آخرین عناوین

سه شنبه 9 دی 1393-16:16 کد خبر:4389

عمران اکبرنژاد/کارشناس رسانه ای

فروش سهام و آینده مبهم شرکت 80 ساله البرز مرکزی سوادکوه

فروش سهام شرکت صنعتی معدنی سامان به عنوان شرکت محوری بهره‌برداری از معادن البرز مرکزی آینده‎‌ای مبهم برای شرکت 80 ساله البرز مرکزی ایجاد کرده است.


به گزارش خزرخبر و به نقل از فارس، شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی ارتباط عاطفی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عمیقی با شهرستان سوادکوه دارد و این ارتباط آنقدر قوی است که در بین نسل‌های گذشته و حال حاضر با نام ذوب‌آهن به عنوان شرکت بالادست آن توصیف می‌شود.

احیای البرز مرکزی نور امید جدید برای سوادکوه

فراز و فرود‌های شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی که از اوایل دهه 1310 در جغرافیایی انسانی و جغرافیایی سوادکوه به وجود آمد به اندازه عمر آن است که اکتشاف و پیشروی ابتدایی تا شرکت‌ها و خدمات اقماری و فروش تجهیزات اداری و ساختمان‌های آن همچنان زبان‌زد خاص و عام است.

اجرای نامناسب و ضعیف خصوصی‌سازی و افزایش نسبت نیروی اداری به کارگران معدن موجب نتایجی شد که اشتغالزایی حدود 7 هزار نفری آن به چند صد نفر در بخش دولتی کاهش یافت و در کنار آن توان توسعه شهرستان سوادکوه را هم کند کرد.

اقدامات و برنامه‌های مورد نظر برای احیای البرز مرکزی هر چند با تاخیر زمانی همراه است اما نور امیدی را در دل علاقمندان به توسعه شهرستان سوادکوه ایجاد کرده است و البته نگاه تک‌بعدی به زغال برای توسعه شهرستان از موانع توسعه پایدار در شهرستانی است که بیشترین نرخ بیکاری و صفت نامناسب محروم‌تر‌ین شهرستان مازندران را به همراه خود دارد.

آینده مبهم شرکت 80 ساله البرز مرکزی

تاسیس شرکت سامان از اوایل دهه 80 به منظور مدیریت بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ و حضور بیش از 600 سهام‌دار آن و اختصاص معادن و تجهیزات به آن با قیمت حدود 10 میلیارد تومان از موضوعاتی است که البرز مرکزی سوادکوه را با صفحه جدیدی از فعالیت‌ها و ضعف و قوت‌ها روبه‌رو کرده است.
موضوع فروش شرکت سامان با وجود وضعیت مناسب ساخت کارخانه کک سازی و زغال‌شویی و فروش گسترده زغال و خروج این شرکت از بحران دهه 80 واکنش‌های عموما منفی در سوادکوه ایجاد کرده است و آینده مبهم و تاریکی را برای شرکت 80 ساله البرز مرکزی رقم زده است.

تجمع آرام و بدون حاشیه حدود 200 نفر از کارگران 9 معدن کار‌سنگ، کیاسر، تونل 8، شرق 8، شرق 5، شرق 4، تاریک‌دره، فجر «مم‌شی» و تونل 20 البرز مرکزی به دلیل رواج موضوع فروش شرکت سامان و ابهام در اجرایی شدن قانون طبقه‌بندی مشاغل و آیین‌نامه ‌مشاغل سخت و زیان‌آور در فرمانداری سوادکوه تلنگری برای بررسی مجدد و کارشناسی وضعیت البرز مرکزی است.
تلاش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه برای متقاعد کردن پنج نفر از مدیران شرکت سامان برای مصاحبه به نتیجه نرسید و قول انجام آن در آینده نزدیک گرفته شد و البته دیدگاه‌های کارشناسان مختلف دست‌مایه تنظیم گزارش شد.
*عدم توازن درآمد و هزینه شرکت محوری بهره‌بردار از معادن سوادکوه

دیدگاه گروهی از کارشناسان موافق فعالیت‌های توسعه‌محور شرکت سامان که واسطه البرز مرکزی با پیمانکاران فعال در معادن است، حکایت از آن دارد که این شرکت در پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای کارگران و عدم بدهکاری به تامین اجتماعی و امور اقتصادی دارای وضعیت مناسبی است.

افزایش نیافتن قیمت زغال توسط دولت و تاکید بر اجرای طبقه‌بندی مشاغل از مواردی است که شرکت سامان را با مشکل روبه‌رو کرده است و هزینه‌های جدید بدون توجه به منابع مالی است که این شرکت، زغال‌سنگ را با یک‌هزار کارگر به قیمت حدود 150 تومان به شرکت بالا‌دست خود می‌فروشد و این شرکت با انجام فرآوری، آن را به قیمت بیش از 350 تومان به فروش می‌رساند.

طرح طبقه‌بندی مشاغل در معادن برای اولین بار در شرکت سامان در حال اجرایی شدن است که علاوه بر افزایش امنیت شغلی کارگران بار مالی و افزایش مسئولیت حقوقی را برای شرکت سامان به همراه دارد.

سهام‌داران شرکت سامان 627 نفر از نیروهای بازنشسته و شاغل البرز مرکزی هستند و شرکت سامان بر طبق قانون و بر اساس ضرورت کشور و در مناقصه بر طبق آگهی عمومی و البته با نگاه بر سابقه و تجربه تاسف‌بار شرکت ایثارگران که در بهره‌برداری از معادن البرز مرکزی با شکست روبرو شده بود، تشکیل شد.

مشکلات کارگران البرز مرکزی حل و فصل می‌شود

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوادکوه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به اینکه جلسات مختلفی برای حل مشکلات کارگران البرز مرکزی انجام شده است، گفت: مشکلات کارگران البرز مرکزی در طرح طبقه‌بندی مشاغل حل و فصل می‌شود.

زین‌العابدین نجفی با بیان اینکه طرح طبقه‌بندی مشاغل بر اساس ماده 47 و 50 قانون کار باید اجرایی شود، افزود: کارفرما مکلف است طرح طبقه‌بندی مشاغل را برای کارگران اجرایی کند.

علاقه سهام‌داران شرکت سامان برای فروش سهام

اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از موضوعاتی است که دولت برای اجرای آن تاکید دارد و البته اجرای قانون باید در اولویت فعالیت‌ها قرار داشته باشد.
شرکت سامان تا سال 89 دارای مشکلات مختلفی از عدم خرید زغال توسط ذوب‌آهن اصفهان و شرکت‌های دیگر و عدم پرداخت مطالبات و فروش سهام شرکت سامان بود که انباشته شدن زغال‌سنگ در منطقه «انجیر‌تنگه» نمادی از وضعیت نامساعد البرز مرکزی و شرکت سامان بود و از سال 90 شاهد افزایش تقاضای خرید زغال و پرداخت مطالبات و هزینه‌های مختلف به دلیل تقویت کک‌سازی اصفهان و شرایط بهره‌برداری از ذغال بودیم که مدیریت مناسب شرکت سامان تا سال 89 را نیز نباید در توسعه فعالیت‌ها ندیده گرفت.

موضوع فروش سهام شرکت سامان از درون هیئت مدیره و تعمیم آن به مجمع عمومی و تصویب آن با رای قاطع سهام‌داران روبرو شد.

علم اقتصاد درباره علاقه سهام‌داران به فروش سهام دیدگاه‌های نظری مختلفی دارد که مهمترین آن عدم اعتماد سهام‌داران به افزایش ارزش سهام و یا نگرانی از سقوط ارزش آن حکایت دارد و این موضوع را باید در سیاست‌ها و برنامه‌های هیئت مدیره شرکت سامان جستجو کرد که بیانگر عدم توانایی آنان در مدیریت روانی سهام‌داران و یا منافع کوتاه‌مدت برخی از علاقمندان به فروش است و البته منصفانه آن است که بخشی از دلایل را در عدم تناسب در‌آمد با هزینه‌ها و عدم افزایش قیمت زغال و لزوم اجرای طرح‌های حمایتی جدید جستجو کرد که منطقی آن است با کنار هم قرار دادن داشته‌ها و مشکلات به صورت کارشناسی شده اقدام به تصمیم‌گیری کرد و پاک کردن صورت‌مسئله کمکی به حل مشکلات نخواهد کرد و بر ابهام می‌افزاید.

هر‌چند توسعه معادن البرز مرکزی و مطالعه اکتشاف و مدیریت پیشروی معادن نیاز به منابع مالی کلان دارد ولی نمایش عدم توانایی یک شرکت برای مدیریت بهره‌برداری بهینه از وضعیت موجود برای ارتقا و توسعه در مدیریت توانمند آینده‌نگر‌انه و فروش ماهیت و بستر فعالیت مناسب به نظر نمی‌رسد و البته باید به رای مجمع عمومی هم احترام گذاشت و مدیریت مسئولان مرتبط ملی و استانی و شهرستانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعامل مناسب با کارگران و جلوگیری از احتمال استفاده ابزاری از احساسات کارگران و جلوگیری از آسیب‌های عمیق را نیز باید مورد توجه جدی قرار داد تا تجربه تلخ البرز مرکزی و برخی از شرکت‌های خصوصی تکرار نشود.

صدور احکام طبقه‌بندی مشاغل توسط شرکت سامان و عدم ابلاغ آن توسط پیمان‌کار‌ان اقماری البرز مرکزی به دلیل تردید در اختصاص مبالغ مورد نظر از موضوعاتی است که کارگران معادن البرز مرکزی را با چالش مواجه کرده است.
شرکت سامان با حدود 10 میلیارد تومان اقدام به خرید معادن و تجهیزات البرز مرکزی در دهه 80 کرد و بر طبق نظرات غیر رسمی قیمت آن به حدود 70 میلیارد تومان رسیده است.

طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگران البرز مرکزی اجرایی شود

عضو انجمن صنفی کارگران البرز مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با تاکید بر اینکه به‌دنبال دریافت حقوق قانونی کارگران هستیم، گفت: در گذشته با حضور نماینده کارگران و کار‌فر‌ما و اداره کار جلساتی برگزار شده است و ما برای همکاری با شرکت، مطالبات را از ابتدای سال 92 خواستار شدیم.

رضا قاسمی با بیان اینکه احکام اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی مشاغل از طرف شرکت سامان به پیمانکاران برای اجرا تحویل شد،افزود: پیمانکاران معادن البرز مرکزی به دلیل نگرانی از عدم اختصاص مبالغ مورد نظر توسط شرکت سامان طرح طبقه‌بندی مشاغل را در البرز مرکزی اجرایی نکردند.

وی از پیگیری اجرای آیین‌نامه مشاغل زیان‌آور برای کارگران البرز مرکزی خبر داد و خاطرنشان کرد: رای اجرای آیین‌نامه مشاغل زیان‌آور، مراحل پایانی خود را در دیوان عالی کشور می‌گذراند.

قاسمی با اشاره به اینکه انجمن صنفی کارگران البرز مرکزی نماینده یک‌هزار و 50 نفر از کارگران 9 شرکت معدنی البرز مرکزی است، گفت: با حضور کارگران البرز مرکزی در فرمانداری سوادکوه خواستار اجرای قانون طبقه‌بندی مشاغل و آیین‌نامه مشاغل زیان‌آور بوده‌ایم و سه نفر از نمایندگان کارگران با معاون فرماندار و دادستان شهرستان جلسه برگزار کردند و در جلسه روز سه‌شنبه که با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان و مسئولان برگزار می‌شود درباره موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

مشکلات کارگران البرز مرکزی بررسی می‌شود

معاون فرماندار سوادکوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه با اشاره به قانون طبقه‌بندی مشاغل و طرح مشاغل زیان‌آور و اجرای آن در شهرستان، گفت: طرح طبقه‌بندی مشاغل باعث افزایش حقوق کارگران خواهد شد و شرکت سامان نیز اقدام به صدور احکام مربوط به آن کرده است.

عین‌الله طالبی با بیان اینکه احکام طبقه‌بندی مشاغل باید توسط پیمان‌کار‌ان اقماری معادن البرز مرکزی اجرایی شود، افزود: کارگران البرز مرکزی برای اجرای قوانین مربوط به قانون کار در فرمانداری سوادکوه تجمع کردند و جلسه‌ای با نمایندگان آنان انجام شد.

وی از برگزاری جلسه با نمایندگان کارگران و کارفرمایان و مسئولان در جلسه شهرستانی خبر داد.

ضلع حل مشکل زغال‌سنگ البرز مرکزی

آنچه که باید به صورت اولویت‌دار توسط مسئولان انتخابی و انتصابی و نمایندگان کارگران مورد توجه قرار گیرد، توجه همه‌جانبه به حقوق کارگرانی است که با تلاش تحسین‌برانگیز برای گذراندن زندگی در معادن مشغول به کارند و اعطای همه حقوق آنان باید مورد توجه قرار گیرد و شرکت‌ها و پیمانکاران معادن زغال که مسئولیت هماهنگی و مدیریت بخش معادن زغال‌سنگ را بر عهده دارند نیز باید مورد حمایت قرار گیرند و ادامه فعالیت مناسب آنان باید با نظارت و حمایت دولت تداوم یابد که اختصاص بخشی از طرح هدف‌مندی یارانه‌ها به بخش تولید و مساعدت در اجرای طبقه‌بندی مشاغل و آیین‌نامه مشاغل زیان‌آور برای شرکت‌هایی با فعالیت مورد انتظار باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
حل مشکل مطالبات کارگران زغال‌سنگ البرز مرکزی و بررسی عملکرد و خواسته‌های شرکت‌های بهره‌بردار و مساعدت دارای اولویت دولت برای حل مشکلات موجود در حوزه زغال‌سنگ البرز مرکزی با نگاه بر فعالیت‌های قابل تقدیر و البته بدون اطلاع‌رسانی همه‌جانبه در بخش کک‌سازی و زغال‌شویی سه ضلع مشکلی است که با تعامل و آینده‌نگری قابل حل و فصل است تا در سال‌های آینده حسرت آن بر تاریخ شهرستان باقی نماند.

نام فرستنده :
ایمیل گیرنده :