آخرین عناوین

سه شنبه 30 خرداد 1396-10:2 کد خبر:43647

بلاغ گزارش می دهد:

پرونده قطور حل معضل زباله مازندران/پای پیگیری حل معضل زباله در مازندران لنگ می‌زند

پرونده پیگیری حل معضل زباله روز به روز قطورتر شده و با وجود اعلام حساسیت‌ها پای پیگیری به شدت لنگ می‌زند.


خزرخبر: هر روز که در صفحه زندگی مازندران رقم می‌خورد شاهد افزایش دست اندازی به طبیعت بکر استان مازندران هستیم.

در ارتباط با حساسیت‌های زیست محیطی استان مازندران مطالب زیادی مطرح شد و همه افراد دست اندرکار به خوبی به این حساسیت‌ها آشنا هستند.

اما مشکل اینجاست که اراده‌ای برای رفع معضل پسماند در استان وجود ندارد،بحث ساماندهی پسماند در استان مازندران همیشه بین متولیان و دستگاه‌های اجرایی پاسکاری می‌شود.

مشکل مباحث قانونی نیست، بحث اینکه اراده‌ای در ارتباط با نظارت، گزارشگری و دفن پسماند وجود ندارد.

از نظر محیط زیست مازندران دانشگاه‌های علوم پزشکی استان مازندران شامل دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و ساری در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند.

در همین ارتباط حسینعلی ابراهیمی کارنامی گفت: این دو دانشگاه به وظیفه خویش در قبال ساماندهی پسماند عمل نمی‌کنند.

نکته اینجاست، که معضل زباله در شهرهای ساری و بابل بسیار جدی است، و مردم در منطقه انجیل سی بابل و بالادست در چهاردانگه مازندران با این معضل به شدت دسته و پنجه نرم می‌کنند.

درست در همین مناطق اوضاع نگران کننده از وضعیت دفن زباله و پسماند گزارش می‌شود، محیط زیست در سنوات گذشته چندان اهمیتی به این معضل نمی‌داد، در حال حاضر تا حدودی تحرکاتی در این زمینه شروع شد ولی این اقدامات به دلیل عدم احساس مسئولیت در سطح کلان مازندران برای دفن زباله به نتیجه نمی‌رسد.

محیط زیست به عنوان دستگاه هشدار دهنده و دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی اصلی در زمینه حفظ بهداشت و سلامت افراد باید حساسیت‌های جدی در این بخش ایجاد کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران در این ارتباط اعلام کرد که دانشگاه‌های علوم پزشکی حساسیت جدی در این ارتباط نداشته و شهرداران استان هم چندان به دفن مناسب زباله اقدام نمی‌کنند و تعدادی از آنها به دادگاه معرفی شدند.

وی اضافه کرد: با وجود مشکلات جدی در حوزه پسماند مسئولان حوزه شهری هم در این ارتباط دغدغه‌ای نداشته و ندارند.

غیر از بحث پسماندهای عادی معضل زباله‌های عفونی مطب‌ها و مراکز درمانی خصوصی بلای جان طبیعت استان شد که اراده ای برای بی خطرسازی آن وجود ندارد.

طرح موضوع عدم توجه به بی خطر سازی زباله‌های عفونی مطب‌ها برای اولین بار در ساری مطرح شد ولی باید اذعان کرد که در حال حاضر همه شهرهای استان با این معضل مواجه هستند.

البته این بخش کوچکی از کم توجه به طبیعت بکر و شکننده استان است، در حوزه دفن پسماندها که شهرداری‌های استان مسئول ساماندهی دفن زباله هستند اوضاع بسیار نگران کننده‌تر از چیزی است که مطرح می‌شود.

مشکل به حدی جدی است که محیط زیست مازندران نسبت به عدم ساماندهی مناسب زباله در این مناطق علیه شهرداران در دستگاه قضایی طرح دعوی کرد آیا تنها با طرح دعوی علیه شهرداران این معضل در استان ساماندهی می‌شود.

این سوالی بود که بارها و بارها مطرح شد و دوباره رفع حل این مشکل بر می‌گردد به تامین اعتبار و پیگیری مسئولان استانی برای دریافت اعتبار!

اقدامی که باید توسط استانداران از گذشته و تاکنون پیگیری و اجرایی می‌شد ولی همچنان بر مدار بی توجهی می‌چرخد و در حال حاضر هم قرار نیست به سامان برسد!

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :