آخرین عناوین

سه شنبه 30 خرداد 1396-9:15 کد خبر:43646

مدیر گروه بیماری‎های واگیر معاونت بهداشتی مازندران خبر داد:

مهم‌ترین بیماری‎های واگیر که با آغاز فصل گرما در کمین سلامتی است

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دار مازندران گفت: مهم‎ترین بیماری‎های واگیردار با آغاز فصل گرما افزایش می یابند و در کمین سلامتی مردم به‎ ویژه مازندرانی‎ها هستند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، محمدرضا پارسایی درباره بیماری‎هایی که در فصل گرما شیوع بیشتری دارند و بسیاری از آنها واگیردار هستند، اظهار داشت: دسته‎ای از این بیماری‎ها منتقله از آب و غذا هستند که با مسمومیت غذایی و اسهال‌ها همراه می‎شوند و ممکن است ناشی از تولید سم در مواد غذایی به ‎دلیل نگهداری نامناسب باشد.

وی افزود: برنج، مواد غذایی گوشتی و در برخی از مواد غذایی آماده که زمان زیادی از نگهداری آنها در فضاهای غیراستاندارد گذشته است، برخی از میکروب‌ها مانند استافیلوکوک سمومی تولید می‌کنند که سبب مسمومیت غذایی با نشانه‎هایی از تهوع و استفراغ و مشکلات گوارشی در مصرف‌کنندگان می‌شود.

مدیر گروه بیماری‎های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه یک‎سری از طغیان‌‎ها ناشی از خود میکروب‎ها هستند، تصریح کرد: این میکروب‌ها در مواد غذایی ازجمله آبگوشت و انواع خورشت‌ها رشد می‎کنند که اگر 8 تا 10 ساعت در فضای آزاد بمانند، فرد مصرف‌کننده دچار اسهال، تب، دل‌پیچه و استفراغ می‎شود.

پارسایی گفت: آب چاه، چشمه، رودخانه، لوله‌های آب که دارای ترک‌ خوردگی هستند ممکن است منشأ آلودگی باشند و شخص با نوشیدن آب آلوده دچار بیماری‌های اسهالی شود، در این مواقع نخستین قدم باید این باشد که با نوشیدنی‎های مؤثری ازجمله آب آشامیدنی سالم و دوغ خوش‌نمک، آب از دست رفته فرد بیمار را تأمین کنیم و با این کار، کمتر نیاز به مصرف آنتی‎بیوتیک داریم.

* 319 مورد طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا در سال 95 تأیید شد

این کارشناس بهداشتی افزود: در سال گذشته، 319 مورد طغیان بیماری‎های منتقله از آب و غذا در مازندران داشتیم و این میزان در سه ماهه نخست سال‎جاری، 97 مورد گزارش شده و این نشانه هوشیاری سیستم بهداشتی است که سریعاً طغیان‌ها را شناسایی و اقدامات لازم برای کنترل آن و پیشگیری از موارد مشابه و جدید را به‌عمل می‌آورد.

وی یکی دیگر از بیماری‎های شایع با آغاز فصل گرما را گزش کنه، پشه، ساس و سایر ناقلین عنوان و اظهار کرد: اگر فردی در منطقه مالاریاخیز باشد، در فصل گرما می‎تواند مبتلا شود، در مازندران سال‌ها است که مالاریا حذف شده است اما این دلیل نمی‌شود که مردم خود را از گزش پشه مصون بدانند، لذا باید نسبت به وجود و گزش این حشره که حامل آلودگی است، مراقب باشند.

مدیر گروه بیماری‎های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در شمال کشور و ازجمله مازندران به ‌دلیل وجود مراتع و جنگل‎ها، در فصل گرم ممکن است برخی افراد با گزش کنه‎ای به نام «هیالوما» مواجه شدند و یا با له کردن آن در دست، مبتلا به بیماری تب خونریزی‎دهنده کریمه کنگو(CCHF) شوند که دارای علائم اولیه سردرد شدید، کوفتگی عضلانی و پس از 3 – 4 روز نیز با خونریزی همراه است.

پارسایی یکی دیگر از بیماری‎هایی که با شروع فصل گرما در مازندران با آن مواجه هستیم را ایدز(HIV) نام برد و تصریح کرد: در فصول گرم معمولاً مازندران مقصد توریست‎های زیادی است و انتظار داریم بیماری‎های مختلفی وارد این استان شود و ممکن است توریست‎ها ناقل بیماری‎هایی ازجمله زیکا، مالاریا، و سرخک باشند.

* هپاتیت و ایدز؛ تهدیدهای همیشگی سلامت هستند

وی ادامه داد: بدون تعارف باید بگوییم؛ آنچه که همیشه یک تهدید در بخش سلامت است؛ ورود بیماری‎های منتقله از راه‎های جنسی مانند ایدز و هپاتیت است، مردم مازندران باید مراقب و هوشیار باشند و اولاً به ‎سمت رفتارهای خارج از عرف و پُرخطر نروند و دوماً تأکید داریم که این رفتارها باید مراقبت ‎شده و براساس رعایت اصول بهداشتی باشد.

مدیر گروه بیماری‎های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه داد: به افرادی که دارای رفتار پر خطر جنسی هستند توصیه داریم که به مراکز مشاوره بیماری‎های رفتاری در شهرستان‎ها مراجعه کنند و در مراکز بهداشتی درمانی نیز به رایگان تست HIV را انجام دهند، درمان این بیماری نیز رایگان است و فرد می‎تواند با مصرف داروها تا 35 سال پس از آغاز مصرف داروها زنده بماند.

* شناسایی 351 بیمار HIV در مازندران

این کارشناس بهداشتی بیان کرد: تاکنون 351 مورد بیمار ایدز در مازندران شناسایی شده است که انتظار داریم حداقل 2 هزار و 500 بیمار شناسایی شوند.

وی بیان کرد: مصرف مشروبات الکلی نیز با شروع فصل گرما معمولاً در جمع‎های دوستانه‎ای که در گشت و گذارها صورت می‎گیرد، افزایش پیدا می‌کند و مسمومیت‌های زیادی نیز هر ساله با مصرف این مواد غیرمجاز را شاهد هستیم.

پارسایی گفت: معمولاً در ماه‌های محرم و صفر و رمضان نیز با مسمومیت‌های غذایی روبه‌رو هستیم؛ به‎عنوان مثال برخی‎ها غذاهایی مانند آبگوشت و گوشت را پس از آماده شدن، به‌مدت زیادی در فضای آزاد قرار می‌دهند و در شب سرو می‎کنند که سبب آلوده شدن آن می‎شود، لذا از افرادی که نیت خیر و خداپسندانه دارند تقاضا می‎شود که اصول بهداشتی در تهیه غذا را نیز رعایت کنند.

* ابتلای 170 نفر در مازندران به بیماری تب شالیزار در سال 95

وی با اشاره به شیوع بیماری لپتوسپیروز(تب شالیزار) در فصول گرم سال اظهار کرد: در سال گذشته 170 مورد ابتلا به بیماری تب شالیزار در مازندران داشتیم.

پارسایی ادامه داد: این بیماری به ‌ویژه در کشاورزان و افرادی که از آب‌های سطحی و چشمه برای خوراکی استفاده می‎کنند با علائمی شبیه آنفلوآنزا ایجاد مشکل می‌کند و اگر درمان به‎ موقع صورت نگیرد، سبب خونریزی می‎شود لذا کشاورزان باید با ایمنی مناسب ازجمله پوشیدن چکمه و استفاده از دستکش، خود را از این بیماری مصون بدارند.

مدیر گروه بیماری‎های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: از مردم درخواست می‎شود که در چشمه‌ها و آب‌بندان‎ها آب‎تنی نکنند زیرا احتمال وجود میکروب لپتوسپیروز در آن وجود دارد.

وی در پایان بیان کرد: رعایت بهداشت فردی، بالابردن سطح سواد سلامت، مراقبت از خود در برابر بیماری‎ها و توجه به توصیه‎های پزشکان ازجمله مواردی است که می‌تواند سلامت جسمی و روانی هر فردی را تضمین کند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :