آخرین عناوین

سه شنبه 30 خرداد 1396-8:32 کد خبر:43645

خبرگزاری فارس گزارش می‌‌دهد:

بلاتکلیفی 10 ساله متقاضیان مسکن 84 واحدی نکا/تحویل ناقص و واگذاری همزمان به چندین نفر!

مسکن 84 واحدی نکا که از سال 86 استارت زده شد، اکنون بعد از 10 سال همچنان بلاتکلیف مانده است و متقاضیان هنوز طعم خانه‌ دار شدن را نچشیدند.


خزرخبر: پروژه 84 واحدی نکا با پیمانکاری مسکن فرهنگیان ساری یکی از حاشیه‌های این روزهاست که با اعتراض متقاضیان مواجه شده است و وعده‎های پیمانکار پروژه به جایی نرسیده است.

طرح ساخت مسکن در مجتمع‌های مختلف، در راستای ساخت مسکن مهر در دولت نهم و دهم قوت گرفت و در کنار ساخت مسکن مهر در نقاط مختلف، شرکت‌ها و پیمانکاران مختلفی با الگوبرداری از این طرح اقدام به ساخت مسکن در قابل مسکن مهر کردند که البته برخی از این پیمانکاران به موفقیت‌های فراوان روبرو بوده و برخی هم به بن‌بست رسیدند.

مسکن 84 واحدی نکا هم از جمله این واحدها بوده که توسط مسکن فرهنگیان ساری از سال 86 استارت زده شد و اکنون بعد از 10 سال همچنان بلاتکلیف مانده است و نه تنها افراد و متقاضیان در این مسکن سکونت نکردند بلکه در برخی موارد، زیرساخت‌های لازم برای این امر هم مهیا نشده است.

*مردم در انتظار اعلام و اعمال سیاست‌های حمایتی دولت

یکی از متقاضیان این مسکن مهر در شهر نکا در مورد چگونگی عقد قرارداد گفت: سال 86 براساس قراردادی شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان ساری که زیر نظر اداره تعاون آن زمان بود استارت ساخت 84 واحدی نکا آغاز شد و چون نام تعاونی را به همراه داشت ما با اعتماد به نام تعاون، همراه این شرکت شدیم.

سعدالله یدالهی اظهار کرد:افرادی از سال 86 اقدام به عقد قرارداد با این مسکن کردند و خودم از سال 92 برای خرید این مسکن 84 واحدی در نکا ثبت‌نام کردم و براساس تعهد این شرکت مقرر شد که واحدها هفت ماهه تحویل داده شود که البته این مساله در حد تعهد اخلاقی بود ولی مکتوب اعلام نشد و ما براساس اعتماد به نام تعاون به همین تعهد اخلاقی بسنده کردیم اما بعد از گذشت سال‌ها این تعهد، عملی نشده است.

وی افزود: در طول چند سال گذشته هیچ تغییری در روند ساخت‌وسازها و واگذاری ایجاد نشده است و این در حالی است که این واحدها علاوه بر افرادی که از ابتدا واحدها را خریداری کردند به چند نفر دیگر هم فروخته شده است و الان برخی از واحدها دارای سه تا چهار خریدار هستند.

این متقاضی مسکن 84 واحدی می‌گوید: بارها به اداره تعاون ساری و حتی اداره‌کل تعاون مراجعه کردیم اما جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردیم و همچنان در انتظار برطرف شدن این مشکلات هستیم.

یدالهی گفت: براساس جلساتی که با حضور فرماندار و مسئولان ذی‌ربط در تاریخ 16 خردادماه سال گذشته برای این امر انجام شد؛ مقرر شده بود پیمانکار این پروژه خلع ید شود که اتفاقی نیفتاد و پیگیری لازم انجام نشده است.

وی افزود: با وجود مراجعه فراوان برای بررسی این روند به مسئولان و تعاونی فرهنگیان مسکن ساری مسئولان شرکت مسکن فرهنگیان ساری در این راستا جوابگو نیستند و با وجود بی‌تعهدی در این پروژه همچنان پروژه‌های مختلفی را در دست ساخت دارد.

این متقاضی با بیان اینکه بیشتر افراد از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند و برای این واحدها از 15 تا 25 میلیون پول پرداخت کرده‌اند گفت: بعد از 10 سال افراد نه تنها به مسکن خود نرسیدند بلکه واگذاری یک واحد به چندین متقاضی هم از مشکلات و معضلاتی است که دامن‌گیر آنان شده است.

یدالهی بیان کرد: بیشتر افراد مستاجر هستند و وضعیت مناسبی ندارند، مردم در انتظار اعلام و اعمال سیاست‌های حمایتی دولت هستند و امیدواریم مسئولان به داد ما برسند.

*تحویل واحدهایی بدون آب و برق و گاز

یکی دیگر از متقاضیان این واحدها گفت: تحویل برخی از واحدهای پروژه‌های 84 مسکن بدون تکمیل زیرساخت‌ها و بدون آب و برق و گاز از دیگر مشکلاتی است که به مشکلات این بخش دامن می‌زند.

شقایق نجفی ادامه داد: در شرایطی که مردم هر لحظه منتظر حمایت بخش دولتی در این بخش و واگذاری واحدها به متقاضیان هستند، تحویل ناقص واحدهای مسکن 84 واحدی و واگذاری همزمان آن به چندین نفر لطمات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد.

وی گفت: از سال 86 مسکن فرهنگیان ساری با در دست ساخت داشتن این واحدها خورد خورد از متقاضیان پول گرفتند و همواره می‌گفتند در حال اقدام است و کم کم پول عرصه و اعیان را گرفتند و توسط هر یک از اعضا از 15 تا 25 میلیون تومان پول به حساب این شرکت واریز شد اما همچنان در بلاتکلیفی هستیم.

نجفی ادامه داد: 10 سال گذشته و ساختمان همچنان بلاتکلیف هستیم و وعده سرخرمن داده شد و این در حالی است که هر واحد را به سه تا چهار نفر فروختند و اصلا پاسخگو نیست.

*بلاتکلیفی متقاضیان مسکن 84 واحدی نکا و وعده‌های سرخرمن مسئولان

ارمی از دیگر متقاضیان واحدهای مسکن مهر است که می‌گوید: از بلاتکلیفی و وعده‌های سرخرمن مسئولان ذی‌ربط خسته شده‌ایم، در سال 90 ثبت‌نام کردیم ولی تاکنون سازمان نداریم و فرمانداری و استانداری هم جواب نمی‌دهند و صاحب‌خانه برخی از افراد را بیرون انداخت.

وی گفت: برخی از متقاضیان تا 35 میلیون هم پول پرداخت کرده‌اند اما جواب قانع‌کننده‌ای مبنی بر تحویل این واحدها داده نشد.

ارمی افزود: ساختمان را به دو تا سه نفر فروختند و برخی رفتند ساکن شدند و اکنون با توجه به اینکه برخی از افراد به ناچار در این واحدها با توجه به تکمیل نبودن کامل واحدها سکونت کرده‌اند، عده‌ای تازه از راه رسیده و می‌گویند ما هم برگه داریم و صاحب این خانه هستیم.

* مردم گرفتار سیاسی‌کاری در مسکن 84 واحدی

یکی دیگر از متقاضیان هم با اعلام اینکه مردم گرفتار سیاسی‌کاری در مسکن 84 واحدی شدند، گفت: از مسئولان ذی‌ربط در این بخش کسی جوابگو نیست و مسکن فرهنگیان ساری به تعهدات خود پایبند نیست و مسکن و شهرسازی هم می‌گوید شهر فرماندار دارد و او باید رسیدگی کند.

قاسمی می‌گوید:حدود 10 سالی که افراد در شرکت تعاونی فرهنگیان ساری ثبت‌نام کردند هیچ پیمانکاری نیامد به طور کامل کار کند و همه مقطعی کار کردند و رفتند و همواره از ما پول می‌خواهند و در این بین ما بلاتکلیف هستیم و اگر از ابتدا کار به مردم واگذار می‌شد متقاضیان با آورده خود و برنامه‌ریزی می‌توانستند تا حالا سکونت داشته باشند و انتظار داریم مسئولان به داد ما برسند و ما را از این بلاتکلیفی نجات دهند.

* متقاضیان مسکن 84 واحدی نکا چشم ‌به راه کمک مسؤولانه

پایبند نبودن مسکن فرهنگیان ساری به همه تعهدات خود در مورد چگونگی ساخت و ساز و زمان تحویل مسکن 84 واحدی نکا از عمده مشکلاتی است که توسط متقاضیان بیان شده است.

تحویل واحدهای مسکن 84 واحدی بدون تکمیل زیرساخت‌های لازم و از جمله آب، برق و گاز از دیگر مشکلاتی است که خدمات و کارهای انجام شده را  زیر سؤال می‌برد که البته نباید وجود برخی مشکلات و سیاسی‌کاری‌ها موجب لطمه زدن به مردم و از بین رفتن حق آنان شود.

براساس آنچه متقاضیان مسکن 84 واحدی نکا اعلام کرده‌اند مسئولان مربوطه طی چند ماه اخیر هیچ توضیحی درباره روند ساخت و ساز این پروژه به متقاضیان نداده‌اند و همچنین هیچ تاریخی برای زمان تحویل اعلام نشده است و افراد و متقاضیان این واحدها از کندی ساخت و ساز و نداشتن هیچ‌گونه پیشرفت فیزیکی گلایه دارند.

در این بین متقاضیان با مراجعه حضوری به اداره راه و شهرسازی نکا و همچنین شرکت مسکن فرهنگیان ساری پاسخ روشنی دریافت نمی‌کنند و فقط توسط افراد این شرکت به آنها اعلام می‌شود که "در دست اقدام است" و این در دست اقدام اکنون 10 سال به طول انجامیده است و متقاضیان چشم‌ به راه کمک مسئولانه مسئولان هستند.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :