آخرین عناوین

يکشنبه 7 دی 1393-14:52 کد خبر:4382

اظهارات مدیر کل آموزش و پرورش و معاون سوادآموزی مازندران:

تلاش همه جانبه برای ریشه کن نمودن بی سوادی/انسداد تمامی مبادی بی سوادی

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: مازندران بیش از 70 هزار بی‌سواد دارد.


به گزارش خزرخبر، سیدعلی قاسمی به مناسبت هفتم دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در نشست خبری که در محل اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: یک‌ سال بعد از حاکمیت جمهوری اسلامی نهضت سوادآموزی در هفت دی سال 58 به فرمان امام راحل به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه با شعار سراسر ایران مدرسه شود، فعالیت نهضت سوادآموزی به صورت جدی در کشور پیگیری شد، افزود: تحصیل علم و دانش در روایات و احادیث دینی مورد تاکید بزرگان دینی قرار گرفته است.

این مسئول توسعه همه جانبه هر جامعه‌ای را در بهره‌مندی از سواد دانست و یادآور شد: تقویت علمی منابع انسانی در توسعه اقتصادی جوامع موثر است.

قاسمی عوامل پیشگیری از بی‌سوادی در جامعه را در اختیار داشتن آمار دقیق و علمی از جامعه هدف دانست و ادامه داد: لازم است سازمان‌های متولی، آمار دقیقی از بی‌سوادان را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند.

وی مدیریت علمی و نافذ را یکی دیگر از عوامل موثر در انسداد بی‌سوادی برشمرد و اضافه کرد:  سازمان سوادآموزی با اجرای برنامه‌های علمی به منظور انسداد بی‌سوادی سیاست‌گذاری مبتنی بر واقعیت دارد.

قاسمی با بیان اینکه همکاری سایر ارگان‌ها برای شناسایی افراد بی‌سواد سبب می‌شود آموزش و پرورش جامعه هدف را زیرپوشش سوادآموزی قرار دهد، تصریح کرد: ایجاد فرصت برابر در آموزش و رفع تبعیض نژادی مانع توسعه بی‌سوادی در جامعه می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های جدی وزارت آموزش و پرورش انسداد بی‌سوادی است، خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال آموزش و پرورش از طریق ثبت‌نام الکترونیکی دانش‌آموزان روند خوبی را در کنترل تحصیلی جامعه هدف خود دارد.

وی با بیان اینکه برای انسداد مبادی بی‌سوادی اگر دانش‌آموزی در دورترین نقطه مازندران زندگی کند، شناسایی و برای همان یک دانش‌آموز معلم تعیین می‌شود، اظهار کرد: مدرسه یک دانش‌آموزی با یک معلم در یانه‌سر بهشهر و کوات چهاردانگه ساری در حال فعالیت تحصیلی است.

قاسمی استانداردسازی واحدهای آموزشی را گامی برای کیفیت‌بخشی تحصیلی عنوان کرد و ادامه داد: در برخی از مناطق دور دست و روستایی مازندران به دلیل تعداد کم دانش‌آموزان چند مدرسه در قالب یک مدرسه ادغام شد و معلمان متخصص در این مدارس آموزش می‌دهند.

وی با تاکید براینکه تمام تلاش این نهاد زیرپوشش قرار دادن همه لازم‌التعلیمان آموزشی هستند، یادآور شد: هیچ دانش‌آموزی در مازندران نباید محروم از تحصیل باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 200 دانش‌آموز که از ادامه تحصیل انصراف دادند شناسایی و دوباره به مدرسه برگردانده شدند.

قاسمی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی و تحقق منویات رهبری مبنی بر ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور قرار است تا پایان سال 94 همه گروه هدف 10 تا 49 سال زیرپوشش سوادآموزی قرار گیرند،گفت: مازندران در گروه 10 تا 49 سال بیش از 70 هزار بی‌سواد دارد.

وی ادامه داد: امسال باید 17 هزار و 120 بی‌سواد و کم‌سواد زیرپوشش سوادآموزی قرار گیرند که از این تعداد تاکنون  9 هزار و 253 نفر زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند.

قاسمی در پایان سخنانش یادآور شد: مازندران در تالیف کتاب درسی سوادآموزی متناسب با رویکرد بومی و محلی همکاری لازم را با سازمان سوادآموزی کشور داشته است

در ادامه این نشست ،معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران گفت: از 17 هزار و 120 نفر بی‌سواد در استان امسال بیش از 9 هزار نفر زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند.

داوود تقی‌نیا پیش از ظهر امروز به مناسبت هفت دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی در نشست خبری که در اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد، در این نشست اظهار کرد: انسداد مبادی بی‌سوادی از برنامه‌های جدی وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به اینکه استمرار سوادآموزی در جامعه اسلامی مد‌نظر مسئولان فرهنگی کشور است، اضافه کرد: تا سال 85، 102 نفر از سوادآموزان مازندران جزء چهره‌های ماندگار استان محسوب شدند.

این مسئول تصریح کرد: 36 نفر از سوادآموزان با ادامه تحصیل مدرک دیپلم، 25 نفر فوق دیپلم، 39 نفر لیسانس، سه نفر فوق‌لیسانس، یک نفر هم در ادامه تحصیلات تکمیلی به درجه دکترا نائل آمد و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است.

تقی‌نیا با بیان اینکه تعریف جدید یونسکو از سوادآموزی با سال‌های اخیر تغییر کرده است، تصریح کرد: از نظر یونسکو افرادی باسواد تلقی می‌شوند که مسلط به زبان رسمی دنیا بوده و اشراف کامل به رایانه داشته باشند.

وی مازندران را در درجه علمی سوادآموزان از استان‌های برتر کشور دانست و افزود: مازندران سه کتاب فارسی، ریاضی و قرآن ویژه سوادآموزان زن را برای کل کشور تالیف کرده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع را برای بی‌سوادان در نظر داریم، تصریح کرد: در حال ساخت 6 برنامه مستند روایی از چهره‌های برتر تاثیرگذار هستیم که از شبکه تبرستان پخش خواهد شد.

وی با بیان اینکه از سال 85 به بعد جذب نیرو در سوادآموزی نداشتیم، یادآور شد: فعالیت آموزش بی‌سوادان به صورت برون‌سپاری صورت گرفت.

تقی‌نیا افزود: از نظر خوداظهاری افراد بخش عمده‌ای از بی‌سوادان اطلاعات درستی ارائه ندادند.

وی با اشاره به اینکه امسال سهمیه استان باسواد کردن 17 هزار و 120 نفر بی‌سواد و کم‌سواد است، اظهار کرد: تاکنون 6 هزار و 500 نفر اظهار کردند که کاملاً بی‌سواد هستند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه تاکنون 9 هزار و 253 نفر از بی‌سوادان زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: آموزش سوادآموزان مهم‌ترین مقوله در سوادآموزی مازندران است.

وی با اشاره به اینکه بی‌سوادی باید نکوهش شود نه فرد بی‌سواد افزود: در حال حاضر برای شناسایی افراد بی‌سواد؛ کودکان کار، معلولان جسمی حرکتی، افراد بی‌سرپرست و بدسرپرست نیز در حال شناسایی هستند.

تقی‌نیا با بیان اینکه جشن پایان بی‌سوادی در سال 85 نشان می‌دهد آمار دقیقی از بی‌سوادان ارائه نشده است، گفت: در حال حاضر مازندران 70 هزار بی‌سواد و کم‌سواد دارد.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اعلام اینکه مازندران پنج شهید سوادآموزی دارد، اضافه کرد: برنامه فرهنگی متنوعی در هفته سوادآموزی اجرا می‌شود.

وی در پایان به فعالیت‌های سوادآموزی مازندران در سال‌جاری پرداخت و گفت: ارزشیابی پایان دوره برای 11 هزار نفر در سال گذشته، پرداخت مطالبات آموزش دهنده‌های سال 92، برگزاری آزمون برای کارکنان سوادآموزی در سطح استان، مسابقات قرآنی در سه مرحله کلاسی، شهرستانی و استانی در بین سوادآموزان و همایش آموزش دهنده‌های سراسر استان اجرا شده است.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :