آخرین عناوین

شنبه 20 خرداد 1396-19:5 کد خبر:43503

مدیرکل دامپزشکی مازندران تأیید کرد:

بستری شدن یک دامدار مشکوک به تب کریمه کنگو در سوادکوه

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: یک دامدار سوادکوهی به‎ دلیل احتمال ابتلا به بیماری تب خونریزی‎دهنده کریمه کنگو(CCHF) در بیمارستان بستری است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس،حسین رضوانی اظهار داشت: برای مبارزه با بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، 10 اکیپ از نیروهای اداره‌ کل دامپزشکی مازندران را به غرب مازندران به‌ ویژه در کلاردشت و نوشهر اعزام کردیم تا سم‎پاشی دام‎ها و دامداری‎ها در این مناطق را انجام دهند ضمن اینکه به‌طور هم‌زمان سمپاشی در سایر نقاط استان صورت می‌گیرد.

وی افزود: اکیپ اعزامی به‌مدت یک‎هفته در مناطق غرب مازندران در حال فعالیت بودند و پس از آن، نیروهای جدید و تازه نفس از شهرهای ساری، قائمشهر، جویبار و سوادکوه جایگزین آنها شدند، تاکنون 12 هزار لیتر سم در دامداری‎های غرب مازندران توزیع یا توسط اکیپ‎های اعزامی سمپاشی صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران درباره کمبود منابع برای مبارزه با تب کریمه کنگو و تمهیداتی که در این زمینه انجام شده است به فارس گفت: از سوی استانداری و سازمان برنامه و بودجه مازندران اعتباری به میزان 500 میلیون تومان برای تهیه سم و اجرای عملیات سم‎پاشی  اختصاص داده شده است.

این مسئول بیان کرد: تاکنون 18 نفر در شهرستان‎های مختلف استان با تب کریمه کنگو درگیر بودند که دو نفر آنها مبتلا شدند و براساس آخرین خبر نیز یک مورد با علائم تب کریمه کنگو در بیمارستان شهدای زیراب بستری شده است که امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی مازندران هر چه زودتر نتیجه آزمایشات را اعلام کند.

رضوانی تصریح کرد: فردی که با علائم تب کریمه کنگو در زیراب بستری شده، یک دامدار است که سه روز پیش برای چیدن علوفه به مرتع رفته بود و توسط کنه گزیده شد.

وی با اشاره به وجود دو کشتارگاه صنعتی و 9 کشتارگاه سنتی در مازندران گفت: برخی از کشتارگاه‎های سنتی پیش‎سردکن دارند اما کشتارگاه صنعتی مجهز به این تجهیزات است، به تمامی کشتارگاه‎های سنتی اعلام کردیم که تا یک‌ماه آینده باید نسبت به تجهیز این مکان‌ها به پیش‌سردکن ثابت یا سیار اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: از تمامی مردم استان درخواست داریم که گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز تهیه کنند و ییلاق‌نشینان نیز از کشتار غیرمجاز پرهیز کنند.

این مسئول ادامه داد:در شرق مازندران کشتارگاه صنعتی نداریم و قصابان نیز باوجود اینکه تمهیدات لازم را برای حمل دام و گوشت مورد نیاز آنها از کشتارگاه فراهم کرده‎ایم اما رغبتی نشان نمی‎دهند.

رضوانی گفت:از دامداران می‎خواهیم که به هیچ عنوان با دست، کنه را از روی دام جدا نکنند، سم ضد کنه نیز به رایگان در اختیار آنها قرار داده می‎شود تا نسبت به سمپاشی دامداری و دام‎ها اقدام کنند، از زمان سمپاشی تا انتقال دام به کشتارگاه باید تا دو هفته گذشته باشد.

وی بیان کرد: دامداران در صورت رفتن به صحرا و مراتع برای جمع‎آوری علوفه یا کار کشاورزی، اگر متوجه گزشی روی بدن خود شدند، در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران ادامه داد: مردم نیز در خرید گوشت دقت داشته و گوشت‎هایی را تهیه کنند که دارای مهر بهداشتی باشند، پس از تهیه گوشت، لازم است تا آن را 24 ساعت و آلایش ازجمله شامل دل، جگر و قلوه را نیز به‎مدت 48 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری کنیم.

رضوانی در پایان گفت: قصابان، چوب‎داران، سلاخان و همه آنهایی که با دام و کشتار دام در ارتباط هستند، باید موارد بهداشتی را رعایت کنند تا دچار بیماری نشوند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :