آخرین عناوین

دوشنبه 8 دی 1393-16:22 کد خبر:4387

انتقاد از فنی و حرفه ای مازندران در جلسه استانداری:

در هنرستان های ما هنوز موتور پیکان باز و بسته می شود/ فنی و حرفه ای مازندران سنتی اداره می شود

در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش مازندران در استانداری با انتقاد از آینده نگر نبودن فنی و حرفه ای مازندران اعلام شد که فنی و حرفه ای مازندران سنتی اداره می شود.


به گزارش خزرخبر و به نقل از وارش نیوز، ابتدا عباس پور معاون پشتیبانی آموزش پرورش با اشاره به مورد شهر سوادکوه گفت: برای فروش املاکی که در اختیار ماست ابتدا باید تغییر کاربری آن انجام شود که قانون آن را منوط کرده به پرداخت عوارض به شهرداری و درخواست ما این است که شهرداری هزینه عوارض را هنگام فروش از ما بگیرد نه در زمان تغییر کاربری.

این مسئله منجر به پاسخی از طرف قاسم بیشه معاون امور اقتصادی استانداری شد. وی گفت: ما بندی را در قانون گذاشتیم که فضاهای مازاد استفاده آموزش و پرورش برای تبدیل به احسن به فروش برسد اما متاسفانه این اداره تا به حال از آن استفاده نکرده است.

سپس قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران که با تاخیر به جلسه آمده بود درخواست خود را از شورا ، مصوب کردن بندی قانونی برای برپایی نمایشگاه های دائمی در جهت عرضه محصولات تولیدی توسط هنرجویان هنرستان های استان اعلام کرد.

در ادامه نظری، معاون آموزشی آموزش و پرورش استان، تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای مازندران را 124، کشاورزی را 3 و کار و دانش را 95 باب اعلام کرد و گفت: تعداد رشته های کار و دانش در مازندران 99 رشته است و 1400 دانش آموز در بخش کشاورزی در 18 رشته فعال می باشند.

وی در ادامه به موانع موجود در بخش هنرستان های استان اشاره کرد و افزود: عدم حصول نتیجه در خصوص تعاونی های تولیدی، عدم حمایت اصناف از آموزش و پرورش ، عدم تخصیص اعتبارات کافی و افزایش هزینه های جاری از مهم ترین مشکلات ماست، ضمن این که برای صدور گواهینامه های مهارتی برای هنرجویان نیز مشکل داریم چون هزینه صدور این گواهینامه ها را از هنرجویان دریافت می کنیم.

نظری دربحث مربوط به دانش آموزان بخش برون سپاری هنرستان ها که در 18 رشته مشغول به تحصیل هستند با اعلام این مطلب که امسال تعداد هنرجویان این بخش کاهش پیدا کرده علت این امر را نبود منابع مالی لازم عنوان کرد و گفت: چالش بزرگ آموزش و پرورش در سال بعد این است که باید از هر سه دانش آموز یک نفر را جذب بخش رشته های نظری و دو نفر را جذب بخش کار و دانش و مهارتی کنیم.

نظری در انتهای صحبت هایش گفت: در هنرستان های ما متاسفانه هنوز موتور پیکان باز و بسته می شود و این یکی از مصادیق کمبود امکانات ماست.

سپس ولی پور با اشاره به صحبت های نظری گفت: تناقضات زیادی در حرف های ایشان وجود دارد چرا که خودِ مشاورین مدارس، خانواده ها را هدایت می کنند که به سمت انتخاب رشته های نظری بروند. ضمن این که وقتی مثلا نساجی مازندران تعطیل است چطور انتظار داریم که خانواده ها فرزندانشان را به هنرستان کشاورزی بفرستند؟

هاشمی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز هم در این باره گفت: اقتدار آموزش و پرورش به دلیل کمبود منابع مالی زیر سوال رفته است ضمن این که خودِ مدرسین بخش برون سپاری هم باید سطح علمی بالاتری داشته باشند.

سس قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان با اعلام این که راه برون رفت از معضل بیکاری ایجاد تفکر و فرهنگ کارآفرینی است افزود: در چند سال اخیر بستری فراهم شد تا هرکسی به تحصیلات تکمیلی بپردازد و باعث شد که همه به این سمت بروند، ضمن این که اقتصاد آموزش و پرورش نیز در چند سال اخیر به شدت آسیب دیده و مشکلات را مضاعف کرده است.

وی با اعلام این مطلب که برای اولین بار اقدام به راه اندازی اداره درآمد در آموزش و پرورش استان کرده گفت: درخواست دیگرم این است که دستگاه ها به اندازه خدماتی که ارائه می کنند از بودجه های استانی سهم داشته باشند.

قاسم بیشه نیز با اظهار این مطلب که فنی و حرفه ای ما متاسفانه دارد سنتی اداره می شود و آموزش هایش به روز نیست گفت: الان باید برنامه های سال و سال های بعد شما آماده باشد که این طور نیست و فنی و حرفه ای آینده نگری ندارد و دانش بنیان نیست.

در پایان این نشست نیز ربیع فلاح با اشاره به این نکته که کاهش استقبال دانش آموزان از رفتن به هنرستان هایی که قبل از این شاهد پذیرش هنرجویان زیادی بوده اند نگران کننده است گفت: در شان شورای آموزش استان نیست که در آن به دنبال تصویب نمایشگاه برای هنرستان ها باشیم.

استاندار مازندران از آموزش و پرورش خواست تا به شکلی کلان نگر به موضوعات زمینه های آموزشی توجه کند و افزود: امیدوارم در جلسه بعدی شورای آموزش و پرورش شاهد تصمیم گیری ها و برنامه های جامع تری باشیم.

ربیع فلاح در انتها قول داد که استانداری برای حمایت بخش هنرستان های آموزش و پرورش از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

 

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :