آخرین عناوین

سه شنبه 30 خرداد 1396-10:19 کد خبر:43648

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران خبر داد:

غرق 135 نفر طی سال گذشته در مازندران

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت: 135 نفر طی سال گذشته در مازندران در دریا، رودخانه، استخر و کانال‌های آب غرق شدند.


به گزارش خزرخبر و به نقل از روابط عمومی پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی اظهار داشت: سال گذشته تعداد 135 نفر (121 مرد و ما بقی زن ) از هموطنان در دریا، رودخانه، استخر و کانال‌های آب غرق شدند.

وی افزود: از این تعداد 103 نفر در دریا، 15 نفر در رودخانه، هفت نفر در دریاچه مصنوعی و سد، استخر و کانال هر کدام سه نفر، حوادث کار دو نفر و سایر مکان‌ها دو نفر هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با تأکید بر رعایت موارد پیشگیری از غرق‌شدگی در دریا، رودخانه‌ها و استخر، تصریح کرد: آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.

عباسی با تأکید بر اینکه اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، خاطرنشان کرد:  شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین بررسی دمای آب ضرورت دارد که به‌عنوان نمونه اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، دلیل این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران بیان کرد: همچنین افراد باید به‌ تدریج وارد آب شوند یا ابتدا گردن، بعد شکم و قفسه سینه را خیس کنند و به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنند.

عباسی با بیان اینکه در آب و موقع شنا از شوخی‌های خطرناک باید پرهیز شود، اضافه کرد: همچنین پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنند.

وی بیان کرد: در حمام و هنگام استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان بوده و به هیچ وجه تشت‌های آب، لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب در جایی‌که کودک  خردسال وجود دارد، بدون توجه نباید رها شود.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اعلام اینکه توانایی افراد در شنا کردن بیش از حد نباید در نظر گرفته شود؛ چرا که یک‌سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به ‌طور کامل آشنا بوده‌اند، افزود: در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به فرد کمک کنید.

این مسئول درباره اقدامات لازم نجات یک غریق، گفت: نخست امنیت فرد باید در نظر گرفته شود و از پشت به غریق نزدیک شده و بخواهید تقلا نکند و پس از رساندن غریق به ساحل، سریع با اورژانس تماس گرفته شود.

عباسی افزود: مراقب شکستگی‌های گردن فرد باشید چرا که در بسیاری از موارد شیرجه زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند، به ‌طوری ‌که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می‌شود که توصیه ما این است بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نشود.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :