کلی نظام بوده، معترض است و البته این اعتراض در نامه‎ای در روز گذشته اطلاع وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسانده شده است، و از همه آحاد جامعه آزمایشگاهیان انتظار کمک در جلوگیری از چنین رخداد نامتعارفی را داریم.

* تعرفههای آزمایشگاهها واقعی شود

رستمیان گفت: برای استفاده بهینه از ظرفیت بالقوه آزمایشگاه‎های تشخیص طبی نباید در پی راه حل‎های غیرمنطقی بود و بهترین راه، واقعی‎کردن تعرفه‎های آزمایشگاه‎ها است.

نماینده جامعه آزمایشگاهیان مازندران در پایان اظهار کرد: آزمایشگاهیان مازندران باوجود تمام مسائل مطرح‎شده و گاهاً بی‎مهری‎هایی که در ارتباط با این صنف انجام شده است، خود را موظف می‎داند دست یاری مدیران ارشد استان را برای ارائه و ارتقای خدمات بهداشت و درمان بفشارد و از هیچ کوششی دریغ نورزد.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :